• avstängd

Hur ska jag få bort hårfärgen snabbt?

I april tonades håret och blev helt fel. En annan frisörska försökte fixa det en månad senare med färgade slingor i tre olika färger och för att göra en lång historia kort så blev inte det heller bra. Min egen hårfärg är ljust råttfärgad och den vill jag ha tillbaka. Nu har jag grå-grön färg i topparna för att det var för lite rött i eller vad hon sa och resten av håret är ojämnt färgat i vad jag tror är lite mörkare än min egen färg. Har för lite utväxt för att veta säkert än men det är inte samma som min egen färg men förhoppningsvis inte en jättestor skillnad heller.

Min frisörska säger att jag inte kan avfärga håret för då går det av men vad kan jag göra? Jag är desperat! Jag vill inte färga det igen och göra det värre.

Om jag använder starka shampoon och mycket inpackningar kommer det att dra ur färgen eller funkar det bara på toningar? Även om det inte drar ur färgen helt drar det ur den lite åtminstone? Så färgen kommer lite närmare min egen färg eller är det kört tills håret växer ut?

• Svar på tråden Hur ska jag få bort hårfärgen snabbt?
  • avstängd
    Mammatilltvåprinsar skrev 2013-06-05 05:12:21 följande:
    Den grågröna färgen i topparna kan du väl klippa bort? Annars är det nog vänta som gäller.
    Var otydlig med att det är 8 cm kanske och så mycket vill jag inte klippa bort. Men är det verkligen vänta som gäller? Tvättas inte färg ur det allra minsta med tiden? Rynkar på näsan
  • avstängd

Det är alltså inte blekt färg utan färg utan väteperoxid eller vad det kallas som jag har.

• avstängd
    SnurriggirrunS skrev 2013-06-05 15:51:48 följande:
    Du har ingen bild så vi kan se håret?
    Tyvärr. Det är inte jättefult men jag vill ha tillbaka min egen färg bara och jag kan se redan nu att det kommer att bli en utväxt som vi hoppades att det inte skulle bli när hon färgade det sist.
  • SnurriggirrunS

Eftersom att du riskerar att skada ditt hår vid en avfärgning så är det bättre att låta bli och isåfall lägga i en toning så att hela håret får en och samma färg. Efter hand som håret växer ut fortsätter du lägga i toningar men du väljer något som går närmare och närmare din egen färg men samtidigt som inte ligger alltifrån den färg håret redan har. Håret längst ned kommer att vara mörkare än håret längst upp och du kan så småningom klippa bort detta. Fördelen med att sommaren kommer är att håret bör blekas naturligt och du då får en chans att återgå till din ljusare färg. 

Då håret längst ned är grå-grönt så behöver du tillföra lite rött, dvs en toning som är brun med med röda inslag. Det kommer troligen att se rött ut ett par dagar innan de går över mot brunt, men då slipper du iallafall det grågröna.

Det är svårt att ge råd utan att ha sett en bild och det gör det svårare att du är relativt ljus...hade du varit brunhårig hade det varit enklare :)

• Annamaria44
    SnurriggirrunS skrev 2013-06-05 16:03:50 följande:
    Eftersom att du riskerar att skada ditt hår vid en avfärgning så är det bättre att låta bli och isåfall lägga i en toning så att hela håret får en och samma färg. Efter hand som håret växer ut fortsätter du lägga i toningar men du väljer något som går närmare och närmare din egen färg men samtidigt som inte ligger alltifrån den färg håret redan har. Håret längst ned kommer att vara mörkare än håret längst upp och du kan så småningom klippa bort detta. Fördelen med att sommaren kommer är att håret bör blekas naturligt och du då får en chans att återgå till din ljusare färg. 

Då håret längst ned är grå-grönt så behöver du tillföra lite rött, dvs en toning som är brun med med röda inslag. Det kommer troligen att se rött ut ett par dagar innan de går över mot brunt, men då slipper du iallafall det grågröna.

Det är svårt att ge råd utan att ha sett en bild och det gör det svårare att du är relativt ljus...hade du varit brunhårig hade det varit enklare :)

Håller med här, tänkte också att toning säkert är bra. Det är ju relativt milt. Lycka till.
  • avstängd
    SnurriggirrunS skrev 2013-06-05 16:03:50 följande:

Tack för svar. Solig

Tanken var att det här skulle närma sig min egen färg men som sagt så ser jag redan nu att det kommer att bli en utväxt. Håret är honungsfärgat med lite mörkblonda inslag kanske jag kan kalla det och mitt eget är mer ljust råttfärgat. Om jag frågar andra vilken hårfärg jag har nu så säger dom mörkblond. Problemet med om jag tonar är väl att jag måste bli mörkare? Mer åt bruna hållet vad jag har förstått med en toning eftersom att man inte kan tona ljusare?

Om jag bara låter allt vara vad händer då tror du? Mitt hår går nedanför axlarna nu. Kommer färgen att tvättas och slitas ut så det ser naturligt ut eller kommer det att växa bort cm för cm? Finns det något jag kan göra för att "slita ut" hårfärgen eller går det inte? Tänkte om jag inte använder shampoo för färgat hår och mycket inpackningar t ex. Mjällshampoo ska väl också slita ut färg har jag förstått.

Ååh, vad jag ångrar att jag lät den första frisörskan tona det.
  • avstängd
    Annamaria44 skrev 2013-06-05 16:08:04 följande:

Håller med här, tänkte också att toning säkert är bra. Det är ju relativt milt. Lycka till.
    Tack. Solig
  • My vallin

Du kan använda head and shoulders shampot.. Det är torrt och inte bra för färgat hår så det drar ut färgen snabbt.. Jag har iaf hört det.. Jag sitter i samma situation just då jag färgade håret igår ocg blev sjukt onöjd :)

• Susanne Palm

Det finns ett shampoo som osvikligt alltid fungerat för mig när jag har velat avfärga mitt hår. Det låter lite motsägelsefullt men det är Wella Color Protection, helt värdelöst för det som det är avsett för.

Svar på tråden Hur ska jag få bort hårfärgen snabbt?