• diddisen80

Min dotter äter i princip inget alls

Har en dotter på 4 år som alltid varit liten i maten.
    Men nu är det extremt. Äter knappt något även om vi försöker med hennes favvomat. Än så länge orkar hon med dagen men det är mest för att hon håller energin uppe med socker. Är hela tiden i skåpen och försöker hitta nåt att äta. Sen när maten står på bordet (även om hon inte hittat nåt att stoppa i munnen innan) så äter hon i princip inget.
    vi har försökt med att laga hennes favvo mat, vi tjatar, vi tjatar inte men inget funkar.. 

Nån som har nåt bra tips ???     

• Svar på tråden Min dotter äter i princip inget alls
  • Slagathor
    diddisen80 skrev 2013-06-09 22:46:20 följande:
    Som du ser Slagathor så skriver jag det oxå i inlägg #19. Däremot så tror jag inte att barn eller nån annan heller kan reglera sitt behov då vi ju alla behöver visst antal kalorier per dag, Men det är en helt annan fråga.

Givetvis har alla ett visst kaloribehov om dagen. Jag bara förmedlade att det påstås attbarn äter det de behöver. Men självklart finns det undantag och man ska alltid vara uppmärksam på avvikande mönster. Själv har jag celikai och har enligt min mamma alltid varit dålig på att äta. Fast då var jag det även utanför hemmet.
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • JMorina

Kalla mig okunnig bäst du vill Skogsvitter, jag håller fortfarande med Slagathor att man inte ska ge något mellan måltiderna till någon som är kinkig med maten. Som någon annan skrev så blir man själv inte så värst hungrig om man går runt och småäter. Att äta tillsammans och att inte tjata ihjäl sig på barnet

• JMorina

hjälper också. Men detta är inte dom enda hjälpmedel man kan ta till. Men en början i alla fall. Sen ska man inte trötta ut barnet tills det stupar men det tror jag heller inte att Slagathor menade ;)

• Ensam mamma

Min dotter är 5år och hon har alltid ätit dålig. Fick nyss veta att hon har en sjukdom som gör att hon har dålig aptit. BVC har alltid sagt att aptiten kommer men den kom aldrig.

Man försöker verkligen med allt.

• amanda h

Slagathor har rätt. Erbjud henne frukost, lunch, middag och inget däremellan förrutom något litet till mellanmål, tex en banan. Att hon äter på förskolan bevisar ju bara att hon äter där för att hon vet att äter hon inte så får hon inget annat. Ge henne inte massa sötsaker, utan var hårda och äter hon inte så får hon vänta till nästa måltid. Jag talar efter erfarenhet, vi har prövat alla metoder som finns med vår äldsta son och INGET fungerade förrutom det här.

• idétorka

Se till att hon absolut inte småäter mellan måltiderna så att hon till att börja med är hungrig när ni sätter er.

Under måltiderna testa att laga nåt jättegott och fråga inte ens om hon vill ha. Mina barn funkar bra gällande avundsjuka och omvänd psykologi. Om jag lagar nåt som jag hävdar att dom inte kommer gilla så kräver dom att få smaka....

Blir hon småhungrig innan maten så servera äppelbitar eller morotsbitar - det blir man inte så långvarigt mätt av.

Jag tycker inte det funkar så bra att fråga barn om dom vill äta, speciellt inte att helt odefinierat fråga om dom vill äta nåt. Dom har inte den fantasin utan föreslår mest typ glass isf. Vänj in att man alltid kommer och sätter sig vid bordet till måltiderna. När dom väl sitter så blir dom oftast sugna. Om man då lassar på till sig själv först och inte ens tillfrågar barnen blir dom avundsjuka och vill ha.

Brukar barnet vara med och laga mat? Mina blir superstolta om det är dom som lagar nåt. Är det inte så avancerat så kan man ställa fram lagom mängder av ingredienserna och låta barnen kladda ihop själva. T.ex. röror med cremefraise som rom+cremefraiche till fisk.  Eller välja vilken rolig pasta man ska laga, om man häller i pastan först i kastrullen kan barnet få bestämma hur mkt man ska göra. Eller hälla upp majskornen i valfri skål, osv.
    Blir lite kladdigt och kräver viss planering att ha med barn i köket, men när dte funkar så är det jättekul! Se dock till att ha lite tydliga gränser så inte barnet äter sig mätt under tillagningen.
    Karamellfärg kan också hjälpa till i köket sålänge man inte typ häller grönfärg i äggröran eller nåt sånt galet så det ser osmakligt ut.

• skogsvitter
    JMorina skrev 2013-06-10 08:43:00 följande:
    Kalla mig okunnig bäst du vill Skogsvitter, jag håller fortfarande med Slagathor att man inte ska ge något mellan måltiderna till någon som är kinkig med maten. Som någon annan skrev så blir man själv inte så värst hungrig om man går runt och småäter. Att äta tillsammans och att inte tjata ihjäl sig på barnet
    Jag håller med om att det många gånger är så, det har jag inte sagt något om. Men det låter inte som att TS barn småäter hela dagarna direkt. Däremot så är det faktiskt också så att det ibland är positivt att äta ofta men lite, och "småäta" på en kontrollerad nivå för att öka aptiten! Ju mer man äter, desto mer aptit får man faktiskt. Och det är något som dietister sagt och som också forskning påvisat, så det är verkligen inte så enkelt att alla kan dras över samma kam!
  • skogsvitter

Dessutom funkar det ju inte alls helt perfekt på dagis. Hon äter ju sig mätt mest på mackor tydligen, precis som min dotter med andra ord... de har omplacerat henne för att få henne att äta mer, även där. Det är alltså ett genomgående mönster även där.

