• Blåklocka

Lättmjölk eller standardmjölk?

Vad ger ni era barn för mjölk? Jag vet att det serveras lättmjölk på förskolan, med motiveringen att den är vitaminberikad samt innehåller mindre mättat fett. Men i trådar jag har läst på familjeliv så hävdar vissa att standardmjölk innehåller dessa vitaminer naturligt. Dock hittar jag inte att standardmjölk innehåller A -och D-vitamin (kolla länkarna) naturligt.

Jag har inte haft problemet med mitt äldsta barn då hon inte dricker mjölk, men snart är det dags att introducera lite mjölk för tvåan. Kanske ska man välja den gyllene medelvägen och ta mellanmjölk

www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Mjolk/Mjolk/
    www.skanemejerier.se/sv/Vara-produkter/Produktkatalog/Mjolk/Mjolk/ 

• Svar på tråden Lättmjölk eller standardmjölk?
  • skogsvitter
    Blåklocka skrev 2013-06-07 10:11:50 följande:
    Jo, men om du kollar innehållsförteckningen på standardmjölken (se länken), så innehåller inte den D-vitamin. För även om den innehåller det naturligt, så ska det tas upp under innehållsförteckningen. Precis som jod osv tas upp under denna, och det är ju inget man har tillsatt, utan något mjölken innehåller naturligt. Så standardmjölk innehåller inte D-vitamin, inte ens naturligt, om man ser till innehållet.

Fast det där stämmer inte, arla själv har svarat på frågan och D-vitamin finns absolut i standardmjölk!! Varför man inte skriver ut det vet jag inte, kanske för att halten varierar. Det är däremot mängdmässigt mindre än i mellanmjölk, men tillsatta näringsämnen som vitaminer tas inte upp lika bra av kroppen som naturliga och därför tillsätter man MER än vad som fanns ursprungligen.
  • Blåklocka
    skogsvitter skrev 2013-06-07 15:03:58 följande:

Fast det där stämmer inte, arla själv har svarat på frågan och D-vitamin finns absolut i standardmjölk!! Varför man inte skriver ut det vet jag inte, kanske för att halten varierar. Det är däremot mängdmässigt mindre än i mellanmjölk, men tillsatta näringsämnen som vitaminer tas inte upp lika bra av kroppen som naturliga och därför tillsätter man MER än vad som fanns ursprungligen.
    Jag är varken för eller emot det ena eller andra. Sannolikheten att yngsta dottern kommer att bli mjölkdrickare är nog ändå ganska låg, då ingen av oss andra dricker mjölk i familjen. Men om man läser runt lite, så verkar det inte som att standardmjölk är ett bra val om man vill ha D-vitamin. Kolla dessa:
    www.matvett.se/skillnad-mellan-lattmjolk-och-standardmjolk/ 
    ngruppen.blogspot.se/2012/01/fet-mjolk-battre-lattmjolk-pastaenden.html
    Där står det dessutom att den inte är berikad med syntetisk D-vitamin, utan ett naturligt. Och i och med att de inte ens tar upp vitaminerna under innehållsförteckningen, så är det nog ingen nämnvärd halt.  (tyvärr)

• Blåklocka

www.lakartidningen.se/07engine.php

Och här står att barn som dricker D-vitaminberikad mjölk har bättre nivåer av D-vitamin jmf med de som dricker standardmjölk. 

Själv blir jag lite stressad. Jag har inte varit den flitigaste med D-droppar och har då dessutom ett barn som varken dricker mjölk eller äter margarin Får väl börja ge D-droppar till 4-åringen också. 

• skogsvitter
    Blåklocka skrev 2013-06-07 15:40:03 följande:
    Jag är varken för eller emot det ena eller andra. Sannolikheten att yngsta dottern kommer att bli mjölkdrickare är nog ändå ganska låg, då ingen av oss andra dricker mjölk i familjen. Men om man läser runt lite, så verkar det inte som att standardmjölk är ett bra val om man vill ha D-vitamin. Kolla dessa: www.matvett.se/skillnad-mellan-lattmjolk-och-.../  ngruppen.blogspot.se/2012/01/fet-mjolk-battre... Där står det dessutom att den inte är berikad med syntetisk D-vitamin, utan ett naturligt. Och i och med att de inte ens tar upp vitaminerna under innehållsförteckningen, så är det nog ingen nämnvärd halt.  (tyvärr)  

Det var ju precis det jag skrev. Eftersom kroppen inte tar upp tillsatta näringsämnen lika bra så är det mer i mellanmjölken, men resultatet blir ju mycket mindre. Så i kroppen blir det de facto ingen skillnad, eftersom den mycket lilla mängd som är i vanlig mjölk istället tas upp till fullo!
  • skogsvitter
    Blåklocka skrev 2013-06-07 15:51:36 följande:
    www.lakartidningen.se/07engine.php... Och här står att barn som dricker D-vitaminberikad mjölk har bättre nivåer av D-vitamin jmf med de som dricker standardmjölk.  Själv blir jag lite stressad. Jag har inte varit den flitigaste med D-droppar och har då dessutom ett barn som varken dricker mjölk eller äter margarin Får väl börja ge D-droppar till 4-åringen också. 

