• Litet My

Rätt att skaffa barn till vilket pris som helst?

Detta är en rent hypotetisk tråd där jag undrar vad ni tycker är rätt eller fel.

"Kalle och Anna är ett par på 35 år som försökt få barn i många år men inte lyckats, mer än allt annat önskar de att få bli föräldrar, de har god ekonomi, bra jobb, starkt nätverk och ett bra boende, med andra ord är det enda som fattas i deras liv ett barn"

Det etiska dilemmat är då, har alla rätt att skaffa barn till vilket pris som helst? Vilka exempel tycker ni är rimliga, är det något som känns absolut fel? Eller är det så att alla alternativ är godtagbara?

1) De försöker med IVF, dit går skattepengar

2) De adopterar ett hittebarn från Sri lanka

3) De skaffar en frivillig surrogatmamma som gärna vill göra detta av ren vänlighet

4) De skaffar en indisk surrogatmamma eftersom det är billigast, de vet dock inget om kvaliten på kliniken och hur seriös den är eller av vilket skäl kvinnan valt att bli surrogatmamma.

5) De adopterar ett äldre barn, han är inte föräldralös men hans mamma är fattig/bor/sjuk på gatan och kan inte ta hand om honom, hon försöker dock hälsa på barnet varje månad.

6) De skaffar ett fosterbarn med förhoppningen att någon gång få adoptera barnet till sitt.

Finns säkert fler alternativ, skriv gärna med dem.   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 14:26
    Uppdaterar: För det påstådda paret så är inget av alternativen bättre eller sämre, de tycker att alla är likvärdiga.

• Svar på tråden Rätt att skaffa barn till vilket pris som helst?
  • Furstinna

Oj.. 2, 3 och 5 känns bäst. Men tror inte att nummer 5 är som deras dröm, kanske inte heller 2.

• Litet My
    Furstinna skrev 2013-06-11 14:19:14 följande:
    Oj.. 2, 3 och 5 känns bäst. Men tror inte att nummer 5 är som deras dröm, kanske inte heller 2.

Vi ponerar att de tycker alla alternativ är lika bra, för enkelhetens skull Cool
  • FruTrött

Utan att behöva fundera speciellt mycket tycker jag att 1, 2, 3 och 5 är ok.
    4 är inte ok.
    6 kanske är ok...eller kanske inte. Det beror på om de är medvetna om att de kanske inte får adoptera och om de i sådana fall ändå kommer att ta lika väl hand om barnet.

• Furstinna

Om de kan överväga alternativ 4 så ska dom inga ungar ha isf.

• LinneaJosie

Jag tycker att det är så svårt att föra teoretiska debatter kring sånt här. Det blir ju bara just teoretiskt för mig, då jag lyckligtvis slipper vara ofrivilligt barnlös. Jag befarar att jag hade varit kapabel att nästan sno ett barn om jag inte kunde få några och känner mig därför oerhört obekväm med att sätta mig till doms över de som lever med min värsta mardröm; barnlöshet.

• FruTrött
    LinneaJosie skrev 2013-06-11 14:43:32 följande:
    Jag tycker att det är så svårt att föra teoretiska debatter kring sånt här. Det blir ju bara just teoretiskt för mig, då jag lyckligtvis slipper vara ofrivilligt barnlös. Jag befarar att jag hade varit kapabel att nästan sno ett barn om jag inte kunde få några och känner mig därför oerhört obekväm med att sätta mig till doms över de som lever med min värsta mardröm; barnlöshet.
    Man måste ju inte "sätta sig till doms". Jag är av åsikten att allt måste tåla en diskussion, oavsett om det är känsligt eller ej. Däremot tycker jag att dikussionerna gärna får föras på en vettig och genomtänkt nivå och med respekt inför det som diskuteras.
  • LinneaJosie
    FruTrött skrev 2013-06-11 16:12:22 följande:
    Man måste ju inte "sätta sig till doms". Jag är av åsikten att allt måste tåla en diskussion, oavsett om det är känsligt eller ej. Däremot tycker jag att dikussionerna gärna får föras på en vettig och genomtänkt nivå och med respekt inför det som diskuteras.

