VEM har rätt att vabba?
Vem har rätt att ta ut ledighet för vård av barn?
och
Hur gammalt kan barnet vara max när detta upphör. Dvs finns det någon maxgräns t ex 10 år?
Vem har rätt att ta ut ledighet för vård av barn?
och
Hur gammalt kan barnet vara max när detta upphör. Dvs finns det någon maxgräns t ex 10 år?
Upp till 12 år, sen kan man söka mer om barnet är i särskilda behov.
Förr kunde man ge vabben till vem som helst vet inte hur det är nu. Då var det 80% till annan än föräldrarna.
Jag har aldrig vabbat själv utan använde en vän som tog all vabb.
båda har rätt att ta ut vabb... sen beror det ju på vem som är mest tillgänglig att göra det. Den andra hälften kanske inte får ta ut vabb just den dagen pga olika anledningar och då får den andra ta ut istället.
Men tror inte det finns några regler som talar om vem som har rätt att vabba...
En närstående kan ju också vabba för barnet... Man får ju ange när man anmäler vem som ska vabba... farmor/farfar, mormor/morfar etc...
Vet inte om det bara är släkt som kan vabba för barnet eller om man även kan ange någon kompis o.dyl.
Har för mej man får vabba för barn som är under 12 år
Där finns lite information iallafall
www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/tillfallig_foraldrapenning
Tack för svar.
Någon annan som vet om annan person idag kan ta vabbning?
Det ska vara ok att låta en annan person vabb för sitt barm.n. Såhär står det på försäkringskassans hemsida:
Ja, du kan överlåta ersättningen till en annan person som då kan vabba för ditt barn.
Vill du överlåta ersättningen ska du eller den som du överlåter till tala om det vid anmälan. Den som vabbar får hem en blankett som ni båda ska fylla i.
En förutsättning för detta är dock att den förälder som överlåter själv har rätt till VAB.
Jag åkte själv på en nit, när min dotter som studerade med CSN var tvungen att närvara vid ett särskilt lektionstillfälle och inte kunde vara hemma med sitt barn.
Jag tog ledigt och anmälde VAB men fick i efterhand avslag då studerande inte är berättigande till VAB, dvs man får inget avdrag på sitt CSN när man är hemma med sjuka barn.
Nu kunde jag i efterhand byta min dag till semester istället så det var inga större problem.
Hej!
Du som är förälder till barn under 12 år kan få tillfällig föräldrapenning.
Du kan få tillfällig föräldrapenning för ett barn som är 12–16 år om det behöver mer hjälp än vad som är vanligt för barn i den åldern. Det kan till exempel vara
Du måste ha ett läkarutlåtande om barnets tillstånd. Om det gäller ett läkarbesök räcker det att läkaren skriver på ditt läkarvårdskvitto att det var nödvändigt att du följde med.
Om vare sig du eller den andre föräldern kan eller vill stanna hemma från arbetet när barnet är sjukt eller barnets ordinarie vårdare är sjuk, kan du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen till en annan person som avstår från att arbeta för att vårda barnet. Det betyder alltså att du fortsätter arbeta, medan någon annan får ersättning för att stanna hemma från sitt arbete och vårda barnet.
Vill du överlåta den tillfälliga föräldrapenningen måste du eller den som du överlåter till ringa till vårt kundcenter 0771-524 524 och tala om detta vid första tillfället som du anmäler överlåtelse. Den som vårdar barnet får då hem en blankett: "7439 Begäran om överlåtelse av tillfällig föräldrapenning". Den ska fyllas i både av den som ansöker om ersättning och av föräldern innan den skickas in till Försäkringskassan.
Hälsningar
Linda, handläggare
Tack för alla svar
vem har rätt att vabba?
// undrade
Hej!
Du kan läsa vem som har rätt till vab här:
https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/foralder/barnet_sjukt/om_vab
Hälsningar
My, handläggare
Tack för svar.
Någon annan som vet om annan person idag kan ta vabbning?