• Alvi

Åka utomlands med barnen. Är det värt det?

Om ni tänker er situationen att ni efter många många år med halvknackig ekonomi, faktiskt äntligen har börjat ha en vettig stadig inkomst, och står med X antal kronor, som SKULLE kunna gå till den där köksrenoveringen ni har drömt om i 2 år.... men ni är så sjuuuuukt sugna på att resa, för det var 13 år sedan ni var utanför Sverige sist, 2 dagsturer till Danmark borträknade...

Och så har ni tre ungar att släpa mer er (2, 6, 9 år, där 9-åringen är mer som 4 då hon har en utvecklingsttörning)... och så är ni lite skeptiska, för TÄNK om det blir regn hela veckan, TÄNK om vi blir sjuka där borta, TÄNK om vi blir sjuka INNAN vi åker så det inte går att åka...

Min största rädsla när det gäller att resa är att man lägger så mycket pengar (antagligen, om man inte tar sista minuten), och så är det ÖVER på en vecka! Är det värt det??

Är alla fina minnen och lata/upptäckande dagar verkligen värda den där uteblivna köksrenoveringen...??

Vad säger ni?

Mamma till ett knasbarn och två normalstörda
  • Svar på tråden Åka utomlands med barnen. Är det värt det?
  • mia maria
    mandelblomma skrev 2013-06-07 06:28:16 följande:
    jag är inte heller van att resa charter med barnklubb.
    För första gången i mitt liv känner jag dock att nästa resa med  de små blir en sån, för jag är i så stort behov av vila och vill ha en resa med extra allt på.
    Förra gången vi reste i hop hela familjen ( fem barn) så var det en toppenresa ( vi hyrde lägenhet och hus två veckor) men jag kände för första gången att nästa resa orkar jag inte rodda med flyg, buss, hyra.
    men vi får se kanske blir det likväl en reguljär som vi brukar med eget hus eller hotell.
    För visst är det semester ändå!.
    När mina nu stora barn var små var jag ensamstående med dem o vi flög hit o dit och hyrde hus eller luffade i Thailand och USA.

'
    Kul att höra att det finns fler som reser/har rest som ensamstående med barn

Jag har hittills rest charter med barn, men i år har jag vågat mig på att boka reguljärt.
    Får se hur det känns..!

Jag gillar inte heller Bamse-hotell, men förstår hur du tänker.
    Nu är ju oftast dessa hotell ändå ganska dyra o ligger oftast utanför mig budget, men skulle det dyka upp ett bra pris så kanske det skulle vara värt att prova ändå, av just den anledningen du skriver.

Men å andra sidan så är jag nöjd så länge det funkar ändå också, så att säga. 
    Men man vill ju ändå att allt går så smidigt o bra som möjligt under semestern, Bamse-hotell eller ej..!

• Billabong

Jag tycker bättre om att resa under en längre tid, och hellre bo billigare/enklare.
    För mig är det inte värt en utebliven köksrenovering för en veckolång charterresa, däremot känns det motiverat för mig att ta halva renoveringsbudgeten för att resa iväg med familjen en månad eller längre. Eftersom flyget i många fall är så stor del av resekostnaden känns det mer ekonomiskt att stanna lite längre på resmålet.
    Det är möjligt genom sparade föräldrapenningdagar.

Men det handlar också om vilka summor som är aktuella. Jag har svårt att se att en köksrenovering skulle motsvara en chartervecka såsom det beskrivs i trådstarten.

Alla är vi olika och prioriterar olika. Man får gå på magkänslan tillsammans med vad familjebudgeten visar för resultat/möjligheter att få ihop det.   

• Anne69

Vad som är värt mest kan bara ni själva svara på!

Men OM ni väljer att resa tycker jag absolut att ni ska välja att åka på en super-charterresa. Åk till en fin resort med all inclusive och jättefin barnklubb. Att resa med barn är inte alls som att resa som man gjorde innan och som allra första resa så är en sån här resa jättebra. Det är inte särskilt äventyrligt men tillräckligt spännande och utmanande för alla inblandade. Och det ger ypperliga minnen!

Vädret kan ni förstås aldrig försäkra er mot, men sjukdomar och avbokningar i sista stund kan ni se till att gå skadeslösa ur om ni har en bra hemförsäkring. Så kolla det. 

Mina barn (snart 5 o 7) älskar att resa och de har nu hunnit vara i 6 länder. Vi har gjort både korta charterresor som det jag beskriver ovan och längre luffarresor. De drömmer och pratar ofta om olika resmål och tycker att det är jättekul! Men vårt kök är helt OK......så vi har inte tvingats välja, däremot har vi behövt spara (som alla andra). Någon gång har vi valt en kortare och billigare resa eller skjutit på den och sparat lite till. Det kanske är en ide även för er?

