• MoGi

Hur väljer vi namn?

Vi fick vårt andra barn för 8 veckor sedan och har inte kunnat bestämma vilket namn vi ska ta.

Vi har två namn som både jag och min man tycker exakt 50/50 om.
    Båda namnen är lika bra fast på olika sätt, dom har liksom olika (fast precis lika många) fördelar.
    Vilket gör det i princip omöjligt att välja och dra lott vill vi inte göra.

Hon måste få ett namn nu!
    Är det någon som har något bra tips på hur gör vi för att bestämma oss?!

• Svar på tråden Hur väljer vi namn?
  • Susss80

Vi sitter i samma båt! Vi har två namn till vår tös men vi kan inte bestämma oss. Min sambo skulle nog kunna ta vilket som helst av dom men jag kan inte välja. Jag vill ha båda!! Hon kommer få båda men vilket som tilltalsnamn kan jag inte välja.. :/ Jag vill helst inte heller lotta.. Jag trodde att det skulle vara lättare att välja med tiden men det har bara blivit svårare..

• MoGi

Det är preciiiis likadant här! Min man blir nöjd med vilket av namnen vi än tar, men jag kan inte välja!

Vår dotter kommer inte få båda namnen, så vi måste välja ETT och som du säger, det blir bara svårare ju längre vi väntar!

Lycka till! Hoppas vi kan välja snart! :)

• Susss80

Okej då förstår jag att det känns svårt vi kommer ju som sagt ge henne det ena som andra namn men det är ju tilltalsnamnet som räknas! Det är ju inte dom andra namnen vi kommer ropa efter henne ;) Är så nyfiken. vilka namn har ni? vanliga eller ovanliga ?

• MoGi

Vi väljer mellan Julie och Penny. :)

Vilket tycker du är finast och vilka namn har ni?!

• Susss80

Dom var fina! Julie har jag alltid tyckt om men vi känner en liten juni ;) vi har Emma och Lily

• Sthlmtjej24

Som utomstående lägger jag rösten på Penny resp Lilly! Viktigt med två L, annars får hon alltid säga Lily med ett L...

• Susss80
    Sthlmtjej24 skrev 2013-06-10 16:40:11 följande:
    Som utomstående lägger jag rösten på Penny resp Lilly! Viktigt med två L, annars får hon alltid säga Lily med ett L...

Det skulle faktiskt stå två L ! I början prata vi om ett eller två men som sagt det känns bäst med två
  • MoGi

Jag gillar Junie också :)

Emma är såå himla fint, det hade jag velat ha om inte min barndomskompis (som jag fortfarande umgås med) hetat så! Lilly är också fint!

Tack för din åsikt "Sthlmtjej24" :)

• fluu

Kanske funkar det att tänka i ett längre perspektiv? Passar något av namnen bättre på en vuxen? Passar namnen lika bra på en städare som på en åklagare? Är det jobbigare stavning/uttal på något avnamnen?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Nu såg jag alternativen. Svårt att välja,men jag hade nog valt Julie.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • MoGi

Tack för hjälpen "fluu".

Vi försöker tänka på alla möjliga sätt :)

• Natulcien

Jag hade definitivt lagt min röst på Julie. Det är jättefint. Penny låter lite hårt... Hellre Henny i så fall.

• Sthlmtjej24

En annan tanke är ju att man drar lott och ser om man känner "fasen, jag hade hoppats på det andra". Då vet man ju vilket som är den absoluta favoriten!

• MoGi

Tack "Natulcien" :)

Vi har redan prövat det "Sthlmtjej24", det funkade tyvärr inte :)

• Tre Töser

Vi är ungefär i samma sits så mitt tips är kanske inte det bästa då.... Ta det ena namnet och kalla henne vid det namnet, använd namnet om henne i varje situation. Nästa vecka gör ni likadant med det andra namnet. Känn efter vilket som känns bäst genom att använda dem i skarpt läge. Så har vi gjort och kunnat gallra bort en hel del namn. Så gjorde vi för äldsta dottern också.

• MoGi

Tack för tipset "Tre Töser"! Vi har gjort så också, men med dom här två namnen verkar inte några knep fungera :(

• babybooom

Är i samma sits, valde ett namn men nu tror jag att jag ångrat mig och står och väljer mellan 2 namn. Skitjobbigt!!!!

Jag tycker Julie är finast, hade ni tänkt uttala det som månaden Juli?

• MoGi

Åh visst är det jobbigt "babybooom"!

Ja, det ska uttalas som månaden juli :)

• LängtansBlåaBlomma

Ska ni uttala det Penny eller Pennie?

Jag hade tagit det som är mest ovanligt och det som lät mest svenskt men i ert fall hade jag gått på antal namnbärare.

En annan grej, varför har ni valt just dessa två namn? Vad är bakgrunden? 

• MoGi

Tack för hjälpen "LängtansBlåaBlomma"!

När jag och min man säger Penny så låter det mer som Pennie.

Sen gissar jag att det kommer låta olika beroende på vem som säger det, men jag tycker det låter bäst om man inte säger ett tydligt "y".

Det finns 226 personer som har Penny som tilltalsnamn och 864 personer med Julie som tilltalsnamn.

Namnet Julie föll jag för när jag jobbade på förskola och det var en sjukt söt tjej (både utseende- och personlighetsmässigt) som hette det. När jag berättade om det för min man så gillade han det också.

Penny är ett namn vi båda fastnat för bara.

Vi har ingen släktanknytning i något av namnen. Det här två namn som hamnat på toppen för oss båda när vi gått igenom namnlistan med tänkbara namn.

Vi vill ha internationella namn som vi anser passar i alla åldrar och befattningar.

:)

Svar på tråden Hur väljer vi namn?