Som Furstinna ovanför inledde så fint med? Min erfarenhet är att respektfulla diskussioner i princip inte förekommer på FL, tyvärr. Och om du vill diskutera så gärna föreslår jag att du diskuterar sakfrågan istället för enbart mitt svar.
  • FruTrött
    LinneaJosie skrev 2013-06-11 16:16:58 följande:

Som Furstinna ovanför inledde så fint med? Min erfarenhet är att respektfulla diskussioner i princip inte förekommer på FL, tyvärr. Och om du vill diskutera så gärna föreslår jag att du diskuterar sakfrågan istället för enbart mitt svar.
    Det var en miss av mig att glida ifrån sakfrågan. Jag blev lite provocerad av ditt svar eftersom det kändes som en antydan om att man automatiskt blev en icke-empatisk figur bara genom att svara i tråden. Fel av mig.
    Angående sakfrågan har jag nog sagt mitt i nuläget; Alla sätt är ok så länge de inte innebär att en annan person kommer till skada. Min åsikt kan givetvis ändras om någon kommer med något tänkvärt kring det resonemanget.
  • Furstinna
    LinneaJosie skrev 2013-06-11 16:16:58 följande:

Mitt svar kanske provocerar dig, inte min mening men jag måste ju också få föra fram min åsikt. Men givetvis svårt att sätta sig in som icke barnlös. Men jag är också av åsikten att alla inte ska ha barn och utgår från barnens rätt till bra föräldrar framför föräldrars rätt till barn.
  • Tow2Mater

Eftersom det redan finns barn som behover nya hem, säger jag adoption. Om alla alternativ är lika bra, behover man ju inte skapa ett nytt liv, utan man kan hjälpa ett som redan finns!

• barnluktarbajs
    Tow2Mater skrev 2013-06-11 16:59:25 följande:
    Eftersom det redan finns barn som behover nya hem, säger jag adoption. Om alla alternativ är lika bra, behover man ju inte skapa ett nytt liv, utan man kan hjälpa ett som redan finns!
    Men det är väl lång kö för att få adoptera, och dessutom måste man godkännas innan. Så trots att det finns föräldrar som vill ha barn och barn som vill ha föräldrar är det inte så lätt att föra dessa samman. 
    Furstinna skrev 2013-06-11 14:39:22 följande:
    Om de kan överväga alternativ 4 så ska dom inga ungar ha isf.
    Men är det bara så svartvitt? Världen är ju inte helt perfekt, och även om man kan tycka det är obehagligt att man kan betala för att "nyttja" en annan kvinnas kropp, kanske kvinnan faktiskt ställer upp helt frivilligt och tycker att riskerna är värda belöningen? Jag såg en dokumentär om indiska surrogatmödrar och de ställde upp för att kunna skapa en bättre framtid för sin familj. En av dem hade till exempel fått mark och pengar till ett hus av de biologiska föräldrarna, så att hon kunde leva där med man och barn. Under graviditeten fick hon dessutom gå på regelbundna kontroller på MVC. Är det verkligen så illa? Alternativet skulle kanske vara att hon och hennes barn bodde på gatan istället...?

• Litet My
    barnluktarbajs skrev 2013-06-11 19:10:08 följande:
    Men är det bara så svartvitt? Världen är ju inte helt perfekt, och även om man kan tycka det är obehagligt att man kan betala för att "nyttja" en annan kvinnas kropp, kanske kvinnan faktiskt ställer upp helt frivilligt och tycker att riskerna är värda belöningen? Jag såg en dokumentär om indiska surrogatmödrar och de ställde upp för att kunna skapa en bättre framtid för sin familj. En av dem hade till exempel fått mark och pengar till ett hus av de biologiska föräldrarna, så att hon kunde leva där med man och barn. Under graviditeten fick hon dessutom gå på regelbundna kontroller på MVC. Är det verkligen så illa? Alternativet skulle kanske vara att hon och hennes barn bodde på gatan istället...?