• Gladskit

För oss är det lätt värt det!
    Men man får sänka kraven och förväntningarna och sen efteråt när man sitter där med försäkringsärenden pga sjukdom utomlands, nån dum snuva som man drog på sig på flyget och hela resväskan full med sand så är det just de små sakerna man gläds över. Att man fick komma till dukat frukostbord och kunde sitta ute i solen och äta, alla fina snäckor vi plockade, hur kul min son hade när han spelade boule med en italiensk kompis, hur vi skrattade åt tyska Tom & Jerry medan jag smorde in sonen på morgonen, hur mysigt det var att inte ha några måsten.

• mikroE

Allt beror ju på hur risigt köket är. Är det så det inte fungerar funktionsmässigt eller är så fult att man får skoskav så säger jag renovering för köket är trots allt ett av husets viktigaste rum. Hade det tex gällt ett vardagsrum hade jag aldrig valt renovering före resa om vi inte pratar om ett vardagsrum där det inte finns ett golv pga vattenskada eller så.

Är det halvfint kanske ni kan få bägge genom en mindre omfattande renovering. Om man har rätt sorts skåpluckor kan det funka att måla dem istället för att skaffa nya och kanske kan man få tag i fina begagnade vitvaror (en bekant till mig fick kyl, frys och diskmaskin för en struntsumma då den som flyttat in i sin nya lägenhet hatade förra ägarens val) eller köpa billigare sådana. Är luckor och sådant rätt OK kanske nya tapeter eller ny färg på väggarna räcker för att köket ska kännas fint. Idag så är det mycket att slänga ut allt men det är faktiskt inte nödvändigt alla gånger. Sedan kanske ni också kan gå ned i pris för resan tex genom att boka flyg och hotell själva och inte åka charter och även minska denna utgift. En vän till mig minskade kostnaden med hälften mot charter genom att boka själv och då fick hon ändå ett hotell som faktiskt var något bättre än det hon hade haft om hon åkt charter så det finns pengar att tjäna här. 

Om det bara är att köket inte känns riktigt modernt men det faktiskt kan funka några år till så hade jag klart åkt på resa.

• HannaS

Nu vet jag ju inte hur slitet ert kök är, men efter så lång tid så hade jag REST!  Har ni väntat 13 år på resan och 2 år på köket så kan ni säkert vänta 1-2 år till på köket.  En veckas semester lever man länge på resten av året! Och man slipper en vecka med måsten som städ, tvätt, disk och man får så mycket kvalitetstid med hela familjen.

Vill ni ha lite extra avkoppling ta med mor- eller farföräldrar om ni har möjlighet. Att få bada tillsammans med sin man i fred i 20 minuter eller äta en kväll på tu man hand är guld värt.  

Välj solsäkert vid Medelhavet!

Maten är också säker att äta där  om man jämför med t ex Egypten.  

Ja, man kan bli sjuk innan resan, men skulle man tänka så jämt och ständigt så kan man ju inte ta sig utanför dörren. Man måste satsa lite ibland! ÅK!

• Ramborg

Jag skulle väntat några år med resan så att även yngsta kan koma ihåg den sedan. Fixa köket nu, res sedan säger jag!

42.
  • mia maria
    Ramborg skrev 2013-06-13 14:39:42 följande:
    Jag skulle väntat några år med resan så att även yngsta kan koma ihåg den sedan. Fixa köket nu, res sedan säger jag!
    Får jag fråga - av ren nyfikenhet - varför det är viktigt att barnet ska komma ihåg resan?
    Ska barnet komma ihåg resan när det är vuxet, eller hur länge menar du att barnet ska komma ihåg resan?

Jag undrar av ren nyfikenhet, eftersom detta argument ofta dyker upp i dessa sammanhang, o jag är lite nyfiken på hur du/ni tänker?

Jag undrar också om detta gäller endast vid utlandsresor, eller gäller det besök på djurparker, Sverigesemestrar också, dvs att barnet måste "komma ihåg det"?

• underverket 06

Vår son är 4,5 år o vi har varit 2 ggr på chartersemester, en gång när han var 1 år o en gång när han var 3 år. Båda gångerna var mina föräldrar med( ja, det var de som bjöd på resan också) o det var guld värt. Att få lite egentid tillsammans jag o min man var guld värt. De passade nog honom 2 timmar varje dag. Hade inte åkt själv med ett litet barn eller flera små barn. Då kan jag lika gärna vara hemma. Vill ha avkoppling. Men blir barnen lite större, från 4 o uppåt är det ok.

