• Patricia

när kan jag få ut pengarna ?är f rvirad hur funkar detta

Hej jo det är så att jag har redan gjort den första anmälningen till försäkring kassan och dom har redan fått in den
    alltså graviditet intyget.
    Men det är så att jag skulle vilja få ut min föräldrar penning redan nu i slutet av månaden för jag har bf den 18 augusti.
    Hur gör jag då.? Om jag ansöker om de nu kan jag få ut det som är föräldrar penning under graviteten ? Dom 60 dagar innan bf .

• Svar på tråden när kan jag få ut pengarna ?är f rvirad hur funkar detta
  • Försäkringskassan

Hej,

Du har rätt att ansöka om föräldrapenning från och med den 60:e dagen innan beräknad förlossning.

När vi tagit emot ditt moderskapsintyg så kommer en anmälan om föräldrapenning att registreras för dig och du kan då göra en ansökan.

Med e-legitimation kan du enkelt göra din ansökan om föräldrapenning elektroniskt under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/anmala_och_ansoka_om_foraldrapenning

Hälsningar

Allan, Handläggare

• Patricia

Om jag söker nu. kan jag få ut pengarna nu i slutet av månaden ?hinner jag få utbetalning i slutet av månaden ?för jag har bf den 18 augusti .

Försäkringskassan skrev 2013-06-09 18:10:55 följande:
    Hej, Du har rätt att ansöka om föräldrapenning från och med den 60:e dagen innan beräknad förlossning. När vi tagit emot ditt moderskapsintyg så kommer en anmälan om föräldrapenning att registreras för dig och du kan då göra en ansökan.Med e-legitimation kan du enkelt göra din ansökan om föräldrapenning elektroniskt under följande länk: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/anmala_och_ansoka_om_foraldrapenning  HälsningarAllan, Handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen,

Vårt serviceåtagande är 30 dagar från det att ditt ärende är komplett.

Om du har beräknad förlossning den 18:e augusti så kan du tidigast ansöka om ersättning från och med den 19 juni. Dock kan du redan nu göra din ansökan om ersättning.

Med e-legitimation kan du göra din ansökan elektroniskt under följande länk:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/anmala_och_ansoka_om_foraldrapenning

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden när kan jag få ut pengarna ?är f rvirad hur funkar detta