• Anonym (tack för svar)

Höja föräldrapenning?

Hej!

Jag har två barn. Fick behålla föräldrapenningen med det andra eftersom andra barnet föddes tillräckligt nära det första i tid. Jag har tagit ut en del dagar, men inte alla. Pga en ganska trasslig hemsituation har min inkomst nollats. Nu har jag börjat jobba igen och har en SGI. Kan jag börja ta ut av dagarna jag har kvar igen då? Vilken lön baseras föräldrapenningen på då? Den gamla inkomsten, noll kronor, eller den nya? Kan man höja föräldrapengen direkt eller "måste" man ta ut ett visst antal dagar på den gamla inkomsten först? Eller får jag liksom ta ut dagar på det lägsta beloppet som man är garanterad först?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Höja föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du haft samma ersättning för barn nummer 2 som för barn nummer 1 så ska din föräldrapenning vara oförändrad fram tills att barnet fyller 2 år.

Om 180 dagar är uttagna på barnet enligt sjukpenningnivå så har du rätt till en ersättning enligt din nuvarande sjukpenninggrundandeinkomst.

Du kan läsa mer om föräldrapenning och sjukpenninggrundandeinkomst under följande länk: 

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning_och_sjukpenninggrundande_inkomst

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Anonym (tack för svar)

Tack!

Så om barnet är tre år får jag ta ut en månad enligt det där beloppet som är typ garanterat? Och sen då när jag har fått ut för 180 dagar kan jag få på min nuvarande månadslön? Bara så jag har fattat det hela rätt.

Kan jag ta den månaden i sommar, jag har ingen inarbetad semesterlön alls, går det att vara föräldraledig istället enbart? 

• Försäkringskassan

Hej,

Om du blivit gravid inom 1 år och 9 månader så har din ersättning för barn nummer 2 utbetalats enligt din föräldrapenningsgrundandeinkomst (FGI), När barnet fyller 2 år så upphör din FGI att gälla. Detta innebär att om du för barn nummer 2 uppfyllt 240-dagars villkoret eller haft din tidigare SGI skyddad under perioden så kan ersättningen komma att utbetalas enligt din nuvarande ersättning trots att 180 dagar inte är uttaget på barnet.

Om du inte uppfyllt 240 dagars villkoret för barn nummer 2 så kommer föräldrapenningen att utbetalas enligt grundnivån tills 180 dagar är uttagna därefter är det aktuellt att  ersättningen utbetalas enligt din nuvarande SGI.

Du har rätt att ansöka om föräldraledighet i sommar om du avstår från arbete för att vara tillsammans med barnet.

För att ge dig mer exakt information om vad som gäller i just ditt ärende ber jag dig vänligen att kontakta vårt kundcenter.

Telefonnummer: 0771- 524 524

Öppettider:

Måndag-fredag: 08.00-21.00

Lördag: 08.00-15.00

Söndag: 15.00-21.00

Hälsningar

Allan, Handläggare 

Svar på tråden Höja föräldrapenning?