• mia maria
    underverket 06 skrev 2013-06-17 08:26:25 följande:
    Vår son är 4,5 år o vi har varit 2 ggr på chartersemester, en gång när han var 1 år o en gång när han var 3 år. Båda gångerna var mina föräldrar med( ja, det var de som bjöd på resan också) o det var guld värt. Att få lite egentid tillsammans jag o min man var guld värt. De passade nog honom 2 timmar varje dag. Hade inte åkt själv med ett litet barn eller flera små barn. Då kan jag lika gärna vara hemma. Vill ha avkoppling. Men blir barnen lite större, från 4 o uppåt är det ok.
    Fast där tänker jag annorlunda!
    Jag har rest ensam med två barn, o min lillkille har då varit 8 månader, 1½ samt 2½ år.
    Storebror är 5 år äldre.
    Jag tycker att det är avkoppling oavsett; att slippa laga mat, städa o.dyl, utan vi kan ligga vid pool eller strand i sju dagar i sträck om vi så vill, o äta god mat o massor med glass.

Visst är det spring i benen på lilleman, men för mig är det avkoppling ändå - o helt ärligt så passar jag honom hellre under en vecka i solen i ett Medelhavsland än en regnig vecka hemma i Sverige, där alla vardagssysslor ingår

• Ante94

Jag hade gjort lite annorlunda. Jag tänker direkt att ni har en 6-åring med 2 syskon som är jobbiga på 2 olika sätt. Jag hade nog satsat på att en av föräldrarna åkt på en svinbillig restresa nära skolstarten. På detta sätt finns det pengar kvar till köket :)

• Alvi

TS här! Tack så JÄTTEMYCKET för all input!!

Köket är helt funktionellt, men fult (tänk husvagnsinredning) men inte så fult att man får skoskav... Däremot ÄR det ju ett viktigt rum...

Problemen hos oss är dock att 1) Vi är sjukt dåliga på att dra igång OCH avsluta saker... (Lite beroende på att vi har minstingen som inte alltid vill det vi vill, de andra två kan lättare vänta) Vi hatar renovering men vill ändå göra det, så det är liksom energikräande att bara tänka på att göra om det förbenade köket...

Vi hade tänkt göra enklast möjliga, plus golv typ. Slänga upp nytt kakel, måla om luckorna, sätta ny tapet, lägga in ny bänkskiva och diskbänk (diskbänk är redan inköpt), och lägga ny plastmatta.

... Och 2) Min man är inte på långa vääägar så svältfödd på att resa som jag är! Dessutom hatar han värme... Så det är liksom en av två sega människor som tänker på resa...

Det KAN dröja.. Men ska nåt hända, får nog jag ordna det. Och då får det bli en sista-minuten. Vi har ändå 6 veckor ledigt i sommar med NÄSTAN inga planer (utom att göra köket...)...

Puh! Det blir en spännande sommar! Resa eller kök eller båda eller inget???

• Alisa

Jag hade rest. 
    Jag upplever att även med mindre barn så ger miljöombyte energi, och när man kommer hem så är det mysigt och "nytt" att vara hemma igen.  

• Ante94

Oops!, jag tappade lite av min tanke :) , jag menade att en av föräldrarna åker tillsammans med 6-åringen....och det verkar ju passa bra att du gör det :))

• Alvi

Haha Ante, jag missade det där med en av föräldrarna...! Annars såg det ju bra ut - "Pax för att vara den ensamma föräldern som åker på sista minuten!!"....

Men en och 6-åringen... Åh herregud, det låter som en dröm!! Ska fundera på det!

• Ante94

Det kan jag varmt rekommendera, vi har ofta delat upp oss och när man bara behöver ta hänsyn till ett barn blir det riktigt lätt att semestra :))

• project baby

Mitt tips är att välja ett billigt resemål, typ Turkiet. Åk i höst (eller nästa vår) när det är lagom varmt och framförallt mycket billigare!!
    Maj eller september/oktober kommer vi satsa på. Att det är lågsäsong bryr jag mig inte om, min tanke är att slappa på hotellet och bara vara. Någon enklare utflykt gör man säkert. Bamseklubbar och dyl. Kan dock vara stängda, men poolområden och lekplatser är ju oftast tillgängliga.

• Mosaik

Vi åker varje år och som du vet har även vi ett barn med särskilda behov. Vi känner oss aldrig så sammansvetsade och lyckliga som under denna vecka och det är värt varenda krona. W som i vanliga fall far runt som en elvisp finner ett särskilt lugn på utlandssemestern och DET är något som vi som familj behöver få uppleva tillsammans. Köket står kanske kvar till nästa sommar? ;)

• lalala

Inte med så små barn, skulle jag säga. Är just nu själv på en grekisk ö med en 9-åring och en 6- åring och har det galet bra. Vi gjorde en liknande resa, bara vi tre då oxå, för två år sedan - och då var det kaos. Längtade hem hela tiden.

• londonkarin

Åk åk åk!! Komma bort från vardagens slit är viktigt. Mina barn är två busungar men brukar uppföra sig mycket bättre på semestrar, alla är glada och man slipper alla måsten. Lycka till.

Svar på tråden Åka utomlands med barnen. Är det värt det?