• virrhjarnan

Gravida runt Umeå med BF i okt-dec?

Hej! Är helt ensam i min umgängeskrets om att skaffa barn nu så tänkte att det kunde vara roligt att få kontakt med fler i Umeåområdet som väntar barn ungefär samtidigt. Tanken är att kunna diskutera i forumet på FL och att vi förhoppnigsvis kan träffas i framtiden och fika, surra, promenera med barnvagnar osv:) 

Jag är 21 år gammal och väntar mitt första barn BF just nu är 7 november. 

• Svar på tråden Gravida runt Umeå med BF i okt-dec?
  • Sandra11

Hej! 

Har sett dig i november tråden, jag bor också i Umeå och är 23. Har BF 11 november =) 

• Sandra11

Tack och Grattis själv =) Jag är 23 år och det är vårt första barn. Vart går du till BM? 

• Sandra11

Fränt att vi ligger så lika=) Var det planerat? Och försökte ni länge i såna fall? Nu fick det bli 2 inlägg :P 

• virrhjarnan

Tack så mkt:) Jaha vad roligt då är vi ju ganska lika med mkt, har tom fått BF 8 nov nu efter RUL:) Jag går på mariehems mvc. Dd? Ja vi hade planerat det och försökt ca 4 mån. Hade ni planerat det och hur fort gick det för dig? Vad gör du om dagarna förutom att längta efter bebisen då? :) 

• iMHotEP
    virrhjarnan skrev 2013-06-25 06:48:49 följande:
    Grattis:) Hur gammal är du och vad gör du om dagarna? :)
      Jag blir 36 i dagarna, och söker jobb om dagarna, med uppehåll för det just nu, sommarlov för stora tjejen, gravid med foglossning och sånt, då hinner man inte söka så mycket.
  • Sandra11

Jag går till Norrlandskliniken. Närmast till Teg men har hört så mycket dåligt om dom... Jag jobbar heltid i butik. Börjar faktiskt bli ganska tungt redan. Mina ben sväller och värker, har ingen tid att sätta mig ner på dagarna. Själv då? Vårt är också planerat. Det tog nästan 2 år =/ Detta var andra försöket med pergotime. 

iMHotEP skrev 2013-06-30 09:27:09 följande:
      Jag blir 36 i dagarna, och söker jobb om dagarna, med uppehåll för det just nu, sommarlov för stora tjejen, gravid med foglossning och sånt, då hinner man inte söka så mycket.
    Förstår det! Känns som att man inte skulle bli anställd som gravid? 

• virrhjarnan
    iMHotEP: okej nej jag förstår att det känns lite meningslöst också.. Svårt att få jobb när man ska vara mammaledig på en gång..

Sandra: Okej men har de varit bra för dig hitintills då?  Förstår att det börjar bli tungt för dig, med heltid och ett ganska krävande jobb som gravid. Jag ska bara jobba 75 % i sommar och det är jag riktigt glad för:) Jag läser på juristprogrammet och har ett års studieuppehåll nu, i sommar/höst jobbar jag som telefonförsäljare (jun & sep-okt) och på äldreboende (juli-aug).

Men vad roligt att det har gått vägen till slut, förstår att det känns extra roligt och att ni längtar super mycket då:) 
  • Sandra11

Virrhjarnan: Har du en 75% tjänst nu eller har du blivit sjukskriven? Jag skulle tycka att det var fantastiskt att få jobba halvtid efter semestern. Ska prova skicka in en ansökan om Graviditetspenning men jag har ingen förhoppning. Fick sjukskrivning 2 veckor tidigare pga illamående. Mådde super dåligt fram till v12. Tack å lov gick det över =) Mår ganska bra nu, lite små krämpor här å där.

Hur har du själv haft det? Äldreboende kan inte vara speciellt bra då man är gravid? 

• virrhjarnan

Jag fick 75 % tjänst redan från början så kände mig ganska nöjd med det:) Ansöka kan man ju alltid göra så får man se hur det går helt enkelt. Jag har tyvärr ingen möjlighet till det då jag bara har sommarjobb. Men två sista månaderna ska jag ju jobba som telefonförsäljare och då lägger jag schemat själv och jobbar så lite eller så mycket som jag vill. 

Usch riktigt jobbigt att må illa. Jag mådde riktigt illa till typ v.16 kräktes 4-6 ggr om dagen så hade blivit sjukskriven jag med om jag jobbat. Men studierna gick faktiskt låg med boken i soffan bredvid hinken och klarade tentan så är riktigt nöjd. Skönt att det gick över för dig i v.12 iaf:) Och skönt att du mår bra nu. Jag mår faktiskt också riktigt bra nu, får upp maten typ en gång i veckan eller nåt och får små ont i ben och rygg, men är absolut ingen fara. Fick veta att jag hade lite lågt järnvärde så fick börja med järntabletter men är inget jag märkt av.

Äldreboende är nog inte det optimala stället men då vi är flera behöver inte jag göra det absolut tyngsta. Eftersom jag är ny så är vi också två för det mesta vilket underlättar mycket det med. I övrigt får man försöka lyfta rätt när man måste och använda de hjälpmedel som finns (taklyft mm). Hitintills har det funkat bra, men har inte jobbat speciellt mkt än, är dock glad att jag inte ska jobba 100 % och inte ända fram till förlossningen.

