• Anonym (katrin)

Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?

Jag har delad vårdnad med den andra föräldern och ingen av oss har besöksförbud gentemot den andre eller är dömda för något brott mot varann.

Skolavslutningen infaller på pappans vecka och inte min, vi har inte talat om det tidigare men det är klart jag räknat med att delta i skolan och sedan åka hem medan dottern är hos sin pappa eftersom det som sagt är hans vecka.

Nu säger pappan att jag inte ska komma på avslutningen då han inte vill träffa mig. Jag är helt förtvivlad för det är klart att jag vill se min dotters avslutning! Men jag vill inte sätta mig på tvären heller.... Jag kan inte alls normerna för hur sånt här ska gå till och jag hittar ingen info heller, är det någon som vet om han har rätt att säga nej bara för att det är hans vecka???   

• Svar på tråden Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?
  • Anonym (k)

blir lite ledsen av såna här trådar, att en del har det så otroligt jobbigt med sina ex så det går ut över barnen. Jag och mitt ex funkar så som jag antar alla skulle önska att det gjorde. Vi var båda på barnens avslutning i veckan åt  och sen åt vi lunch tillsammans på stan med barnen.  

Men jag antar det beror på under vilka former man skildes åt. 

• Anonym (En man)
    Anonym (katrin) skrev 2013-06-12 14:40:33 följande:

Jag förstår hur du känner dig. Men det är så att  man MÅSTE bita ihop oavsett ångest, stress, panik osv. Klarar du inte det, tyvärr får du stanna hemma för barnets skull då. Kan du inte ta med dig någon som du litar på ? Mycket ångest kan man ju lindra genom att försöka omge sig med trygga personer?  
    Om PTSD-reaktioner kunde undvikas när man MÅSTE, så vore det ju knappast något problem...
  • Anonym (fråga!!!!)
    Resoneras det lika om en förälder inte har vårdnad vill gå?

Jag är pappa till ett barn som har avslutning ikväll (hennes allra första). Mamman har inte ens informerat om när det är utan de har jag sett på skolans hemsida. Jag har inte vårdnaden. Har jag rätt att gå dit?
    Jag tänker inte ställa till någonting, tänkte inte ens visa mig. Vill inte ha något bråk. Vill bara se min lilla tjej få sin första skolavslutning.
  • Anonym (A)
    Anonym (fråga!!!!) skrev 2013-06-13 08:29:33 följande:
    Resoneras det lika om en förälder inte har vårdnad vill gå?

