• MammaMona

Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?

Ok, ett tag sen jag skrev här men nu är det kris.
    Tidigare idag upptäckte jag han min 15-åring tittar på barnporr. Han hade koppltat sin dator till stora tvn igår för att vi skulle se en film han laddat ner. Nu idag när jag ville se mer film gick jag in i datorn och letade efter något att se och hittade då skiten.Skrikandes

Jag fattar inte varför han tittar på sånt. Kan en 15 åring räknas som pedofil?
    Han har mått dåligt en tid men jag trodde det var lite bättre nu, och så händer det här. Jag vill att han ska få hjälp men är så rädd att han ska åka dit för att ha haft det i datorn.

Vad f*n gör jag nu???

• Svar på tråden Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?
  • cawe93

Ta i från honom datan och förklara att det är varken okej eller lagligt! Varför kollar han på det kan du ju fråga!? Låter hemskt! Vet inte vad jag heller hade gjort om jag hade upptäckt det på mina framtida barn. Hoppas de löser sig.

• SanneD

Bättre att kontakta någon innan det kanske eskalerar till något värre!
    Han verkar ju vara i behov av hjälp  

• MammaMona
    cawe93 skrev 2013-06-08 22:10:40 följande:
    Ta i från honom datan och förklara att det är varken okej eller lagligt! Varför kollar han på det kan du ju fråga!? Låter hemskt! Vet inte vad jag heller hade gjort om jag hade upptäckt det på mina framtida barn. Hoppas de löser sig.
    Han kommer från sin pappa imorgon, så jag håller på och tänker igenom vad jag ska säja och vad jag ska göra med honom. 
    Jag fattar inte varför han tittar på sånt där.Gråter
  • MammaMona
    flena skrev 2013-06-09 09:22:14 följande:
    Kan han själv blivit utsatt?

Nej, kan jag inte tänka mig! Vill ialla fall inte göra det.
    Jag har aldrig tänkt tanken att något sånt kunde ha hänt. Han har ju mest varit med mig och sin pappa.
  • sophiie

Har ni bra kontakt med Bup psykologen så be om hjälp där. Anmäla kommer de nog göra men då får du och han stöd under utredningen.

• kara84

Hej!

Ni kan ringa hjälptelefon mot sexbrott. tel 020 66 77 88
    Du får naturligtvis vara anonym. Man kan ringa dit som anhörig men du kan även lämna över luren till din son då han kan få behandling,  man får tala med läkare eller terapeut. Linjen är öppet dygnet runt, man kan bli uppringd.

Sen är det så att du kan spärra datorn/ipad/mobil så att han inte kan komma åt porr/våld etc.

• MammaMona
    kara84 skrev 2013-06-11 10:04:30 följande:
    Hej!

Ni kan ringa hjälptelefon mot sexbrott. tel 020 66 77 88
    Du får naturligtvis vara anonym. Man kan ringa dit som anhörig men du kan även lämna över luren till din son då han kan få behandling,  man får tala med läkare eller terapeut. Linjen är öppet dygnet runt, man kan bli uppringd.

Sen är det så att du kan spärra datorn/ipad/mobil så att han inte kan komma åt porr/våld etc.

Han har fått lämna ifrån sig sin iphone och får bara ha sin gamla "icke-smartphone" tillsvidare. Datorn får han bara använda när jag är hemma och han sitter där jag ser honom, jag ska prata med en bekant som är duktig på datorer om hur man kan spärra datorn. Det känns konstigt att hålla koll på en 15-åring på det här sättet, ungefär som att oroa sig för att ett litet barn ska klämma sig. Obestämd
  • Venne

Ehm jag hade nästan gjort mig av med den datorn av ren nojja Tänk om det blir en grej av detta? Det är ju trots allt ett ganska grovt brott och han är straffmyndig. Och det är din dator. Och slängda filer kan letas upp igen. Med det sagt skaffa hjälp åt killen! Massor av hjälp NU.

• tessum

Du ska självklart anmäla!

Om inte för de utsatta barnen så kan du väll göra det för sonen?

Han kommer INTE att hamna i fängelse/ungdomsvård eller liknande men han får hjälp.

Säg att han är en pedofil, den dagen han åker dit för att ha våldtagit och förstört en 5-åring, kommer du då att kunna leva med det på ditt samvete?

Om han "bara" var nyfiken så får han hjälp att prata om sina känslor kring det hela.

Du kan inte hjälpa honom på annat sätt än att se till att de som kan sådant hjälper honom.

Ett extra + om du anmäler är att barnen i videon kanske identifieras och kan få hjälp från det h-vete de lever i och de som utsatte dem åker dit.

Att titta på det är precis lika illa som att utföra handlingen.

Att inte anmäla den som tittar på det är också ett övergrepp. Så just nu begår våldtäktsmannen, din son och du övergrepp mot de stackars barnen. När två av er låter dem vara kan bara du bestämma.

Jag vet att jag kanske låter överdrivet hård, men jag tror att du behöver en väckarklocka och en liten knuff i rätt riktning. Det är aldrig lätt när den "onda" är en del av de käraste man har.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}

• MammaMona
    Venne skrev 2013-06-12 18:01:18 följande:
    Ehm jag hade nästan gjort mig av med den datorn av ren nojja Tänk om det blir en grej av detta? Det är ju trots allt ett ganska grovt brott och han är straffmyndig. Och det är din dator. Och slängda filer kan letas upp igen. Med det sagt skaffa hjälp åt killen! Massor av hjälp NU.