• diddisen80

jo igår så åt hon i princip inget och vi var stenhårda med att hon fick vänta till maten var lagad och klar. Hon åt 3 korvbitar till middag och var mätt enlig henne själv. Men bara ca 20 min efter ville hon ha yoghurt och havrefras.
    Det fick hon inte utan hon fick snällt vänta tills hon skulle gå och lägga sej och hon var arg som ett bi.
    I dag har hon varit på förskolan och att omplacera henne till ett annat bord där har gjort susen. Hon hade ätit 3 portioner !!! med fisk.
    så nu kommer vi väl antagligen inte få i henne så mkt mer i dag.
    Har även pratat med BVC och kontaktat en dietist.      

• diddisen80

Ja hon fick inte gå och lägga sej hungrig utan hon fick yoghurt och havrefras innan hon gick och la sej.. Såg att det var lite otydligt i mitt förra svar

• Linda 237

Det kan ju faktiskt finnas en orsak till att flickan inte vill äta. Finns alla möjliga orsaker. Avdramatisera maten är mitt bästa tips. Är hon trött , går ner i vikt och påverkad av för lite mat så ge henne vad hon vill ha men försök att hålla nere sockret. Går hon ner i vikt så är det ju ytterligare anledning att ge henne Vad hon vill. Tvinga inte henne till bordet utan säg att ni äter och det finns mat om hon vill ha. Hon kanske är hungrig på andra tider bara. Låt henne värme maten efter om det är så men visa hur mysigt ni har det vid bordet och det viktigaste av allt tjata inte. Nämn det inte ens. Erbjud henne att komma och vill hon inte så låt henne vara. Det finns barn som matvägrar i perioder och barn som matvägrar på riktigt av medicinska orsaker.

• diddisen80

pratade med dietisten i telefon i går och hon var helt underbar. Hon trodde nog att denna extrema matvägran hon haft nu ett tag mycket väl kan ha med att hon fått en lillebror.
    Hon gav oss oxå rådet att avdramatisera det hela och försöka att inte ha nån omedveten press på henne att äta. Så igår när hon åt middag med oss så försökte vi att ingonera hur mycket eller lite hon åt.

Hon är även väldigt medveten på att vi tycker att hon äter för dåligt då hon själv sa igår att hon inte äter så bra.
    Så nu ska jag och min sambo försöka att jobba med att inte oroa oss för mycket vilket ju är väldigt svårt     

• Slagathor
    diddisen80 skrev 2013-06-12 09:14:25 följande:
    pratade med dietisten i telefon i går och hon var helt underbar. Hon trodde nog att denna extrema matvägran hon haft nu ett tag mycket väl kan ha med att hon fått en lillebror.
    Hon gav oss oxå rådet att avdramatisera det hela och försöka att inte ha nån omedveten press på henne att äta. Så igår när hon åt middag med oss så försökte vi att ingonera hur mycket eller lite hon åt.

Hon är även väldigt medveten på att vi tycker att hon äter för dåligt då hon själv sa igår att hon inte äter så bra.
    Så nu ska jag och min sambo försöka att jobba med att inte oroa oss för mycket vilket ju är väldigt svårt     
    Lycka till. Hoppas att det reder sig och att ni slipper oroa er. Uppdatera gärna hur det går!

Skogsvitter: Jag kan inte släppa att du anklagar mig för att trolla. Har anmält ditt inlägg nu, men vill ha en ursäkt och en förklaring till ditt angrepp. Här i tråden, eller pm. Det är upp till dig.  
    Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • skogsvitter
    Slagathor skrev 2013-06-12 19:25:43 följande:
    Lycka till. Hoppas att det reder sig och att ni slipper oroa er. Uppdatera gärna hur det går!

Skogsvitter: Jag kan inte släppa att du anklagar mig för att trolla. Har anmält ditt inlägg nu, men vill ha en ursäkt och en förklaring till ditt angrepp. Här i tråden, eller pm. Det är upp till dig.  
    Jag är ledsen, men de inlägg jag har sett av dig har varit så sjukt extrema att man verkligen börjat undra på allvar...

Jag hoppas i varje fall att det löser sig till det bästa för TS oavsett anledning till varför flickan äter otillräckligt.
  • Slagathor
    skogsvitter skrev 2013-06-12 20:28:41 följande:
    Jag är ledsen, men de inlägg jag har sett av dig har varit så sjukt extrema att man verkligen börjat undra på allvar...

Jag hoppas i varje fall att det löser sig till det bästa för TS oavsett anledning till varför flickan äter otillräckligt.
    Jag är uppriktigt intresserad vad det är som är så extremt. Riktigt nyfiken faktiskt. Det hör inte alls till den här tråden visserligen men känner du för det så namnge några av trådarna i vilka jag är extrem. 
Svar på tråden Min dotter äter i princip inget alls