Hur får jag min svärfamilj att förstå att barn och alkohol inte hör ihop?
Min sambo är uppvuxen i en familj där alkohol alltid är närvarande. En whiskey medans hans pappa lagar mat, en öl till middagen och strödrickande av vin dagarna i ända när man är ledig. Är hans familj i stugan och är ledig gör de inte mycket annat än att dricka ärligt talat. De blir ju inte sådär berusade och otrevliga, eller ja min svärfar har ju sina dagar där och vi har åkt ihop över det.
Själv är jag uppvuxen med föräldrar som aldrig drack under min uppväxt, inte ens nu. Min svärfar kan sitta och berätta historier om hur han drack så att han fick använda barnvagnen som min sambo låg i som stöd för att inte falla omkull. Detta finner jag totalt avskyvär och äcklande rent utsagt.
Men nu har jag och min sambo precis fått barn och problemet har redan börja dyka upp. Min svärmor vill väldigt gärna ha vår dotter så mycket hon kan när vi träffar dem och det får hon så gärna då det är hennes enda barnbarn än så länge. Men jag vill inte och tycker inte det är lämpligt att hon sitter och pimplar vin samtidigt. Lika lite som att jag vill att min svärfar tar upp vår dotter när han är full (enda gången han är intresserad av hon). Jag fattar att min sambo är uppväxt med detta och han börjar också själv förstå att hans föräldrar inte har en hälsosam syn här direkt. Ja menar skulle han lämna av vår dotter på dagis när hon är äldre om fröknarna satt och pimplade vin?
Nu är ju bara den stora frågan, hur ska man få sina svärföräldrar att förstå? De tycker ju inte att de dricker mkt, eller att det är något problem. Även fast jag och min svärfar åkte ihop ganska bra, men det har de valt att låtsas som ingenting hänt. Jag vill som sagt inte ha bråk eller behöva undvika dem för all framtid MEN barn och alkohol hör inte ihop?! Och jag vägrar att vika mig i denna fråga.
Har någon annan varit med om liknande situation?