• Serese

Vilken dubbelvagn?

Finns det någon som kan rekommendera mig en lätt, liten och lättkörd dubbelvagn som kan ersätta min Baby Jogger City Elite? Vi har bytt bil och min Elite tar för stor plats. Får inte in packningen för långresan Skrattande Jag har två barn på 3 resp 1 år och jag vet inte hur länge till mitt äldre barn vill åka vagn. Någon med erfarenhet? Är det bara dumt att byta vagn? Stora tjejen kanske inte vill åka så länge till? Många frågor  Obestämd

• Svar på tråden Vilken dubbelvagn?
  • viseversa

Phil och ted.
    + sidan.
    Smidig
    Liten
    Tar lite plats
    Skön att köra
    Kommer fram i alla affärer
    Snygg
    Går att ha till ett eller två barn.

-sidan
    Babyn växer ur liggdelen snabbt
    Det blir VARMT i liggdelen på sommaren
    Babyn ligger i avgaserna
    Syskonsitsen har inte fullt liggläge så en liten bebis som vuxit ur liggdelen måste sitta upp
    Inge vidare bra sufletter
    Den som sitter bak ser inte speciellt mycket.
    Bättre komfort för barnet fram än det bak

• Thirtyplus
    viseversa skrev 2013-06-07 18:42:27 följande:
    Gillar inte Phil OCH Ted. Fler nackdelar än fördelar om ni frågar mig. Har haft en själv. Och ja dom finns i Sverige. Baby jogger city selekt är värdelös i snö så nu vet du det också ts. Jag har en vän som har den och hon kunde knappt gå ut med vagnen på hela vintern då den inte går att köra i djup snö.
    Mitt utbud är tyvärr väldigt begränsat då jag väntar tvillingar och inte vill ha en bred vagn. Andra tips mottages gärna!
  • Kvitten

Vi har urban jungle duet. Den är bara 60cm bred, och kommer alltså in i alla hissar, igenom grindar i affärer osv. Har aldrig ångrat att vi köpte den, just därför att den alltid precis får plats!

• Thirtyplus
    Kvitten skrev 2013-06-07 20:29:45 följande:
    Vi har urban jungle duet. Den är bara 60cm bred, och kommer alltså in i alla hissar, igenom grindar i affärer osv. Har aldrig ångrat att vi köpte den, just därför att den alltid precis får plats!
    Detta är också en bred vagn. Allt som är bredare än 1 sits är en bred vagn. Det vill jag inte ha. Och det är det jag menar med att det är dåligt utbud (#12) när man inte vill ha en bred vagn. Det finns en uppsjö av vagnar där bäbisarna ligger bredvid varandra. Men då blir vagnarna bredare än en vanlig vagn, och det vill jag alltså inte ha.
  • Kvitten

Fast det är ju precis vitsen med uj duet. Den ÄR inte bredare än en vanlig vagn. Den är t o m smalare än vissa singelvagnar, t ex baby city jogger eller vad den nu heter...

• Alisa
    Thirtyplus skrev 2013-06-07 20:55:47 följande:
    Detta är också en bred vagn. Allt som är bredare än 1 sits är en bred vagn. Det vill jag inte ha. Och det är det jag menar med att det är dåligt utbud (#12) när man inte vill ha en bred vagn. Det finns en uppsjö av vagnar där bäbisarna ligger bredvid varandra. Men då blir vagnarna bredare än en vanlig vagn, och det vill jag alltså inte ha.

Bara 3 cm bredare än min enkelvagn Bugaboo Cameleon:

mountainbuggy.com/en/buggies/double/duet

• Baby1112

Babyjogger City Sekect. Klart bästa syskonvagnen alla kategorier. Sitsarna går att vända åt alla möjliga håll. Mina barn 1 och 2 år älskar tex att sitta mot varandra.
    Den är lätt, smidig och inte mycket större än en enkelvagn. Snäppet längre i syskonläge.
    Extra plus för att den smidigt blir enkelvagn och att det är en relativt stor varukorg under.

Har testat Emmaljunga, Mountain Buggy Duet och Phil and Teds.

Men city selecten är klart överlägsen.

• Thirtyplus
    Baby1112 skrev 2013-06-08 00:32:43 följande:
    Babyjogger City Sekect. Klart bästa syskonvagnen alla kategorier. Sitsarna går att vända åt alla möjliga håll. Mina barn 1 och 2 år älskar tex att sitta mot varandra.
    Den är lätt, smidig och inte mycket större än en enkelvagn. Snäppet längre i syskonläge.
    Extra plus för att den smidigt blir enkelvagn och att det är en relativt stor varukorg under.

Har testat Emmaljunga, Mountain Buggy Duet och Phil and Teds.

Men city selecten är klart överlägsen.
    Det är den som jag tittat ut. Dels är det en enkelvagn (dock som du säger, lite längre med dubbelsits, men inte bredare vilket är precis så som jag vill ha), dels möjligheterna att kunna ändra med sitsarna som man vill (allra första tiden kommer bäbisarna att ligga i samma liggdel), den var lätt att haka i och ur sitsarna och lätt på vikten (vilket är enormt viktigt för lilla mig som är ensam och bor utan hiss) och så var den lättkörd. Åtminstone i butiken.
    Snökörning har det ju skrivits om att det inte fungerar så bra, men jag bor i norrland där vägarna plogas väldigt bra och snabbt, så förhoppningsvis kommer den delen inte vara något större problem.
  • Baby1112

Snökörningen är väl sådär. Dock funkar det utmärkt på plogad väg. Lite jobbigare i nysnö och modd.
    Det hjälper ju ganska mycket att man kan låsa hjulen.

• Kvitten

Ok, såg nu att den är 63cm vilket är samma som deras singel.

För mig är det viktigt att ha en smal vagn pga att jag vill komma fram överallt, och få plats överallt. Då passar dueten. Om man helt enkelt inte gillar vagnar där barnen sitter bredvid varann ska man naturligtvis inte ha en sådan.

mountainbuggy.com/buggies/double/duet

Thirtyplus skrev 2013-06-08 08:14:26 följande:
    Den är 66 cm inte 60 cm, så den är bredare än vad Kvitten uppgav om det är det du baserar det på.

Svar på tråden Vilken dubbelvagn?