Det jag läst om surrogat i tex Indien är att, dels stängs de in för att kliniken skall hålla koll, hon får alltså inte vara hemma med de barnen som redan finns, dör kvinnan får familjen ingenting eftersom hon inte "levererade en bebis" i Indien är en fattig kvinnas liv inte värt något, dels är det något kvinnan gör för att hon måste, inte för att hon gärna vill "hjälpa till" så där skiljer det sig ju mycket jämfört med en kvinna i ett land mer likt Sverige väljer att ställa upp för att hon vill, fanns bla ett par bra länkar i en annan tråd om just detta.
  • Litet My

Om jag skall svara för egen del

alt1) Ja, och jag tycker inte det är fel att lägga skattepengar på IVF i rimlig mån.

alt2) Ja, eftersom barnet är just ett hittebarn och inga föräldrar finns tillgängliga

alt3) Ja, eftersom surrogatmamman själv vill ställa upp

alt4) Nej, eftersom jag rent krasst känner att ens egen barnlängtan inte skall ställa till lidande för någon annan eller någon annans familj, vill inte heller utnyttja en fattig kvinna där jag faktiskt inte vet alls hur hon har det.

alt5) Tveksamt, hade berott på om det gick att få en kontakt med mamman, det fanns ett sånt här fall i Sverige för några år sedan där barnet vanvårdades ihjäl och mamman fanns i hemlandet och hade en önskan om att få hem barnet, hon visste inte ens om att de adopterat bort honom, minns att jag blev illa berörd av det.

alt6) Kanske, beror på barnets bakgrund om det finns en chans för bioföräldrarna att få hem barnet, annars hade det nog varit svårt att vara ett "fullgott" alternativ.            

• scruljo

IVF och adoption är okej men det är viktigt att välja en seriös adoptionsorganisation.

Surrogatmödraskap är jag skeptisk till även om det är bättre att använda en frivillig surrogatmamma som befinner sig på en likvärdig ekonomisk nivå som mottagarparet än att utnyttja en fattig människa på andra sidan jordklotet.

Dessutom utsätter man barnet för stora risker om man väljer Indien. Barnen föds ofta mycket för tidigt. IVF-läkarna där tar större risker (sätter in många embryon osv). Kvinnorna är utsatta för stress och föder ofta barnen för tidigt. Det skulle vara mycket intressant om det gjordes någon studie på surrogatbarnen från Indien längre fram avseende deras motoriska och kognitiva utveckling. Jag tror att många av dessa barn kommer att få en tuff barndom och skolgång.

Det är så mycket som kan hända i en surrogatprocess och under en graviditet. Jag tycker att det är fel att en annan kvinna ska utsätta sig för diverse hälsorisker för att ett barnlöst par ska kunna uppfylla en dröm.  Även om barnlöshet kan vara mycket plågsamt för vissa människor så kan man leva ett fullgott liv utan barn. Det är inte ett livshotande tillstånd som för dem som står i kö för att få ett donerat organ t ex.

Mottagarparet ska styra över surrogatmoderns kropp under 9 månader och det är ett ganska märkligt upplägg. I USA var det nyligen en surrogatmamma som vägrade göra abort av ett handikappat barn. Hon fick flytta till en annan delstat för att rädda barnet. Mottagarparet ville inte ha ett handikappat barn och krävde att hon skulle göra sig av med fostret. Jag tycker det är orimligt att en kvinna inte ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp och fatta beslut om hon vill göra abort eller inte.

• Litet My
    scruljo skrev 2013-06-11 21:50:27 följande:
    IVF och adoption är okej men det är viktigt att välja en seriös adoptionsorganisation.

Surrogatmödraskap är jag skeptisk till även om det är bättre att använda en frivillig surrogatmamma som befinner sig på en likvärdig ekonomisk nivå som mottagarparet än att utnyttja en fattig människa på andra sidan jordklotet.

Dessutom utsätter man barnet för stora risker om man väljer Indien. Barnen föds ofta mycket för tidigt. IVF-läkarna där tar större risker (sätter in många embryon osv). Kvinnorna är utsatta för stress och föder ofta barnen för tidigt. Det skulle vara mycket intressant om det gjordes någon studie på surrogatbarnen från Indien längre fram avseende deras motoriska och kognitiva utveckling. Jag tror att många av dessa barn kommer att få en tuff barndom och skolgång.

