sommar2001 skrev 2013-06-11 21:09:46 följande:
Be BVC om en remiss till barnmottagningen.
Har en son på 8 mån som har atopiskt exem och vi fick remiss från BVC.
Smörj ordentligt med mildison el hydrokortison morgon och kväll.
Smörj med Locobase Repair däremellan, sköter vi detta hålls exemet fint/syns inte.
Slarvar vi med mjukgörande så blossar det upp igen. Min son får även vätskefyllda exem på kinderna när det är dom värst, det använder jag alosollösning på så det torkar ut och sen smörjer jag som vanligt.
Lycka till!
Har läkarna gjort en riktig allergiutredning? För det där är INTE atopiskt eksem, det är allergiskt eksem. Atopiskt eksem kan ge lite torr hud, inte vätskade eksem.
skruttarnas mamma skrev 2013-06-11 21:25:03 följande:
vi har börjat med mildison nu och har läkartid på fredag, bvc-sköterskan verkar tro att det är pga torr hud, men jag har svårt att tro att det skulle bli såhär nu isåfall för vi badar med olja och smörjer så som vi gjort hela hans liv, visst kan han bli lite torr när han leker i sandlådan osv men nu är det ju även i tex armhålorna och där är ju extremt svårt att bli torr i huden =/
Nej men vad ovanlig ännu en okunnig BVC sköterska. Atopiskt eksem kan ge lite torr hud, är det värre än så, så är det allergiskt eksem och det enda som kommer ge långvarig förbätting är att utesluta det barnet inte tål. Midison kommer förövrigt inte göra nån skillnad, det är totalt medningslöst att sitta och dutta med det, det behövs starkare grejer.
Jag höll på att slåss med sjukvården i över ett år innan en läkare på vårdcentralen skickade remiss till allergiutredningen för att få tyst på mig. BVC och VC var övertygade om att det var atopiskt eksem och skulle smörjas med milson och mjukgörare. Vet inte hur många olika sorter vi igenom på det året. Vid 18 månader fick hon komma till barnallergimotagningen, pricktestet visade på äggallergi. Bort med ägget och smörja upp med elocon. Sen dess eksemfri.
Och bröjar man rota i dessa fall av atopiskt eksem så är det samma historia gång på gång. Sjukvården säger atopiskt eksem och skickar hem en med mildison och mjukgörare. Men när det görs en riktig allergiutredning så upptäcks det vad barnet inte tål och när det tas bort så läker eksem.