Har du haft RUL förresten och ska ni ta reda på kön?

Gud vad långt det här blev men ajja:P 

• Sandra11

Fy vad hemskt att spy så pass mycket! Skönt att det gick över iaf =) Jag fick också äta järntabletter, vad hade du för värde? 

Det låter ändå som att du kommer ha det ganska bra =) Det gör ganska mycket att slippa 25% iaf!  

Jo vi har varit på rul och fick se en frisk liten tjej =D har du varit?  

• virrhjarnan

Jo var inte kul alls, men glädjer mig åt att må bra nu iaf (man glömmer rätt fort hur det var). Okej  ja det verkar vara väldigt vanligt. Kommer inte ihåg vad hon sa för värde dock men det var bara lite halv lågt iaf. 

Ja det gör det absolut, lite kortare dagar är väldigt skönt går ofta 7-13 så det är riktigt bra.

Åh vad roligt och skönt:) Ja jag har också varit och allt såg bra ut med bebisen. Moderkakan låg lite långt ned så ska på en extrakoll v.32 för att se så den inte ligger i vägen sen bara:) 

• Sandra11

Hinner inte med så mycke FL tid nu på semestern:P Hoppas den har flyttat på sig tills dess! Vad händer annars? Jo, mer foglossning nu tyvärr. Mer trött och sliten. Känns som att man är en gammal tant:P Har köpt en body i ull, ett sånt mellanlager då det är kallt. Var på Freeport i gbg men det var allt jag hittade.. Själv då ? :)

• virrhjarnan

Blir inte så mkt FL här heller faktiskt men tittar in ibland iaf:) Skulle du vilja prata på FB eller nåt istället? :) Om den fortfarande ligger för öppningen så får man ta ut bebisen med kejsarsnitt så det löser ju sig iaf.

Okej usch vad jobbigt, håller verkligen alla tummarna för att slippa foglossningen. Hoppas du har möjlighet till mkt vila då iaf:)  

Lät mysigt:) Har bara handlat på Tradera hitintills men ett babygym, en amningskudde och några få klädesplagg har det blivit iaf:) Längtar till 18 augusti då det är en jätte stor barnloppis här då kommer jag nog shoppa loss ordentligt med kläder:P Vagn ska vi beställa så fort Emmaljungas nya modeller kommer ut:) Har ni bestämt vad ni ska köpa för vagn? :) 

• Sandra11
    virrhjarnan skrev 2013-07-21 07:50:57 följande:
    Blir inte så mkt FL här heller faktiskt men tittar in ibland iaf:) Skulle du vilja prata på FB eller nåt istället? :) Om den fortfarande ligger för öppningen så får man ta ut bebisen med kejsarsnitt så det löser ju sig iaf.

Okej usch vad jobbigt, håller verkligen alla tummarna för att slippa foglossningen. Hoppas du har möjlighet till mkt vila då iaf:)  

Lät mysigt:) Har bara handlat på Tradera hitintills men ett babygym, en amningskudde och några få klädesplagg har det blivit iaf:) Längtar till 18 augusti då det är en jätte stor barnloppis här då kommer jag nog shoppa loss ordentligt med kläder:P Vagn ska vi beställa så fort Emmaljungas nya modeller kommer ut:) Har ni bestämt vad ni ska köpa för vagn? :) 
    Jag skrev till dig på din blogg för nån vecka sedan, men du kanske inte har fått det?

Vart har du hittat amningskudden? Har läst att det kan vara skönt att ha den redan innan.
    Vi var hemma hos min syster nu i veckan och fick med oss en Ikeapåse med kläder till 62. Hon fick en flicka 09 i november så kläderna är ju för rätt årstid också =) Har passat på att köpa dyrare märkeskläder nu på semestern. På rea såklart!!! Vi passade också på att låna en Emmaljunga från min andra syster. Hur fin som helst! Den tänkte vi använda till en början för att se vad vi vill ha. Den är gaaalet stor att packa in i bilen iaf... Stort minus. Och väldigt tung. Jag vet att det är stora och tunga men detta är en vagn som har några år på nacken så de har säkert blivit lättare iaf. Tyckte jag såg att dom nya hade kommit in? 

• virrhjarnan

Har säkert fått det men har inte varit inne på bloggen på flera månader (a) Skickar mitt riktiga namn och mail i meddelande så får du göra som du vill:) 

Köpte rättstarts med mumin från Tradera. Vad bra att kunna få lite kläder och att få testa en barnvagn så behöver ni inte stressa med den. Har blivit lovad av sambons två kusiner att jag ska få saker av dom så det känns roligt:) De nya har kommit iaf, men de skulle få visningsvagnen till babyproffsen Umeå den här veckan så vi tänkte nog fara och titta idag och förhoppningsvis beställa en:) De är ganska stora och otympliga fortfarande men tycker att de är mycket mer lättstyrda och mysigare än andra vagnar. 

Svar på tråden Gravida runt Umeå med BF i okt-dec?