• millaerika

mitt bonusbarn slår

jag har en bonusdotter som är fem år. jag och min pojkvän och flickan har bott tillsammans i några månader men känt varandra länge. bonusen och jag har en fin och fungerande relation och jag har alltid tagit ganska mycket ansvar för henne på grund av att min pojkvän jobbar och jag inte gör det för tillfället så är jag hemma med henne ensam halvdagar. allting har gått jättebra fram till förra veckan då bonusen sitter i soffan och när jag går förbi henne sparkar hon mig. jag tänkte först att det var en olyckshändelse, att hon inte såg att jag kom, och sa därför inget. senare samma dag armbågar hon mig (hårt) i magen utan att någonting hänt. då blev jag riktigt arg, tog henne i armen och sa åt henne att man inte slåss. då börjar hon stortjuta och gjorde det i säkert en halvtimma inne på sitt rum innan hon kom ut och bad om förlåt. vi kramades och jag sa att jag förlät henne men att hon aldrig får slåss igen. dagen därpå sitter jag på hennes säng medan hon klär på sig och då smäller hon till mig på armen, igen från ingenstans utan förvaning. samma sak, jag sa åt henne att man inte slåss och sa till henne att stanna på sitt rum och tänka över vad hon gjort och att hon inte fick komma ut förrän jag sa till henne. hon satt och stortjöt inne på rummet i en evighet. efter en stund gick jag in och frågade om hon ville be om ursäkt och då skrek hon nej så jag lät henne vara. ytterigare en stund efter kom hon ner från sitt rum och sa förlåt och jag gav henne en kram och sa att händer det igen så kommer du inte få cykla på hela den veckan (hennes favoritsysselsättning just nu). vad håller hon på med? varför slåss hon och varför mig men ingen annan? och vad ska jag göra för att hon ska sluta..?

• Svar på tråden mitt bonusbarn slår
  • millaerika
    Anonym (Morsa) skrev 2013-06-11 21:37:37 följande:
    Barn är inte färdigutvecklade känslomässigt och vet ofta själv inte varför de gör som de gör eller kunna verbalisera sina känslor. De behöver de vuxnas hjälp för att lära sig. Precis som de behöver hjälp med att lära sig äta och klä på sig själv. Eller läsa och skriva. Eftersom barn har svårt för att identifiera exakt vad de känner och varför så brukar ett dåligt mående främst märkas i deras beteende. Nånstans måste ju den negativa energin ta vägen om man inte kan få ut den genom att prata liksom. Därför är det inte så givande att bara straffa ett dåligt beteende slentrianmässigt utan att ta reda på varför. Kanske kan man genom straff få bukt med det dåliga beteendet (om man har tur) men barnets dåliga mående finns kvar och kommer bara pysa ut på nåt annat sätt eller bara lagras och växa inne i barnet. Inte heller hjälper man barnet att utvecklas känslomässigt och kanske lära sig att fungera bättre nästa gång ett liknande problem uppstår. Straff ger med andra ord bara upphov till känslomässigt inkompetenta barn som fortfarande mår dåligt inuti.
    tack för din förklaring. nästa gång ska jag definitivt försöka prata med henne och få reda på varför. vi har frågat henne mycket om vad hon känner inför att åka till sin mamma, vad hon tror att de kommer hitta på och om hon tycker att det ska bli kul osv men varje gång hennes mamma nämns så blir hon tyst som en mussla och jag tror att resan till mamman var orsaken, även om det så klart är min egen spekulation. hon pratar mycket om sin mamma själv, säger att hon saknar henne och så men när vi frågar henne något konkret så får vi aldrig några svar.
  • Litet My
    millaerika skrev 2013-06-11 21:49:50 följande:
    tack för din förklaring. nästa gång ska jag definitivt försöka prata med henne och få reda på varför. vi har frågat henne mycket om vad hon känner inför att åka till sin mamma, vad hon tror att de kommer hitta på och om hon tycker att det ska bli kul osv men varje gång hennes mamma nämns så blir hon tyst som en mussla och jag tror att resan till mamman var orsaken, även om det så klart är min egen spekulation. hon pratar mycket om sin mamma själv, säger att hon saknar henne och så men när vi frågar henne något konkret så får vi aldrig några svar.

