Blåklocka skrev 2013-06-07 21:33:10 följande:
Som jag har förstått det så är ALL mjölk i Finland berikad, även standardmjölk (utom ekologisk mjölk) Likaså i Usa och i Canada också tror jag. Varför skulle de göra det om den feta mjölken hade tillräckligt? Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Jag tror snarare att svenska livsmedelsverket (som inte brukar ha alla rätt precis....) har valt att berika de livsmedel med lite fett, för att rek. dessa och på så sätt undvika för mycket mättat fett.
Och jag skulle gärna vilja ha en källa på att tillsatt D-vitamin tas upp sämre än det som finns i kosten naturligt? Det tillsatta D-vitaminet är ju Vitamin D3 (kolefalciferol), och det är ju just i denna form det finns naturligt även i mjök. Så det övergår mitt förstånd och mina högskolepoäng i cellbiologi, att D-vitamin från berikad mjölk skulle tas upp sämre.
Jag är egentligen ingen förspråkare för berikningar av livsmedel, men anser ändå att det kan ha en viktig effekt. En av de viktigaste berikningarna vi har är nog tillsattsen av jod till salt, som har minskat strumafallen enormt. Därför tror jag helt klart på en D-vitaminberikning av livsmedel
Jag känner absolut att jag ska vara flitigare med D-dropparna i alla fall

Det jag skulle kunna tänka mig kan påverka upptaget är väl mängden fett i mjölken. Borde bli bättre upptag i den fetare mjölken eftersom vitamin D är fettlösligt och tas upp tillsammans med fett.
Håller med dig angående din teori om berikningen av mjölk i Sverige, säkert så att de berikar lätt- och mellanmjölk eftersom de vill att folk ska dricka den!