• Svarta katten

Testar mjölkfritt - hur snabbt har era barn reagerat när...

Testar mjölkfritt - hur snabbt har era barn reagerat när ni sen har intagit mjölk igen. Antingen via mamman som ammar eller direkt till barnet.

Om jag som mamma äter en glass och sen ammar, när kan man tänka sig att reaktionen kommer om barnet är allergiskt?

Likaså om jag istället ger honom gröt med mjölk i första gången efter mjölkuppehållet, hur snabbt tror ni att reaktionen bör komma om han är allergist. Är det direkt, eller samma kväll eller dagen efter?     

• Svar på tråden Testar mjölkfritt - hur snabbt har era barn reagerat när...
  • Secret

Mina har visat reaktioner under första dygnet när jag återgått till mjölkprodukter

• FruGul

Tror det kan vara väldigt olika. Hur känslig man är. Jag själv reagerar inom loppet av minuter.. Har inga barn än, så jag vet inte så mycket om det..

• Secret

De har varit protein allergiska. Det har även växt bort på de och idag har de lätt mjölkmage... :)

• Svarta katten

De symtom som min pojk har haft är väldigt ont i magen och massor av gaser. Inget mer.

Jag ska avvakta ett tag till innan vi börjar med mjölk igen, men det kan vara bra att se vilka erfarenheter ni har. Det är ju alltid svårt att veta varför nån får ont i magen. Men givetvis om han får mycket mer besvär än innan så lär det ju vara mjölken. 

Troligtvis att besväret kommer under första dygnet i alla fall då. Det borde väl inte dröja till dagen efter?     

• Annsofie82

Min dotter reagerar om hon får lite ett par dagar i sträck. Exempilvis en ostskiva om dagen i tre dagar. Då kommer magknip, sömnlösa nätter och lös mage. Du får testa dig fram. I samråd med dietist såklart.

• Mollan85

Nu hat ju jag ersättning , mjölkfri, testade med den vanliga ersättning med mjölk i igen , 1 mål på morgonen , ont i magen och skrik kom redan efter några timmar och kvällen var hemsk :/ av ett enda mål, tog nästan 4 dagar innan de blev bättre igen , trots att vi bara gav ett mål och sedan fortsatte med den mjölkfria ersättningen

• mammaaug

Min ena son e laktosintolerant och han kan få reaktion vid fel kost allt ifrån 5 minuter upp till ett par timmar efter åt.

• Egendomligt

Har ni inte gjort något allergitest? Om barnet har blivit bättre med mjölkfri kost borde ni få göra ett allergitest innan det är aktuellt att eventuellt introducera mjölk igen.

För vår äldsta son visade allergitest på ganska stark mjölkallergi vid 5,5 månaders ålder och det hade han fortfarande när han var dryga två år, så det har inte varit aktuellt att prova med mjölk igen.

Lillebror har fått helt mjölkfri kost fram till 6 månader, sedan åt jag enstaka mjölkprodukter när jag ammade fram till han var ca 10 månader (i övrigt åt han fortfarande mjölkfri gröt etc), men då visade han mycket svag reaktion på pricktest, så nu törs jag inte äta mjölk eller ge honom mjölkprodukter heller -för säkerhets skull. Vi ska träffa barnläkare igen vid 1-årskontrollen för att se hur vi ska gå vidare med hans eventuella allergi.

• Annsofie82

Pricktesterna visar inte alltid på allergi. Så du vet :)

Egendomligt skrev 2013-06-13 18:37:05 följande:
    Har ni inte gjort något allergitest? Om barnet har blivit bättre med mjölkfri kost borde ni få göra ett allergitest innan det är aktuellt att eventuellt introducera mjölk igen.

För vår äldsta son visade allergitest på ganska stark mjölkallergi vid 5,5 månaders ålder och det hade han fortfarande när han var dryga två år, så det har inte varit aktuellt att prova med mjölk igen.

Lillebror har fått helt mjölkfri kost fram till 6 månader, sedan åt jag enstaka mjölkprodukter när jag ammade fram till han var ca 10 månader (i övrigt åt han fortfarande mjölkfri gröt etc), men då visade han mycket svag reaktion på pricktest, så nu törs jag inte äta mjölk eller ge honom mjölkprodukter heller -för säkerhets skull. Vi ska träffa barnläkare igen vid 1-årskontrollen för att se hur vi ska gå vidare med hans eventuella allergi.

• Mamma Cecilia

Min dotter som blir förstoppad och får ont i magen efter mjölkprotein reagerar först efter några dagar. Äter hon tex på helgen så visar sig reaktionen typ på onsdag. Dålig aptit också. Sen sitter det i några dagar.

Svar på tråden Testar mjölkfritt - hur snabbt har era barn reagerat när...