Fast den där artikeln har blivit kraftigt kritiserad sen den kom eftersom de slutsatserna eg är helt felaktiga att dra! Ja brist på d-vitamin är extremt vanligt i Sverige, men inga liter mjölk i världen kan orsaka eller hjälpa det, eftersom den mängd d-vitamin som vi behöver öht aldrig kan fås genom kosten. Över 80% kommer från solen, och hela vinterhalvåret står solen för lågt och ger oss ingen d-vitamin (inte tillräckligt iaf) och därav alla bristsjukdomar som vi kan se här i norden. Att beskylla det på den fullfeta mjölken är en grymt okunnig slutsats och är inte heller vad studierna egentligen pekat på.
  • skogsvitter

Det är alltså orsakssambanden som är felaktigt tolkade, om man ser till den generella forskningen om d-vitamin och bristorsaker.

• Blåklocka

Jag är inte ute efter att debattera Men jag undrar varifrån du har fått faktan att man skulle få i sig lika mycket D-vitamin från standradmjölk som från berikad mjölk? Jag tror inte heller att det är standardmjölken man ska skylla på vad gäller D-vitaminbrist, men jag förstår ändå inte hur du kan få det till att standardmjölk skulle vara en lika bra källa till D-vitamin som lättmjölk? Dessutom så stod det ju i artikeln att det var ett NATURLIGT (icke-syntetiskt) D-vitamin som tillsattes  

"Standardmjölk innehåller naturligt D-vitamin och är därför nyttigare."
    -Oberikad mjölk är ingen bra källa till D-vitamin överhuvud taget. Standardmjölk innehåller inte mer än 0.02 ug D-vitamin per deciliter, att jämföra med de 0,45 ug som lätt- och mellanmjölk innehåller tack vare berikningen.

”Det är konstgjort D-vitamin som används vid berikning.”
    -D-vitaminet kommer från fårull. Det är alltså ingen syntetisk produktper se. Formen är kolekalciferol, som finns i maten och är den form av D-vitamin som kroppen använder sig av. 

• Blåklocka

Och även o man inte kan skylla standardmjölken för D-vitaminbristen, så är det ju ändå mätbar fakta att barn som dricker lätt/mellanmjölk har bättre D-vitaminnivå än de som dricker standardmjölk.

• skogsvitter

Men du, VARFÖR tror du att man inte berikar någon av de produkter som är fullfeta? Det skulle man ju naturligtvis ha gjort om det vore så att d-vitamin saknades eller var för lite. Men det gör man inte. Inget d-vitamin som används idag är syntetiskt, men det är fortfarande TILLSATT och finns därför inte sammanbundet och länkat med produktens övriga molekyler på samma sätt som i en produkt med naturligt hög halt som tex lax (mjölk är öht ingen stor d-vitaminkälla oavsett så eg är diskussionen helt irrelevant). Hur jag vet detta, ja jag har följt forskningsläget internationellt under närmare 10 års tid just gällande detta, äter själv tillskott med mycket höga halter liksom hela min familj eftersom svenska riktvärden är på tok för låga. Sverige ligger åratal efter den internationella forskningen, och är alldeles för sega och försiktiga för att kunna ta till sig av det. Ändå är det vi som är värst drabbade...

• skogsvitter
    Blåklocka skrev 2013-06-07 16:13:14 följande:
    Och även o man inte kan skylla standardmjölken för D-vitaminbristen, så är det ju ändå mätbar fakta att barn som dricker lätt/mellanmjölk har bättre D-vitaminnivå än de som dricker standardmjölk.

Fast det vet vi ju eg inte eftersom orsakssambanden tydligen inte stämmer i det fallet. Det kan ju bero på precis vad som helst. Precis som många aandra studier som kritiseras har man kanske inte räknat bort andra påverkansfaktorer som kan vara direkt avgörande. Har dock inga länkar nu via telen.
  • Natulcien
    Blåklocka skrev 2013-06-07 15:51:36 följande:
    www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=...

Och här står att barn som dricker D-vitaminberikad mjölk har bättre nivåer av D-vitamin jmf med de som dricker standardmjölk. 