Det är så mycket som kan hända i en surrogatprocess och under en graviditet. Jag tycker att det är fel att en annan kvinna ska utsätta sig för diverse hälsorisker för att ett barnlöst par ska kunna uppfylla en dröm.  Även om barnlöshet kan vara mycket plågsamt för vissa människor så kan man leva ett fullgott liv utan barn. Det är inte ett livshotande tillstånd som för dem som står i kö för att få ett donerat organ t ex.

Mottagarparet ska styra över surrogatmoderns kropp under 9 månader och det är ett ganska märkligt upplägg. I USA var det nyligen en surrogatmamma som vägrade göra abort av ett handikappat barn. Hon fick flytta till en annan delstat för att rädda barnet. Mottagarparet ville inte ha ett handikappat barn och krävde att hon skulle göra sig av med fostret. Jag tycker det är orimligt att en kvinna inte ska ha rätt att bestämma över sin egen kropp och fatta beslut om hon vill göra abort eller inte.
    Ja, det är mycket kryphål när det "går fel", tänker också på surrogatmammans andra barn som måste leva utan sin mamma under hela gravidteten (och många får säkerligen leva utan sin pappa också under den tiden) vilket gör mig ännu mer säker på att dessa inte är några kvinnor som gör det för att de så gärna vill ställa upp, vilken vettig mamma flyttar ifrån sina ofta små barn i nästan ett år för att frivilligt hjälpa en okänd kvinna på andra sidan världen? Känns lite jämförbart  med prostituonen i fattiga länder, skillnaden är bara att det tar kortare tid och inte sliter lika mycket på kroppen.
  • scruljo

Håller med dig, Lilla My. Det är jämförbart med prostitution. Och ja, det måste vara fruktansvärt att behöva vara ifrån sina egna, ofta små barn, under en hel graviditet. Inte konstigt att dessa kvinnor ofta föder för tidigt.

• Litet My
    scruljo skrev 2013-06-12 19:04:05 följande:
    Håller med dig, Lilla My. Det är jämförbart med prostitution. Och ja, det måste vara fruktansvärt att behöva vara ifrån sina egna, ofta små barn, under en hel graviditet. Inte konstigt att dessa kvinnor ofta föder för tidigt.

Sant, läser man i denna tråden ser man dock att många gärna vill ha det till att allt är så bra på dessa kliniker alt "vi utnyttjar ju ändå de fattiga länderna så vi kan utnyttja dem lite till". Sorgligt.
  • Lindsey Egot NO1

Jakten på den äkta kärleken och det biologiska barnet har blivit så stort att vi glömmer bort att tänka på om det verkligen är värt det. Många palla inte det för hela deras liv blir bara en enda stor jakt på lyckan. Vad är lyckan. Lyckan är här och nu. Imorgon kanske inte ens existerar så att vänta på lyckan imorgon är dumt. Många ofrivilligt barnlösa hade haft större chans om de släppte kärleken och fann en ny kärlek. Oftast beror ju barnlösheten på att man inte passar ihop genetiskt därför blir det inga barn.

Jag vill ge en stor eloge till de som adopterar. Som verkligen ger ett barn en ny chans. Som tillslut lägger det icke existerande biologiska barnet på hyllan och går vidare. De har insett att lyckan är här och nu. Imorgon kan det vara försent

• Furstinna
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-12 23:22:54 följande:
    Jakten på den äkta kärleken och det biologiska barnet har blivit så stort att vi glömmer bort att tänka på om det verkligen är värt det. Många palla inte det för hela deras liv blir bara en enda stor jakt på lyckan. Vad är lyckan. Lyckan är här och nu. Imorgon kanske inte ens existerar så att vänta på lyckan imorgon är dumt. Många ofrivilligt barnlösa hade haft större chans om de släppte kärleken och fann en ny kärlek. Oftast beror ju barnlösheten på att man inte passar ihop genetiskt därför blir det inga barn.

Jag vill ge en stor eloge till de som adopterar. Som verkligen ger ett barn en ny chans. Som tillslut lägger det icke existerande biologiska barnet på hyllan och går vidare. De har insett att lyckan är här och nu. Imorgon kan det vara försent

• scruljo
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-12 23:22:54 följande:

Svar på tråden Rätt att skaffa barn till vilket pris som helst?