• trinity e

Uttag av föräldradagar

Jag ska snart föda mitt andra barn. Mitt första är knappt ett och ett halvt och vi har dagar kvar på honom. Har två funderingar;

Tänker jag rätt om det är så att om jag tar ut dagar för den nyfödda kan jag ta ut ex endast tre per vecka, och om jag tar ut dagar som hör till det äldre barnet måste jag ta ut minst fem för att skydda min sgi?

Kan man blanda barnens dagar isåfall för att få ut fem dagar och därmed skydda sgi-n?

Undran nummer två ; Kan jag ta ut låt säga tre dagar för den nyfödda plus två lägstanivådagar som hör till den äldre per vecka?

Tackar på förhand.

• Svar på tråden Uttag av föräldradagar
  • Försäkringskassan

Hej!

Du behöver skydda din sjukpenninggrundande inkomst genom att ta ut minst 5 dagar per vecka oavsett vilket barn du ansöker för.
    Du kan välja att blanda dagar för barnen och blanda sjukpenningnivå och lägstanivå. 

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• trinity e

Ok, så du menar att det är så att det bara är innan första barnet fyllt ett som man har möjlighet att spara på sina föräldradagar och ändå behålla sin sgi.

Jag trodde att man kunde göra detsamma med även andra barnet, alltså ta ut färre av dennas dagar innan dess ettårsdag med bibehållen sgi.

• Försäkringskassan

Hej!

Du behöver skydda din sjukpenninggrundande inkomst(SGI)genom att ta ut minst 5 dagar per vecka fram tills ditt nästa barn föds. När ditt nästa barn föds kommer din SGI vara skyddad fram tills 1-årsdagen oavsett hur många dagar du tar ut.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

Svar på tråden Uttag av föräldradagar