• tvy

Hur får jag min svärfamilj att förstå att barn och alkohol inte hör ihop?

Min sambo är uppvuxen i en familj där alkohol alltid är närvarande. En whiskey medans hans pappa lagar mat, en öl till middagen och strödrickande av vin dagarna i ända när man är ledig. Är hans familj i stugan och är ledig gör de inte mycket annat än att dricka ärligt talat. De blir ju inte sådär berusade och otrevliga, eller ja min svärfar har ju sina dagar där och vi har åkt ihop över det.
    Själv är jag uppvuxen med föräldrar som aldrig drack under min uppväxt, inte ens nu. Min svärfar kan sitta och berätta historier om hur han drack så att han fick använda barnvagnen som min sambo låg i som stöd för att inte falla omkull. Detta finner jag totalt avskyvär och äcklande rent utsagt.

Men nu har jag och min sambo precis fått barn och problemet har redan börja dyka upp. Min svärmor vill väldigt gärna ha vår dotter så mycket hon kan när vi träffar dem och det får hon så gärna då det är hennes enda barnbarn än så länge. Men jag vill inte och tycker inte det är lämpligt att hon sitter och pimplar vin samtidigt. Lika lite som att jag vill att min svärfar tar upp vår dotter när han är full (enda gången han är intresserad av hon). Jag fattar att min sambo är uppväxt med detta och han börjar också själv förstå att hans föräldrar inte har en hälsosam syn här direkt. Ja menar skulle han lämna av vår dotter på dagis när hon är äldre om fröknarna satt och pimplade vin?

Nu är ju bara den stora frågan, hur ska man få sina svärföräldrar att förstå? De tycker ju inte att de dricker mkt, eller att det är något problem. Även fast jag och min svärfar åkte ihop ganska bra, men det har de valt att låtsas som ingenting hänt. Jag vill som sagt inte ha bråk eller behöva undvika dem för all framtid MEN barn och alkohol hör inte ihop?! Och jag vägrar att vika mig i denna fråga.

Har någon annan varit med om liknande situation?

• Svar på tråden Hur får jag min svärfamilj att förstå att barn och alkohol inte hör ihop?
  • Vickan I

För det första borde inte du ta "fighten" utan din sambo. Han borde förklara för sina föräldrar att de gärna får ha och passa sitt barnbarn, men att det är utan alkohol med i bilden. Sedan får de själva välja vilket de vill göra. Hindra dem från att dricka bara för att ni också är där går inte tycker jag. Dricker de opassande mkt så får ni åka om det är deras stuga.

• bomman

Tala klarspråk med dem. -Vi vill inte att ni dricker alkohol när ni passar / är med vårt barn.
    Jag skulle nog låta sambon ta det mesta av snacket.

• Anna74a

Man får säga som det är, det gjorde jag i påskas angående mitt barn.
    Du kan få hålla honom hur mycket du vill, när du är nykter.

• Sörjande för mänskligheten

Tycker samma som de andra! Be din sambo att lägga korten på bordet, det är inte tryggt att låta någon alkoholiserad ta hand om ett barn. Hade aldrig låtit mina barn heller vara med någon som super jämt och ständigt. Är ju inte bara skadligt för barnet fysiskt utan också psykiskt. Om det enda kravet för att få träffa sitt älskade barnbarn är att vara nykter, är det väl inte så mycket begärt!!

• mucklas

I min erfarenhet blir diskussioner av det här slaget ofta krångliga. Det är noga hur man presenterar situationen och vilken målbild man har. Om du inte accepterar något annat än att den som har barnet helt avstår från att dricka (en självklar förutsättning i mitt tycke, men alla är vi olika) så måste du vara noga med att säga just det, inte halka in på diskussioner om hur alkoholpåverkad den som ser till barnet är. Familjen kommer säkert att hävda att de är visst tillräckligt nyktra för att ha hand om ett barn, så det gäller att vara tydlig.

