• Anonym (Villinte)

Han lämnar mig om jag behåller barnet

Är gravid i v.12 och min sambo vägrar ha kvar barnet och hotar med att lämna mig och aldrig vara en del av barnets liv om jag behåller det. Jag får inget svar direkt ifrån honom om varför han inte vill ha det, vi har inte använt skydd någon utav oss och han har varit medveten om att jag velat ha barn. Detta var dock inte planerat.
    Jag pratar mes vänner och familj som säger att han inte kan tvinga mig att ta bort det utan att han väljer om han vill vara delaktig, men samtidigt så vill jag inte tvinga på han "ett jävla barn" som han så vackert uttrycker det.
    Jag klarar faktiskt inte av en abort till, och jag mår så fruktansvärt illa av det här. Sover inget, äter inget, gråter och ligger i sängen.
    Jag vet inte vad jag ska göra :(

• Svar på tråden Han lämnar mig om jag behåller barnet
  • Author7

Jag du ska se till vad du vill. Vill du behålla barnet , gör det. Vill du göra abort ,gör det. Ni ska också se över erat förhållande. Vill inte vara med dig för att du väntar barn älskar han dig inte och är han inget att ha. 

• Anonym (ensam mamma)

Jag blev gravid med en kille jag dejtade en kortare period, när han fick reda på detta blev han tok vansinnig och krävde att jag skulle göra abort.

Jag var på konsultation på östra sjukhuset och bokade en tid men bestämde mig för att ej göra det.
    Ett sådant stort ingrepp i min kropp skulle ingen tvinga mig till!  Och samtidigt ville jag ju behålla barnet!

Han visste att jag ej åt p-piller, vi skyddade oss ej och han visste dessutom att jag gärna ville ha barn så att han helt plötsligt blivit eftersmart köper jag ej.

Min kropp, mitt beslut!

Jag kontaktade en grupp för ensamstående mammor som heter Minna och där får man stöd genom hela graviditeten, inte bara psykiskt utan även med det praktiska som att prata med ex. familjerätten.

Nu är min lilla 4 månader och mitt liv är rikare än någonsin, jag har ett större kontaktnät av personer som bryr sig om oss än jag tidigare haft i mitt liv.

Jag har aldrig begärt något av pappan och han har inte hört av sig till oss heller, för mig är det skönt men visst hade det varit idealiskt för lillan att ha en pappa.
    Säkerligen kommer hon må dåligt av detta men det jag gjort för att hjälpa henne är att gå med i denna ensamma mamma grupp där hon har vänner som hon kommer växa upp med som också är i samma sits vilket kommer ge henne stöd och en känsla av att ej vara ensam.
    I gruppen finns även en kurator kontakt som hon kommer kunna prata med så jag anser att jag gjort allt jag kan göra i vår situation, för att få så bra förutsättningar som möjligt för hennes uppväxt.

Det finns många som anser jag gjort rätt men det finns säkerligen många som tycker jag gjort helt fel och inte alls kan förstå  mitt beslut men det bryr jag mig inte om.

Vi mår bra, vi är lyckliga och när jag ser min lilla plutta kan jag inte tänka mig ett liv utan henne. 

Det är lätt för folk att döma men du skall tänka på vad som är bäst för dig!

• Olleze
    Anonym (ensam mamma) skrev 2013-08-18 20:50:42 följande:
    Jag blev gravid med en kille jag dejtade en kortare period, när han fick reda på detta blev han tok vansinnig och krävde att jag skulle göra abort.

Jag var på konsultation på östra sjukhuset och bokade en tid men bestämde mig för att ej göra det.
    Ett sådant stort ingrepp i min kropp skulle ingen tvinga mig till!  Och samtidigt ville jag ju behålla barnet!

Han visste att jag ej åt p-piller, vi skyddade oss ej och han visste dessutom att jag gärna ville ha barn så att han helt plötsligt blivit eftersmart köper jag ej.

Min kropp, mitt beslut!

Jag kontaktade en grupp för ensamstående mammor som heter Minna och där får man stöd genom hela graviditeten, inte bara psykiskt utan även med det praktiska som att prata med ex. familjerätten.

Nu är min lilla 4 månader och mitt liv är rikare än någonsin, jag har ett större kontaktnät av personer som bryr sig om oss än jag tidigare haft i mitt liv.

Jag har aldrig begärt något av pappan och han har inte hört av sig till oss heller, för mig är det skönt men visst hade det varit idealiskt för lillan att ha en pappa.
    Säkerligen kommer hon må dåligt av detta men det jag gjort för att hjälpa henne är att gå med i denna ensamma mamma grupp där hon har vänner som hon kommer växa upp med som också är i samma sits vilket kommer ge henne stöd och en känsla av att ej vara ensam.
    I gruppen finns även en kurator kontakt som hon kommer kunna prata med så jag anser att jag gjort allt jag kan göra i vår situation, för att få så bra förutsättningar som möjligt för hennes uppväxt.

Det finns många som anser jag gjort rätt men det finns säkerligen många som tycker jag gjort helt fel och inte alls kan förstå  mitt beslut men det bryr jag mig inte om.

Vi mår bra, vi är lyckliga och när jag ser min lilla plutta kan jag inte tänka mig ett liv utan henne. 

