• Jennifer19

Hur får jag 1,5åringen att sluta vakna på nätterna?

Hej jag hoppas jag kan få tips här, för dotterns och våran situation börjar bli ohållbar och vi får ingen hjälp på bvc eller vc!
    Dottern är 1,5 år och äter nästan inget alls på dagarna, varken på dagis eller hemma. Men nätterna däremot..

vi lägger henne mellan 19,30 och 20,00 med flaska. hon sover jätte bra i någon eller några timmar men sen vaknar hon och vägrar somna om utan flaska och så är det några gånger VARJE natt.

Alltså hon vaknar mellan 2-5 ggr varje natt och kan inte somna utan flaska. så jag tror hon äter för mycket på nätterna och är därför inte så hungrig på dagarna. Vilket ju självklart inte är så bra.

Hur ska jag göra för att hon inte ska vakna varje natt? och hur ska jag isåfall få henne att somna utan flaska igen?
  • Svar på tråden Hur får jag 1,5åringen att sluta vakna på nätterna?
  • KLAJSHUH

Ni måste tyvärr bita i det sura äpplet och sluta ge mat om nätterna. Blir jätte tufft de första nätterna men sen kommer hon förstå att nattmaten är historia. Prova ge enbart vatten i flaska om ni måste. Förbered er på lite sömn, vyssa, bär, krama eller vad ni brukar göra för att trösta henne. Det är som sagt tufft men står ni ut kommer ni lyckas. Ha i åtanke att det är för er flickas skull ni gör det.
    Kram

• Natulcien

Hon behöver ju ändå borsta tänderna efter flaskan, så jag skulle ändra rutinen till att få flaskan uppe, sen borsta tänderna och sen ligga bredvid henne tills hon somnar istället.

Är det ersättning hon får? Det är ju bättre om det är så mycket hon äter.
    För är det välling så kan det ju vara för mycket välling för att hon ska kunna sova, d.v.s. att hon störs av all välling i magen och vaknar av den anledningen.

• Jennifer19
    KLAJSHUH skrev 2013-06-06 09:29:50 följande:
    Ni måste tyvärr bita i det sura äpplet och sluta ge mat om nätterna. Blir jätte tufft de första nätterna men sen kommer hon förstå att nattmaten är historia. Prova ge enbart vatten i flaska om ni måste. Förbered er på lite sömn, vyssa, bär, krama eller vad ni brukar göra för att trösta henne. Det är som sagt tufft men står ni ut kommer ni lyckas. Ha i åtanke att det är för er flickas skull ni gör det.
    Kram
    Jag får prova det, ska vattnet vara kallt, ljummet eller varmt ? 
  • Ida9007

Ljummet vatten brukar jag ge min dotter :). Inge skönt att försöka sova

• KLAJSHUH

Jag brukar ge kallt/ljummet vatten. Nu började i och för sig min son vakna och vilja ha vatten på natten så vi avvänjer honom just nu. Men i ert fall är ju det viktiga att först och främst se till att hon börjar äta på dagen så då är det kanske värt att ni ev måste vänja av med vattnet senare.

• miss ly

Min son förknippade vällingen med att somna så vi började ge välling i soffan en halvtimme innan han skulle sova så låg vi bredvid honom tills han somnade. Efter någon vecka vart nätterna bättre.

• Majken03

Vällingen ger ju antagligen en kolhydratskick typ. Det är som att du skulle dricka 3-4 dl pannkakssmet innan läggdags, du blir trött o somnar, men eftersom det bara är onyttig bukfylla vaknar du efter ett tag igen och äter 3-4 dl igen o så börjar allt om igen. Ta ett par tråkiga nätter med vatten istället, och ge så mkt mat ni bara kan på dagarna så ställer hon snart om sig.

• Dynastar

Jag har haft det precis som du nästan men min son äter oftast bra på dagen. Numera vaknar han en gång per natt och får välling ca 5 av 7 nätter. Har han ätit riktigt bra under hela dagen och fått mat sent på kvällen plus välling så sover han hela natten. På natten blandar jag i mindre pulver men på kvällen tar jag extra. Jag vet inte hur din dotter är men min son är aldrig stilla, har extremt mycket energi och alla frågar om han alltid håller i gång sådär, ja från morgon till kväll! Han är smal och får bra och näringsrik kost så jag gillar läget, är han hungrig på natten får han mat.

Svar på tråden Hur får jag 1,5åringen att sluta vakna på nätterna?