Själv blir jag lite stressad. Jag har inte varit den flitigaste med D-droppar och har då dessutom ett barn som varken dricker mjölk eller äter margarin Får väl börja ge D-droppar till 4-åringen också. 
    I Finland rekommenderas D-droppar upp till 18 år...

Vi fortsätter att ge vår son, som nu är 2,5 år. Jag tror att det är bra att fortsätta ett tag till. Glad
  • Elin 885

jag har inga barn...men har en gång varit barn =D.
    Hos mamma var det alltid mellanmjölk, utom när jag gick på skumma dieter som tonåring.
    hemma hos pappa alltid röd mjölk.
    i skolan...vet ej?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Blåklocka

Som jag har förstått det så är ALL mjölk i Finland berikad, även standardmjölk (utom ekologisk mjölk) Likaså i Usa och i Canada också tror jag. Varför skulle de göra det om den feta mjölken hade tillräckligt? Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Jag tror snarare att svenska livsmedelsverket (som inte brukar ha alla rätt precis....) har valt att berika de livsmedel med lite fett, för att rek. dessa och på så sätt undvika för mycket mättat fett.

Och jag skulle gärna vilja ha en källa på att tillsatt D-vitamin tas upp sämre än det som finns i kosten naturligt?  Det tillsatta D-vitaminet är ju Vitamin D3 (kolefalciferol), och det är ju just i denna form det finns naturligt även i mjök. Så det övergår mitt förstånd och mina högskolepoäng i cellbiologi, att D-vitamin från berikad mjölk skulle tas upp sämre.

Jag är egentligen ingen förspråkare för berikningar av livsmedel, men anser ändå att det kan ha en viktig effekt. En av de viktigaste berikningarna vi har är nog tillsattsen av jod till salt, som har minskat strumafallen enormt. Därför tror jag helt klart på en D-vitaminberikning av livsmedel

Jag känner absolut att jag ska vara flitigare med D-dropparna i alla fall

• pigglet

JAg funderar just över samma sak, så här stannar jag ett tag få se.

Skogsvitter: vilka d-vitamintillskott äter ni? 

• I969

Vi väljer alltid så icke processat som möjligt, och ekologiskt. Gammaldags mjölk här alltså. D-vitamin eller ej. Bättre att äta det som naturligt innehåller D-vitamin. Ett glas (2dl) mellanmjölk innehåller bara 0,9 mikrogram D-vitamin medan en äggula innehåller närmare 4 mikrogram, naturligt! Genom mitt arbete får vi genomgripande hälsoundersökningar och de blir alltid lätt paffa över vilka extremt bra värden jag har (kolesterol, socker, hb, blodtryck o.s.v.), och då är jag 43 år och rund Jag ser det som ett kvitto på att vår kosthållning funkar.

• niiiica
    Blåklocka skrev 2013-06-07 21:33:10 följande:
    Som jag har förstått det så är ALL mjölk i Finland berikad, även standardmjölk (utom ekologisk mjölk) Likaså i Usa och i Canada också tror jag. Varför skulle de göra det om den feta mjölken hade tillräckligt? Jag tycker att det är en ganska intressant diskussion. Jag tror snarare att svenska livsmedelsverket (som inte brukar ha alla rätt precis....) har valt att berika de livsmedel med lite fett, för att rek. dessa och på så sätt undvika för mycket mättat fett.

Och jag skulle gärna vilja ha en källa på att tillsatt D-vitamin tas upp sämre än det som finns i kosten naturligt?  Det tillsatta D-vitaminet är ju Vitamin D3 (kolefalciferol), och det är ju just i denna form det finns naturligt även i mjök. Så det övergår mitt förstånd och mina högskolepoäng i cellbiologi, att D-vitamin från berikad mjölk skulle tas upp sämre.

Jag är egentligen ingen förspråkare för berikningar av livsmedel, men anser ändå att det kan ha en viktig effekt. En av de viktigaste berikningarna vi har är nog tillsattsen av jod till salt, som har minskat strumafallen enormt. Därför tror jag helt klart på en D-vitaminberikning av livsmedel

Jag känner absolut att jag ska vara flitigare med D-dropparna i alla fall
    Det jag skulle kunna tänka mig kan påverka upptaget är väl mängden fett i mjölken. Borde bli bättre upptag i den fetare mjölken eftersom vitamin D är fettlösligt och tas upp tillsammans med fett.
    Håller med dig angående din teori om berikningen av mjölk i Sverige, säkert så att de berikar lätt- och mellanmjölk eftersom de vill att folk ska dricka den!
Svar på tråden Lättmjölk eller standardmjölk?