• Anonym (...)

Arbetsfria dagar

Hej!
    Mitt barn är över ett år och jag har en tjänst på 100%.
    Angående nationaldagen imorgon undrar jag i vilka av följande fall är min SGI skyddad? (fredagen/klämdagen är inte arbetsfri på mitt arbete)

1. Jag tar fp mån, tis, ons, semester fredag, fp måndag
    2. Jag tar fp mån, tis, semester ons och fre, fp mån
    3. fp mån, tis, sem ons, fre, mån

• Svar på tråden Arbetsfria dagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Är man helt föräldraledig så bör man ta ut 5 hela dagar i veckan med föräldrapenning/semester.
    Röda dagar räknas inte när man är helt föräldraledig.

Hälsningar
    'Hugo, handläggare 

• Anonym (...)

Så inget av ovanstående skyddar SGI?

Bryter inte semestern så att jag går in som arbetande? (och den röda dagen därmed går in på jobbtid)

Om jag istället gör så här
    FP mån, tis, arbetar onsdag, tar semester fredagen, fp på måndagen, är SGI:n skyddad då? 

• Försäkringskassan

Hej!
    Du måste ha arbete och föräldrapenning samma vecka. Om du annars har föräldrapenning på torsdagar för att skydda din sgi måste du ha det även den här veckan.

Hälsningar
    Britta, handläggare

• Anonym (...)

Men semester räknas väl som arbete? 

Tycker jag ställt frågor som borde gå att svara ja eller nej på, men får inga ja eller nej svar  

I det första svaret så står det "bör".
    Vad jag vill veta är om jag förlorar min SGI eller ej om jag gör som står i alternativen

Brukar inte vara föräldraledig på torsdagar. 

• Försäkringskassan

Hej,

Tar du ut föräldrapenning 3 dagar denna vecka samt 1 semesterdag är din SGI skyddad när torsdagen är en röd dag. Detta under förutsättning att det är endast denna vecka du ansöker om ersättning och inte under en längre period eller har ansökt om föräldrapenning på torsdagarna i tidigare ansökningar i direkt anslutning.

Hälsningar
    Milo, handläggare

Svar på tråden Arbetsfria dagar