• Anonym (Orolig)

Ansökt om Gravidpenning, inget svar än

Är en av alla de som väntar på svar angånde min ansökan om gravidpenning.

Ringde försäkringskassan i dag och fick höra att mitt ärende angående ansökan till Gravidp. hade inte ens börjat handläggas. Gått Mååånga veckor sedan ja skicka in den.

Har 2½ vecka kvar att jobba till det datumet jag ansökt ifrån och börjar blir riktigt orolig att ja inte ska få något svar innan.

Vad ska jag göra om jag inte hinner få svar innan detta datumet infaller? Jag kommer absolut inte orka jobba längre men de finns ju inga garantier att jag får gravidpenning heller. Ska jag sjukskriva mig eller vad rekommenderar ni?

/Orolig

• Svar på tråden Ansökt om Gravidpenning, inget svar än
  • Försäkringskassan

Hej

Vi kan endast svara på generella frågor och kan inte ge dig råd i om du ska sjukskriva dig eller inte.
    Vi generella handläggningstid på graviditetspenning är 30 dagar från det att ärendet är komplett.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

• Anonym (Orolig)
    Försäkringskassan skrev 2013-06-10 20:16:20 följande:
    Hej

Vi kan endast svara på generella frågor och kan inte ge dig råd i om du ska sjukskriva dig eller inte.
    Vi generella handläggningstid på graviditetspenning är 30 dagar från det att ärendet är komplett.

Hälsningar
    Stella, handläggare 

Handläggningstiden har passerat 30 dagar för ett tag sedan och ärendet har inte ens börjat hanläggas när jag ringde, hur pass länge ska man vänta för att få svar på sin ansökan?

Vill veta vad man gör om man inte fått svar på sin ansökan när ansökningsdatum passerats? 
  • Försäkringskassan

Hej igen!

Om det gått längre tid än 30 dagar sedan du kom in med både ansökan om graviditetspenning och utlåtande från arbetsgivaren kan du ringa in till Kundcenter per telefon så får vi se över varför ditt ärende dröjt och försöka påskynda ärendet. Åter igen har vi ingen möjlighet att svara på enskilda ärenden i detta forum.

Öppettider Kundcenter:

http://www.forsakringskassan.se/kontakt/kundcenter_privat

Hälsningar

Agda, handläggare

Svar på tråden Ansökt om Gravidpenning, inget svar än