Jag är pappa till ett barn som har avslutning ikväll (hennes allra första). Mamman har inte ens informerat om när det är utan de har jag sett på skolans hemsida. Jag har inte vårdnaden. Har jag rätt att gå dit?
    Jag tänker inte ställa till någonting, tänkte inte ens visa mig. Vill inte ha något bråk. Vill bara se min lilla tjej få sin första skolavslutning.
    Du skriver att du inte ens skall visa dig. Din dotter kanske vill se att du är där, hon kanske blir glad av att se att du bryr dig om henne? Går du dit för din skulle eller hennes skull? Anledningen till att mamman har enskild vårdnad tycker jag kan spela in i hur du väljer att göra, har du utsatt mamman eller barnet för misshandel? Finns det rädsla för dig? Men annars så skulle ingen reagera om jag gick på en systerdotters examen, då är man inte vårdnadshavare, så det är inte så att du är portad bara för att du inte har vårdnaden. Mor- och farföräldrar är också oftast välkomna vid större samlingar. I mina barns skola är vi i kyrkan och där är det massor som inte är föräldrar.
  • Anonym (fråga!!!!)
    Anonym (A) skrev 2013-06-13 10:06:57 följande:
    Du skriver att du inte ens skall visa dig. Din dotter kanske vill se att du är där, hon kanske blir glad av att se att du bryr dig om henne? Går du dit för din skulle eller hennes skull? Anledningen till att mamman har enskild vårdnad tycker jag kan spela in i hur du väljer att göra, har du utsatt mamman eller barnet för misshandel? Finns det rädsla för dig? Men annars så skulle ingen reagera om jag gick på en systerdotters examen, då är man inte vårdnadshavare, så det är inte så att du är portad bara för att du inte har vårdnaden. Mor- och farföräldrar är också oftast välkomna vid större samlingar. I mina barns skola är vi i kyrkan och där är det massor som inte är föräldrar.
    Menar alltså att jag inte skulle visa mig för mamman... Dottern tjatar om att jag ska komma och har tillomed sagt själv att jag kan sitta till vänster så hon ser mig men inte hennes mamma.
    Finns ingen rädsla, misshandel eller nått inbladat. har varannan helg i vanliga fall. Inget bråk, men vi pratar inte heller med varandra mer än via sms för att inte det ska bli något större gräl som vi hade strax efter separationen. Outtalad regel att inte vistas i samma rum ungefär.
  • BioBonus
    Anonym (fråga!!!!) skrev 2013-06-13 15:01:00 följande:
    Menar alltså att jag inte skulle visa mig för mamman... Dottern tjatar om att jag ska komma och har tillomed sagt själv att jag kan sitta till vänster så hon ser mig men inte hennes mamma.
    Finns ingen rädsla, misshandel eller nått inbladat. har varannan helg i vanliga fall. Inget bråk, men vi pratar inte heller med varandra mer än via sms för att inte det ska bli något större gräl som vi hade strax efter separationen. Outtalad regel att inte vistas i samma rum ungefär.
    Då tycker jag du ska gå och hålla den berömda "låga profilen" :) Vill din dotter ha dig där så ska du gå. Att du inte har vårdnad är ju inte detsamma som att du inte är en älskad förälder. Det ena är ju "bara" byråkrati.
  • Betty Boop

Vad skönt att det gick bra med skolavslutningen i slutändan!

Jag förstår inte lärarens agerande alls! Jag är själv lärare i en F-1:a och jag skulle aldrig komma på tanken att lägga mig i hur föräldrar med delad vårdnad gör med sin närvaro på skolavslutningar. Det har inte läraren med att göra! Det är väldigt oproffsigt från hennes sida! Om jag hade blivit inblandad så hade jag bara sagt att föräldrarna får lösa detta själva!

• Lindsey Egot NO1

Betty Boop

Var har TS skrivit om avslutningen och att den gick bra?

• BioBonus
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-13 17:07:32 följande:
    Betty Boop

Inlägg #69.
  • Betty Boop
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-13 17:07:32 följande:
    Betty Boop

Klicka på "visa endast" så ser du alla TS inlägg.
  • Lindsey Egot NO1

Jo jag har läst det nu.

• Anonym (konstigt)

Mycket märkligt att läraren gick in och försökte medla. Jag är glad att det gick så bra som det gick, förhoppningsvis leder detta till att ni kan närvara båda två, att du håller en låg profil men inte backar när pappan fjantar.

Jag jobbar på en skola och vi har samma problem med vissa föräldrar, de kan inte samsas. I ett fall har vi fått göra så att biopappan och biomamman har företräde (så klart) så att om en bonusförälder vill komma på våra besöksveckor (specialskola så barnen bor där) och den andra bioföräldern känner obehag så får bonus stanna hemma, men är välkommen en annan vecka.

• Zayco

Alltså ingen kan förbjuda någon till att närvara till sina barns event så länge det inte hör till något juridiskt eller sånt (som besöksförbud). 

• Anonym (A)
    Anonym (fråga!!!!) skrev 2013-06-13 15:01:00 följande:
    Då håller jag med BioBonus, gå absolut dit då det inte finns någon stor anledning att inte göra det. Din dotter vill ha dig där. Jag tycker du renhårigt skickar SMS till mamman kort före (typ en timme): "Eftersom vår dotter vill att jag deltar i avslutningen kommer jag dit, jag sitter på annan sida lokalen än dig, kommer inte ställa till någon scen och antar att vi inte hälsar på varandra. Jag kommer främst för dotterns skull men också för att jag själv vill vara med."
Svar på tråden Snabb hjälp, kan en förälder bli portad från sitt barns skola?