• LängtansMirakel

Tips på gynekolog i Skåne

Hej!
    Jag har, efter flera års funderande, nu bestämt mig för att bli ensamstående mamma via insemination i Danmark.
    Har varit i kontakt med några olika ställen i Danmark och jag har bestämt mig för en. Kommer att boka in samtal till senhösten och förhoppningsvis köra igång processen i början på 2014.

Jag misstänker att jag har PCO, men har inte tagit tag i att begära någon utredning för det ännu, men jag ska göra det efter sommaren.

Den gynekolog jag har varit hos tidigare verkar negativt inställd till att hjälpa ensamstående kvinnor som ska insemineras i Danmark att göra de tester etc som ska/bör göras först. Har förvisso inte frågat rätt ut men det känns inte bra/rätt.

Det jag undrar är om det finns någon som kan tipsa om en gynekolog, helst i Skåne, som inte är negativt inställd till ensamma kvinnor som planerar graviditet?
    Kanske någon som vet en gynekolog som till och med kan hjälpa till att skriva ut recept på exempelvis pergo, vilket jag misstänker att jag kan behöva då exempelvis min mens är fruktansvärt oregelbunden.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på gynekolog i Skåne
  • frökenelisabeth
    LängtansMirakel skrev 2013-07-25 18:43:04 följande:
    Härligt att du ska börja snart, jättekul!
    Har du valt klinik än?

Jag har fått information om en gynekolog i Lund som ska vara bra.
    Peter Ottenståhl på Capio.
    Jag har dock inte varit hos honom själv så jag vet inte.

Skulle vara intressant att veta om någon har tips på någon annan?
    Jag har faktiskt besökt honom, fast i annat ärende (hade svampinfektion som behövde behandlas). Förutom att han var lugn, försiktig, noggrann och bra på att informera så gjorde han ett VUL bara för att kolla hur det såg ut med äggstockar och liknande - inget jag hade efterfrågat, och jag var ju inte alls där för nån slags fertilitetskoll, men väldigt intressant Han pekade på skärmen och visade äggblåsor, och kom med en kvalificerad gissning på när nästa ÄL skulle äga rum. Så utöver att han var mycket vänlig så verkade han också tycka att det var angeläget med att undersöka och upplysa om fertilitet Så det tyder ju på att han är positivt inställd till även inseminering, tänker jag.
  • johanniiis
    Anniemation skrev 2013-10-13 20:19:40 följande:
    Johanniiiis: åh, spännande!!! Mmm, det drar ihop sig nu :P Fast fastade på ett blodprov som heter anti- HBc, tydligen krav i Danmark men ingen av de jag frågat i Sverige kan hitta det :/ Hoppas min vårdcentral lyckas, annars måste jag åka över till Danmark bara för det... Eller någon som vet en klinik i Skåne som vet om detta prov? Annars kickar jag igång med sprutorna om en vecka, äggplock den 2/11 :) lite nervöst, mådde sjukt illa av förra äggplocket.
    Ja riktigt spännande. Dock har mitt ex sagt han kan tänka sig ställa upp och göra mig gravid. Jag är både för och emot det. Så kluven, det vore så enkelt och göra så, men ja jag vet inte.... 
  • Anniemation

Oh, kan förstå att det är lockande, men jag har gjort något liknande med min dotter, och det är några saker som gör att jag inte skulle göra det igen: 1. Finns risken att de vill ha vårdnad 2. Barnet har rätt att ärva, kanske inte populärt för ditt ex 3. Om du gör det i Danmark har du även rätt till underhållsstöd från försäkringskassan... Jag är främst rädd för vårdnadskrav.

• johanniiis

Ja jag är jätte kluven på det hela. Jag velar fram och tillbaka. Jag är mest bekymrad för att han ångrar sen och vill vara pappa.... ja, vi får väl se var det hamnar.....

• johanniiis

Hoppas äggplocket gick bra.

Nej funderingstiden är slut. Nu skall jag boka tid till undersökningarna, så jag kan ha mitt journalsamtal i köpenhamn  förhoppningsvis i slutet på året början på nästa! :)

• Anniemation

Tack, äggplocker gick fint, men magen var 20 cm större i omkrets pga stimuleringen :-P Testat positivt idag, härligt!! Lycka till med undersökningarna, och jag kan verkligen rekommendera vitanova om du vill byta klinik

• Anniemation

Tack Johanniiis!!!! Väldigt svårt att tro de första veckorna, även om alla andra tror det pga stora överstimulerade magen :P Hur går det med prover och sådant?

• johanniiis

Förstår det :)  Håller tummarna för dig :)

Jag har bestämt mig för skjuta lite på det. Mår inte riktigt bra och nu gick farmor bort med så känner jag vill må bra i mig själv igen innan jag sätter igång, man lär ha tankar och funderingar så det räcker och blir över ändå.

• Anniemation
    johanniiis skrev 2013-11-24 11:49:40 följande:
    Förstår det :)  Håller tummarna för dig :) Jag har bestämt mig för skjuta lite på det. Mår inte riktigt bra och nu gick farmor bort med så känner jag vill må bra i mig själv igen innan jag sätter igång, man lär ha tankar och funderingar så det räcker och blir över ändå.

Vad tråkigt att höra, bra att du tar hand om dig själv först! Hoppas det känns bättre snart!
  • Haskel

Jag vill bara inflika en OT-fråga.

Juridisk abort har diskuterats hett i detta forum. Alltså en typ av möjlighet för män att göra abort. När alltså kvinnan vill behålla ett barn, men mannen inte känner sig redo att bli förälder. Mannen skulle alltså i det fallet ha möjlighet att avskriva sig föräldraskapet (fram till v. 18 som för kvinnor). Därmed tvingades inte kvinnan göra abort och mannen tvingades inte bli förälder.

Ett starkt motsättande argument mot detta har varit "att mannen tvingar barnet till ett liv utan pappa". Medens de som varit för förslaget menat på att det är kvinnan som bestämmer, samt att ensamstående kvinnor ändå kan skaffa barn.

Vad anser ni kvinnor som planerar barn på egen hand, vore det okej med juridisk abort?

PS. jag fördömer ingen DS

• johanniiis
    Haskel skrev 2013-12-19 17:03:42 följande:
    Jag vill bara inflika en OT-fråga.

Juridisk abort har diskuterats hett i detta forum. Alltså en typ av möjlighet för män att göra abort. När alltså kvinnan vill behålla ett barn, men mannen inte känner sig redo att bli förälder. Mannen skulle alltså i det fallet ha möjlighet att avskriva sig föräldraskapet (fram till v. 18 som för kvinnor). Därmed tvingades inte kvinnan göra abort och mannen tvingades inte bli förälder.

Ett starkt motsättande argument mot detta har varit "att mannen tvingar barnet till ett liv utan pappa". Medens de som varit för förslaget menat på att det är kvinnan som bestämmer, samt att ensamstående kvinnor ändå kan skaffa barn.

Vad anser ni kvinnor som planerar barn på egen hand, vore det okej med juridisk abort?

PS. jag fördömer ingen DS
    Jag tycker det skulle vara jätte bra. Jag har haft killar som velat hjälpa mig, men eftersom man inte i dagsläget kan frånskriva sig ansvaret har det inte varit möjligt.
Svar på tråden Tips på gynekolog i Skåne