Något som vi kört på min son (nu har han diagnos och får spel över andra saker, det blir helt enkelt tokigt) är att bekräfta att hans känsla inte är fel men "Vad kan du göra nästa gång istället för att tex slå?" Ofta har han ett bra svar på det själv.

Handlar det i ditt bonusbarns fall om oro ang mamman så kom gemensamt fram till vad hon kan göra istället föpr att slå dig när känslorna blir för stora, vi har kört allt från att springa 2 varv runt huset till prata, vara ifred, göra något annat oisv beroende på situation.  
  • millaerika
    Litet My skrev 2013-06-11 22:06:09 följande:

Något som vi kört på min son (nu har han diagnos och får spel över andra saker, det blir helt enkelt tokigt) är att bekräfta att hans känsla inte är fel men "Vad kan du göra nästa gång istället för att tex slå?" Ofta har han ett bra svar på det själv.

Handlar det i ditt bonusbarns fall om oro ang mamman så kom gemensamt fram till vad hon kan göra istället föpr att slå dig när känslorna blir för stora, vi har kört allt från att springa 2 varv runt huset till prata, vara ifred, göra något annat oisv beroende på situation.  
    Det verkar ju som en jättebra idé! Problemet med min bonustjej är att jag (och jag tror hon själv) inte vet när det kommer hända. Det är liksom inget som bygger upp till det utan hon går på två sekunder från att vara glad och kramig till pang och då blir det svårt att påminna henne typ "nu verkar du orolig, vill du vara ifred/springa runt huset".. Jag tycker att jag försökt få henne att prata om sin mamma med oss men hon vill inte säga annat än att hon önskar att mamma och pappa bodde tillsammans och jag vet inte hur jag ska få henne att börja prata om det heller fastän hon säkert skulle behöva det.
  • Ess

När det gäller mamman så är det i första hand pappan som behöver prata med henne. Bekräfta att hon saknar sin mamma, men oavsett om du flyttar ut eller inte så kommer han och mamman aldrig någonsin att bo ihop.

Varför är hon så lite med sin mamma?
    Hur mycket pratar hon med sin mamma emellan träffarna, tex via telefon eller web kamera?

Många barn pratar inte om saker, man får gissa och komma med vad man tror att det är och se på deras reaktion om man ens är i närheten utav att ha rätt. 

• VIDE MI

Oj jag trodde att det var bara bra att ta i armen och leda till rummet för att barnet ska fundera på vad hon gjort och självfallet ska man lära sig att be om ursäkt!! Varför är det fel? Vad ska man göra då?

• VIDE MI
    Anonym (Morsa) skrev 2013-06-11 21:37:37 följande:
    Barn är inte färdigutvecklade känslomässigt och vet ofta själv inte varför de gör som de gör eller kunna verbalisera sina känslor. De behöver de vuxnas hjälp för att lära sig. Precis som de behöver hjälp med att lära sig äta och klä på sig själv. Eller läsa och skriva. Eftersom barn har svårt för att identifiera exakt vad de känner och varför så brukar ett dåligt mående främst märkas i deras beteende. Nånstans måste ju den negativa energin ta vägen om man inte kan få ut den genom att prata liksom. Därför är det inte så givande att bara straffa ett dåligt beteende slentrianmässigt utan att ta reda på varför. Kanske kan man genom straff få bukt med det dåliga beteendet (om man har tur) men barnets dåliga mående finns kvar och kommer bara pysa ut på nåt annat sätt eller bara lagras och växa inne i barnet. Inte heller hjälper man barnet att utvecklas känslomässigt och kanske lära sig att fungera bättre nästa gång ett liknande problem uppstår. Straff ger med andra ord bara upphov till känslomässigt inkompetenta barn som fortfarande mår dåligt inuti.

Bra skrivet, men ska man inte ens säga till barnet, ska barnet inte lära sig att be om ursäkt om man ex har slagit någon? Eller ska man göra båda delarna typ, ta reda på orsak, prata om det och säga till barnet.
  • Severus

VIDE MI
    Man ska prata med len röst och komma med "hoppsan, så det kan gå"
    Kanske ge en kjamiz?

• sötare

och sen är det så att barn behöver få det berättat för sig flera gånger om varför det är fel att göra på ett sätt.

• VIDE MI
    Severus skrev 2013-06-12 14:11:16 följande:
    VIDE MI Man ska prata med len röst och komma med "hoppsan, så det kan gå" Kanske ge en kjamiz?

