• ExitSong

Pojknamnet Atreyu/Atrejo?

Hejsan,

väntar en pojke och en flicka, och flicknamnet Idun är spikat, men jag hittar verkligen inget pojknamn som får hjärtat att slå så där lite extra, bara en massa halvbra... Så kom jag att tänka på namnet Atreyu från "Den oändliga historien". Ev. skulle man kunna stava det Atrejo för att underlätta. Eller är det ett svårt namn för en vuxen karl att heta? Tänk om han blir en riktig kontorsnisse, jag tänker mig en Atreyu som en senig krigare men han kan ju lika väl bli tjock, rödaktig i ansiktet och gå runt i kostym?

Storebror heter Tyr.

Också funderat på Tristan, men eftersom pappan heter Kristian vill han inte det eftersom det är för likt.

Vad tycker ni? Jag tycker det låter så fint med Atreyu Ödegården, det är som en dikt :)

• Svar på tråden Pojknamnet Atreyu/Atrejo?
  • ExitSong

Tack för svaren. Nej, jag börjar nog känna att Atreyu var något av en nyck som man får sent på kvällen när man är på lite dramatiskt humör. Nu på morgonen tycker jag det är ganska fånigt ;) Vi lär nog landa i ett fornnordiskt eller i alla fall gammalt namn, gissningsvis Vidar, som känns ok.

• Sous

Vidar är jättefint. Om ni vill ha fornnordiskt ursprung kan man annars tänka sig Ask eller Tjalve.

• fluu

Gillar inte...
    Ett ganska komplicerat namn som ständigt kommer behöva upprepas. Onödigt att krångla till det.

Idun och Tyr gillar jag däremot,kanske något som matchar de namnen lite mer?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • ExitSong
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-06-10 22:50:19 följande:
    Hej Tove!
    Jag tycker Atreyu är fint men Bastian kanske är enklare att stava?
    Oj, hur visste du att jag heter Tove? ;)
  • Pandamamma79

TS, ditt efternamn och din mans förnamn står i ts. Vissa vill inte visa sådana personliga uppgifter. Kan tänka att det är lätt att kolla upp. Du kanske inte har något problem med det?

• LängtansBlåaBlomma
    ExitSong skrev 2013-06-11 21:52:48 följande:
    Oj, hur visste du att jag heter Tove? ;)
    Googlade ditt efternamn, var nyfiken på vad du själv hette, om du också hette nåt fornnordiskt.
  • ExitSong
    LängtansBlåaBlomma skrev 2013-06-11 23:07:19 följande:
    Googlade ditt efternamn, var nyfiken på vad du själv hette, om du också hette nåt fornnordiskt.
    Aha. Nej, jag har inget problem med det Solig, jag blev bara nyfiken på om du var nån jag kände. Tove är väl lite små-fornnordiskt kanske, jag vet inte.
  • Eveooe2
    Atreyu är faktiskt jätte fint och jag tycker det går bra ihop med Idun! :) Kommer själv få en liten Idun vilken dag som helst nu och jag drömmer redan om hennes lillebror Alexander.

• LängtansBlåaBlomma

Atrejo på svenska låter inte lika snyggt som på engelska. Eller ska ni i så fall uttala det med engelskt r?

Svar på tråden Pojknamnet Atreyu/Atrejo?