I övrigt tycker jag också att det är bäst om du har sambon med i diskussionen, men diskutera igenom det med honom noga först, så ni vet att ni har samma mål.

Just because you call some people blind doesn't automatically give you vision.
  • Lena

Jag tycker alkohol och barn är helt okej men inte fylla. Jag hade berättat för svärmor att de aldrig kommer få vara barnvakt om inte båda begränsar sitt drickande i närvaro av barnen.

• asta66
    Vickan I skrev 2013-06-10 07:10:19 följande:
    För det första borde inte du ta "fighten" utan din sambo. Han borde förklara för sina föräldrar att de gärna får ha och passa sitt barnbarn, men att det är utan alkohol med i bilden. Sedan får de själva välja vilket de vill göra. Hindra dem från att dricka bara för att ni också är där går inte tycker jag. Dricker de opassande mkt så får ni åka om det är deras stuga.
    Kunde inte formulerat det bättre.
  • tvy
    Vickan I skrev 2013-06-10 07:10:19 följande:

Ne klart det är ju deras hem vi kommer till då. Men vill de så gärna att vi kommer får de ju lov att avstå.
  • Vickan I

Ja och de kanske de gärna gör om saken presenteras på rätt sätt. Väljer de dock att fortsätta dricka ändå så står valet fritt hos et sedan hur ni vill göra. Hoppas det löser sig bra.

• HannaS

Ni kan nog tyvärr inte få dem att sluta dricka enbart för er skull. Men ni kan absolut ställa kravet att om de ska vara barnvakt , utan er närvarande, så är det absolut inte tillåtet med alkohol. Det kravet har jag på min familj, då de påminner om det du skriver, och min familjen har accepterat det. De tyckte först att jag var nojjig men jag har förklarat läget att det är det som gäller, punkt. Jag har också förklarat för dem att min mans familj dricker mycket sällan alkohol med barn närvarande vilket känns jättetryggt för oss att ha dem som barnvakt av den anledningen och då vill inte min familj vara sämre än makens familj. Det jag också haft som argument är att OM det händer något så måste någon kunna köra bil. De respekterar vad som gäller även om man fått nöta detta rätt hårt och de avstår alkoholen så länge de är ensamma med vårt barn, lite av rädsla tror jag ifall något skulle hända. 
    Jag hoppas det löser sig för er. 

• tvy
    HannaS skrev 2013-06-10 09:25:49 följande:
    Ni kan nog tyvärr inte få dem att sluta dricka enbart för er skull. Men ni kan absolut ställa kravet att om de ska vara barnvakt , utan er närvarande, så är det absolut inte tillåtet med alkohol. Det kravet har jag på min familj, då de påminner om det du skriver, och min familjen har accepterat det. De tyckte först att jag var nojjig men jag har förklarat läget att det är det som gäller, punkt. Jag har också förklarat för dem att min mans familj dricker mycket sällan alkohol med barn närvarande vilket känns jättetryggt för oss att ha dem som barnvakt av den anledningen och då vill inte min familj vara sämre än makens familj. Det jag också haft som argument är att OM det händer något så måste någon kunna köra bil. De respekterar vad som gäller även om man fått nöta detta rätt hårt och de avstår alkoholen så länge de är ensamma med vårt barn, lite av rädsla tror jag ifall något skulle hända. 

Jag hoppas det löser sig för er. 

Det är klart att de får dricka bäst de vill. Men de gångerna barn är i sällskapet (inte så ofta direkt då min sambo inte tar så mycket initiativ att umgås med dem längre).

Att han kan använda det som argument att min familj inte dricker var dock jättebra tänkt. Det ska jag ta upp med honom att han kan säga faktiskt :)
  • Annaïck

Jag tycker man kan ta ett eller tva glas vin pa kvällen även fast barnen är med men man ska absolut inte bli full om man har ansvaret för barnen. Om jag vore er skulle jag INTE lämna barnen hos dem. Det later ju som om de har alkoholproblem???

Svar på tråden Hur får jag min svärfamilj att förstå att barn och alkohol inte hör ihop?