Hehe
  • Slagathor

en femåring vet att man inte får slåss. herregud, så ska alla präktiga friauppfostran-pedagogiska hycklaremorsor banna dig för att du tog i flickan i armen. jag tycker du gjorde rätt, eftersom du också sa åt henne att man inte får slåss. då vet hon det, liksom. och jag bara tar för givet att det inte var första gången i hennes liv hon fick höra att man inte får slåss, så hon lär ju inte blivit förvånad och undrande över de orden. så länge hon inte är efterbliven, då har hon förstått att man inte slåss, och jag tycker inte du gjorde fel i att ge henne konsekvens.

Förr lagade man det som var trasigt. Nu byter vi utan en tanke på konsekvenserna ut det.
  • Anonym (Morsa)
    VIDE MI skrev 2013-06-12 14:09:49 följande:
    Bra skrivet, men ska man inte ens säga till barnet, ska barnet inte lära sig att be om ursäkt om man ex har slagit någon? Eller ska man göra båda delarna typ, ta reda på orsak, prata om det och säga till barnet.

Man får skilja på känslor och handlingar. Det är tillåtet att känna precis det man känner. Oavsett vad någon annan tycker om det. Man äger sina egna känslor och ingen kan någonsin säga att det man känner är fel. Däremot är det inte tillåtet att bete sig hur som helst. Man får exempelvis inte skada andra, oavsett hur ruttet man skulle må. Som förälder har man två skilda men kombinerade uppgifter när ett barn beter sig illa. Det ena är att ta de underliggande känslorna på allvar, bekräfta dem och hjälpa barnet att reda ut dem. Det andra är att sätta gränser och inte tillåta beteende som skadar andra utan lära barnet ett bättre fungerande sätt att uttrycka sina känslor.
  • Anonym (Morsa)
    millaerika skrev 2013-06-11 22:22:04 följande:
    Det verkar ju som en jättebra idé! Problemet med min bonustjej är att jag (och jag tror hon själv) inte vet när det kommer hända. Det är liksom inget som bygger upp till det utan hon går på två sekunder från att vara glad och kramig till pang och då blir det svårt att påminna henne typ "nu verkar du orolig, vill du vara ifred/springa runt huset".. Jag tycker att jag försökt få henne att prata om sin mamma med oss men hon vill inte säga annat än att hon önskar att mamma och pappa bodde tillsammans och jag vet inte hur jag ska få henne att börja prata om det heller fastän hon säkert skulle behöva det.

Jag tror att det är en svår uppgift för dig att läsa. Dels tror jag att hon förmodligen mår riktigt dåligt över sin dåliga relation till sin mamma och känner sig säkert övergiven av henne. Men alla hennes negativa känslor kan säkert bara kännas som ett virrvarr inuti henne. Det är inte säkert hon själv vet om varför hon mår dåligt eller kan förklara det för någon annan. Hon har säkert inte heller tidigare fått så bra hjälp av sin pappa att öva på sin känslomässiga kompetens vilket gör det extra svårt för henne. Dels så är er relation också fortfarande för ny för att ni ska känna varann tillräckligt bra och veta hur den andra funkar. Och det kan säkert ta rätt lång tid för henne att bli helt trygg med dig. Dessutom kan det vara så att du i egenskap av bonusmamma påminner henne om hennes mammas svek och frånvaro. Den ilskan hon tar ut på dig är kanske egentligen riktad mot mamman. Kanske börjar hon också tycka om dig och bli trygg med dig och testa dina gränser. Samtidigt som hon är arg på dig för att hon tror att det på nåt sätt är ditt fel att mamma är borta. Mycket spekulationer. Men lite hur mina tankegångar går.
  • Anonym (Morsa)

Det är riktigt svårt att komma som bonusmorsa och börja uppfostra någon annans barn (trust me, I know, been there done that). Särskilt om man inte har några egna barn som man övat på tidigare. Man har heller inte fått vara med barnet från början och vet inte barnets hela historia. Många saker som skulle vara helt självklara att förstå sig på med egna barn är som mysterium med bonusbarn. Dessutom har man inte samma kärlek och trygghet i relationen, till en början i alla fall, vilket försvårar en massa.

Svar på tråden mitt bonusbarn slår