Det var hans dator som det fanns "grejer" i, den har jag låst in och han får bara använda min dator. Jag vet inte vad jag ska göra med den. Den känns bara äcklig och farlig, så det lutar åt att göra sig av med den på ett säkert sätt.

Jag har äntligen bestämt mig för att ringa BUP imorgon och se till att vi får träffa hans läkare. Är så dumt att jag dragit ut på det. Jag hjälper ju honom inte med mina "förhör".
  • MammaMona
    tessum skrev 2013-06-12 18:11:27 följande:
    Du ska självklart anmäla!

Om inte för de utsatta barnen så kan du väll göra det för sonen?

Han kommer INTE att hamna i fängelse/ungdomsvård eller liknande men han får hjälp.

Säg att han är en pedofil, den dagen han åker dit för att ha våldtagit och förstört en 5-åring, kommer du då att kunna leva med det på ditt samvete?

Om han "bara" var nyfiken så får han hjälp att prata om sina känslor kring det hela.

Du kan inte hjälpa honom på annat sätt än att se till att de som kan sådant hjälper honom.

Ett extra + om du anmäler är att barnen i videon kanske identifieras och kan få hjälp från det h-vete de lever i och de som utsatte dem åker dit.

Att titta på det är precis lika illa som att utföra handlingen.

Att inte anmäla den som tittar på det är också ett övergrepp. Så just nu begår våldtäktsmannen, din son och du övergrepp mot de stackars barnen. När två av er låter dem vara kan bara du bestämma.

Jag vet att jag kanske låter överdrivet hård, men jag tror att du behöver en väckarklocka och en liten knuff i rätt riktning. Det är aldrig lätt när den "onda" är en del av de käraste man har.

Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Jag trodde ju aldrig att jag skulle hamna i sitsen att vara mamma åt det "onda". Har ju alltid tyckt att mammor som vill skydda sina söner när de gjort något dum är idioter, men nu jag själv är där så fattar jag ju känslan.

Självklart är jag jätterädd för att han ska skada någon. Han har aldrig varit våldsam av sig men jag trodde ju aldrig heller att han skulle kunna vara intresserad av sånt här.
    De senaste nätterna har jag legat vaken och inte kunnat sova för jag har bara tänkt på om han gjort något mot sin kusin. Hon har varit här en hel del under våren och tankarna bara flyger omkring,  har det hänt något de få gånger de varit ensamma, tittade han "fel" på henne den där gången. Rynkar på näsan
  • Venne

Det behöver verkligen inte vara så att han någonsin skulle kunna skada någon annan. Det är massor med människor som har konstiga fantasier om saker de aldrig skulle vilja genomföra på riktigt. Det är inte fel eller onormalt. Problemet i detta fallet är att oskyldiga barn fått lida för filmernas skull. Något som han borde fatta, men kanske inte varit mogen nog och haft moral nog att fatta och låta bli. Förhoppningsvis är det ju så.

• kara84
    MammaMona skrev 2013-06-12 18:23:29 följande:

Det var hans dator som det fanns "grejer" i, den har jag låst in och han får bara använda min dator. Jag vet inte vad jag ska göra med den. Den känns bara äcklig och farlig, så det lutar åt att göra sig av med den på ett säkert sätt.

Jag har äntligen bestämt mig för att ringa BUP imorgon och se till att vi får träffa hans läkare. Är så dumt att jag dragit ut på det. Jag hjälper ju honom inte med mina "förhör".
    Det är bra att du kontaktar BUP! Det bästa du kan göra för din son är att se till att han kan prata med någon om det här. Troligtvis lämnade han filmerna på sin dator för att detta skulle upptäckas. Han vill ha hjälp! Porrmissbruk är jobbigt och skamligt.

Du behöver också prata med någon om hur du ska hantera det här.
  • pluvdo
    kara84 skrev 2013-06-12 22:23:28 följande:
    Det är bra att du kontaktar BUP! Det bästa du kan göra för din son är att se till att han kan prata med någon om det här. Troligtvis lämnade han filmerna på sin dator för att detta skulle upptäckas. Han vill ha hjälp! Porrmissbruk är jobbigt och skamligt.

Du behöver också prata med någon om hur du ska hantera det här.
    Kan inte tänka mig att han lämnade filmerna för att han ville att de skulle upptäckas. Han trodde förmodligen inte att de skulle upptäckas och han ville ha kvar dem för att kunna se dem igen. Tror jag i alla fall. Har väldigt svårt för att tro att en femtonåring skulle vilja att något sånt här upptäcktes.
  • JonteTheSon

Du hade väll tillåtelse att vara på hans dator!? Jag har lite porr och annat skit gömd på datorn för att då vet jag när mina föräldrar rotar runt

• PCLAC

Jag tror att han är mycket sund och normal.

Det är nog värre beställt med din syn på vad som bör vara förbjudet. 

• MammaMona
    PCLAC skrev 2013-08-22 20:48:05 följande:
    Jag tror att han är mycket sund och normal.

Det är nog värre beställt med din syn på vad som bör vara förbjudet. 

Är du bara konsument eller producera du också? Skrikandes
Svar på tråden Sonen har barnporr i datorn. Vad f*n gör jag?