Det är lätt för folk att döma men du skall tänka på vad som är bäst för dig!
    Kan nog va dem själviska inlägget jag någonsin läst, usch!, glad att han stack. 
  • Anonym (ensam mamma)
    Olleze skrev 2013-09-16 01:13:30 följande:
    Och det här var nog det mest omogna inlägg jag läst..
  • LFF
    Olleze skrev 2013-09-16 01:13:30 följande:

Ja, för han visste ju inte alls att hon inte använde preventivmedel, att hon ville ha barn och inte kunde tänka sig abort. Det hade hon ju inte sagt nåt om *ironin tokflödar*
  • emtherese

Dina nära och kära har rätt. Han har INGEN makt över att bestämma vilket beslut du ska ta. Jag har sett såna här reaktioner förut - vill poängtera att det inte är av egen erfarenhet - men det är helt upp till dig om du vill ha kvar barnet eller inte. Vill inte han vara delaktig? Then f*ck him. Det är inte omöjligt att vara ensamstående förälder. 
    Ska jag vara ärlig så om min kille hade snackat sådär om vårat blivande barn då hade jag kört ut honom och skött allt själv. Men det är ju upp till dig också hur du vill göra. Han kanske ändrar sig när han väl funnit sig i situationen? Min kompis gick igenom hela graviditeten själv, sen när dotterna var två veckor gammal kanske så kom fadern och skapade kontakt ändå. Bättre sent än aldrig! Vem vet om samma sker för dig? Nu ska jag inte ge dig falska förhoppningar, men vet du vad? Du KAN klara dig själv. Det han får lida med är skulderna till försäkringskassan! Men det har han gjort sig skyldig till. Han är lika ansvarig till denna händelse som du är.

Fundera på vad DU vill, så tar du resten sen. Men ta inte bort något för hans skull. Att han ens "ber" dig visar hur lite han är värd.

Kram på dig! 

• Marina80

Jag har så svårt att fatta att män inte förstår hur barn blir till.

När man har sex så finns det alltid en risk att det blir ett barn (det är ju liksom meningen med sex egentligen).

Som man måste man ju ha i bakhuvudet att det är kvinnan och endast kvinnan som avgör vad som händer efter hon har blivit gravid.

Om man som man har sex med en kvinna så finns alltid risken att hon blir gravid och att man efter det inte har några rättigheter när det kommer till abortfrågan. Har man svårt att acceptera och förstå det så skall man ju inte ha sex med kvinnor. Svårare än så är det faktiskt inte.

Dvs sex mellan man och kvinna kan alltid resultera i en graviditet. Det är kvinnan och endast kvinnan som bestämmer om en abort eller inte. Som man måste man alltid ha det i bakhuvudet när man ligger med en kvinna.

• Lindsey Egot the only one
    Marina80 skrev 2013-09-19 12:14:06 följande:

Jag har så svårt att fatta att män inte förstår hur barn blir till.

När man har sex så finns det alltid en risk att det blir ett barn (det är ju liksom meningen med sex egentligen).

Som man måste man ju ha i bakhuvudet att det är kvinnan och endast kvinnan som avgör vad som händer efter hon har blivit gravid.

Om man som man har sex med en kvinna så finns alltid risken att hon blir gravid och att man efter det inte har några rättigheter när det kommer till abortfrågan. Har man svårt att acceptera och förstå det så skall man ju inte ha sex med kvinnor. Svårare än så är det faktiskt inte.

Dvs sex mellan man och kvinna kan alltid resultera i en graviditet. Det är kvinnan och endast kvinnan som bestämmer om en abort eller inte. Som man måste man alltid ha det i bakhuvudet när man ligger med en kvinna.

Om han hotar med detta idag, så kan han ju hota att lämna henne när hon inte gör andra saker han inte gillar.
  • Marina80
    LindaEfraim skrev 2013-09-19 16:23:02 följande:
    Om han hotar med detta idag, så kan han ju hota att lämna henne när hon inte gör andra saker han inte gillar.
    Ja absolut. Eller lämna henne när hon gjort abort.
  • Lindsey Egot the only one
    Marina80 skrev 2013-09-20 22:29:16 följande:
    Ja absolut. Eller lämna henne när hon gjort abort.
    TS borde hotta en man som älskar henne och vill att hon bär hans barn.
  • Marina80
    LindaEfraim skrev 2013-09-20 22:32:21 följande:
    TS borde hotta en man som älskar henne och vill att hon bär hans barn.
    Vad TS borde göra i första hand är att tänka på sig själv och vad hon vill.
  • Anonym (Vafan?)
    Anonym (båda) skrev 2013-07-05 11:20:30 följande:
    nån som vill svara på detta? är rysligt nyfiken vad ni har för svar.
    Anonym (båda) skrev 2013-07-05 11:23:14 följande:
    NU fattar jag!
    barnets liv är värt något om mamman inte vill utsätta sin kropp för abort.. åh, det låter nästan poetiskt.. 

Ja, så tycks det vara. För vi lever i ett JÄMLIKT samhälle, förstår du... Flört Jämlikhet är bara viktigt när det handlar om kvinnors rättigheter.

Jag tycker att fine, låt kvinnan föda barn mot mannens vilja. Faktum är att hon måste det, för hon skulle inte haft sex om hon inte ville ha barn.

/./ Kvinna
Svar på tråden Han lämnar mig om jag behåller barnet