• Lösnagel

sola magen eller ej?

Hej alla gravida!! Nu när sommaren har börjat ge sig till känna undrar jag en sak - hur gör ni när ni är på stranden? Solar ni i bikini? Lägger ni handdukar över magen? Sitter ni bara i skuggan? Nyfiken... Jag är själv gravid i 21 plus 3 och jag kör en mix med handduk i sol och enbart skuggan.

• Svar på tråden sola magen eller ej?
  • Mendurå

Oj. Jag håller mig undan så mycket som möjligt från solen och kör med spf 50 utöver det. Är inte så sugen på att få en massa solfläckar.

• Flickan och kråkan
    Mendurå skrev 2013-06-10 19:42:43 följande:
    Oj. Jag håller mig undan så mycket som möjligt från solen och kör med spf 50 utöver det. Är inte så sugen på att få en massa solfläckar.
    Samma här, men jag har anlag för melasma/pigmentförändringar. Alla har ju inte det. Väntar trean nu och har fått mycket pigmentfläckar i ansiktet trots att jag inte varit i solen så mycket....räcker med att vara gravid. Hoppas att det ska blekna lite hyfsat så småningom den här gången med.
  • LFF

Kommer hålla mig i skuggan om jag bara sitter/ligger. Blir mest bara röd i solen ändå oavsett. Är i v20.

• Lösnagel

Jag tänkte mest att det borde ju bli otroligt varmt inne i magen oavsett om man har handduk över eller ej. Jag menar - ibland är det ju väldigt svettigt för en själv o solen, hur blir det inte då för bebisen?

• MonkeyLover
    Lösnagel skrev 2013-06-13 14:23:12 följande:
    Jag tänkte mest att det borde ju bli otroligt varmt inne i magen oavsett om man har handduk över eller ej. Jag menar - ibland är det ju väldigt svettigt för en själv o solen, hur blir det inte då för bebisen?

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • MonkeyLover

[quote=70193968][quote-nick]MonkeyLover skrev 2013-06-13 14:30:35 följande:[/quote-nick][/quote]

Men bebisen ligger ju i fostervattnet och det tar nog ett tag för det att värmas upp... Tänk bara på varmare länder, ma blir gravid där också!

Wilhelm 2011 Bebisar 2013
  • Cornellia
    Lösnagel skrev 2013-06-13 14:23:12 följande:

Även om du blir varm på huden så blir det ju inte varmare i magen? Din kroppstemperatur håller sig ju vid ungefär samma temperatur just på grund av att du svettas.
  • Plopps80

Har solat i Spanien en vecka och råkade bränna sidan av magen. Har smörjt med spf 20. Barnet kan ju inte ta skada av att man solar då det ligger djupt inne i livmodern. Mår man själv bra mår barnet bra. Har inte stekt hela dagarna men har solat rejält. Är i v 17.

• Gott svart kaffe

Solen är ju inte farlig för barnet i magen. Det blir inte varmt inne i magen. Dock ökar risken för pigmentförändringar under graviditeten så det är ju en risk. Använd solskyddsfaktor. Annars kan du väl sola som vanligt.

• Elmiina

Det är inte farligt att sola eller bränna sig på magen när man är gravid. Det är alltså inte farligt för barnet men det är ju farligt för dig såklart (uv, cancer, pigment osv). Även om du blir varm eller kall så reglerar livmodern sin egna temperatur så att den är densamma hela tiden.

Och angående att det blir för ljust i magen finns det delade åsikter om. En del hävdar att barnet inte gillar det pga tunna ögonlock men då är barnet så fiffig så den kan vända sig om. Medans andra hävdar att barn gillar solljuset (dom kan ju skilja på solljus och tex ficklampeljus) och gärna vänder sig/sträcker sig mot ljuset, och att det då ska "träna upp" sin syn.

Man får avgöra själv vad som känns bäst. :) Jag har solat hela helgen och även bränt mig litegranna men bebis sparkar på och följer sitt rörelsemönster :)

• emsiiiis

Jag var i Cypern i en vecka då jag var i vecka 18. Solade som vanligt i bikini. Doppade mig med jämna mellanrum för att svalka av mig.. Det där med pigmentfläckar som ALLA varna mig för var inget som syntes till alls på mig men det är som sagt olika från person till person!

• lyckligtill3hjärtan

Jag solar som vanligt, alltså noga med att smörja mig, utomlands solar jag helst i skuggan (även när jag inte är gravid). har fått pigmentfläckar i mina tidigare graviditeter, som försvunnit efter förlossning men fläckarna är inget som stör mig Skrattande
    Om du är rädd för fläckar så undvik solen och smörj dig noga!!

• My S

Jag solar med sunt förnuft utan att använda solskydd. Jag har inte bränt mig och inte fått pigmentfläckar.

Jag och barnet behöver ju D-vitamin! 

Svar på tråden sola magen eller ej?