• Minönskan

Pco. Fått barn. Och sen då?

Vår son blev till på fjärde försöket med Pergotime och Ovitrelle och är nu 4 ½ månad gammal. Jag går nu i funderingar kring hur kroppen ska bli efter detta..

Jag var normalviktig före grav. och väger nu till och med 2 kilo mindre än startvikt så jag har aldrig haft problem med vikten. Mina bekymmer har varit mkt glesa menstruationer 8 2-4 ggr / år ) och därmed utebliven ägglossning. Har varken haft acne eller ökad behåring.

Jag helammar och efter förlossningen så dröjer ju menstruationen normalt så jag vet inte vad som är normalt eller inte. Vad som är min Pco eller inte.

Eftersom jag är emot allt vad hormoner heter så har vi inget skydd. Jag har testat allt möjligt under åren och min kropp ballar ut totalt av sådant. Jag började med mini-piller efter förlossningen men fick avbryta efter  2 veckors ätande. Jag mådde SKIT och blödde massor!!
    Vi har inga fler barn i tankarna, detta var the one and only. I början hade vi kondom men det rann ut i sanden så nu kör vi på som vanligt. Han kommer till och med i mej men jag har ju som sagt väldigt eller aldrig ägglossning så "risken-chansen" är inte stor..

Jag är nyfiken på att höra lite hur ni andra som har lyckats få barn har mått efteråt? Har er kropp kommit i balans på något sätt? 
    Har ju hört och läst om flera fall där paret har behövt hjälp med att få ett första barn och sedan så kommer tvåan av sig själv.. Har det hänt er?

• Svar på tråden Pco. Fått barn. Och sen då?
  • elyse
    FruSen skrev 2013-06-23 22:25:26 följande:
    Man har lättare att utveckla diabetes om man har PCO vill jag minnas att jag läst. 
    Fast det är inget jag oroar mig över. Jag har bra insulinvärden. 
  • Cice

Jag är ny här !

Finns det några  kvar här på tråden som är från  Göteborg ? Vi kanske kan stötta varandra?

Cice 

• Nicki2011

Jag har pco och hade jättesvårt att bli gravid med första! Åt pergotime, utan resultat! Eftersom pergotime ofta var slut hos leverantören, blev jag less och la all bebisförsök hyllan! Efter några månader blev vi helt oväntat gravid på egen hand! Nu, efteråt går min menscykel som klockan! I augusti skulle vi testa att bli gravid och lyckades på 1:a försöket!!!

• NenneLo

Uppdatering: Blev gravid sen på andra kuren pergotime... I juli fick jag positivt test så det var ju inte många dagar efter att jag skrev här!

2011-09-13 Loke <3 I väntan på syskon BF 2014-03-11 <3
  • elyse

Jag är gravid i v 16 nu, så det blev inga injektioner för oss. Dock så vet jag att p-pillret Yasmin fungerat bra för mig och dessutom är ett p-piller man rekommenderar de med PCO. Men jag vet som sagt inte om jag vill fortsätta med hormonella preventivmedel senare.  

• NenneLo
    elyse skrev 2013-10-20 19:25:20 följande:
    Jag är gravid i v 16 nu, så det blev inga injektioner för oss. Dock så vet jag att p-pillret Yasmin fungerat bra för mig och dessutom är ett p-piller man rekommenderar de med PCO. Men jag vet som sagt inte om jag vill fortsätta med hormonella preventivmedel senare.  
    Finns det ppiller man bör undvika? Det känns som att barnmorskorna här har noll koll på PCO, så om det finns något man ska undvika så lär de inte veta det iaf Tungan ute
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på syskon BF 2014-03-11 <3
  • FruSen

Jag äter neovletta. Fungerar rätt bra ändå, men nu sedan graviditeten med tvillingarna så börjar min mens redan dagen innan jag tagit den hormonfria tabletten vilket ger en väldigt låååång vecka med mens... :/
    Vet inte om man ska byta eller avvakta för att se om det stabiliserar sig.. 

• elyse
    NenneLo skrev 2013-10-21 10:21:52 följande:
    Finns det ppiller man bör undvika? Det känns som att barnmorskorna här har noll koll på PCO, så om det finns något man ska undvika så lär de inte veta det iaf Tungan ute
    Undvika vet jag inte, men Yasmin rekommenderas
  • Cice

Hej   
     Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  
    Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater.

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  

• NenneLo
    Cice skrev 2013-11-02 13:58:36 följande:
    Hej   
     Jag har börjat med LCHF sedan några veckor tillbaka .    I torsdag fick jag mellanblödning, 16 dagar efter min vanliga mens. 

Jag är helt säker på att d e pga LCHF för mig för jag hade inte fått en enda mellanblödning i hela mitt liv innan jag började med LCHF .  
    Det är de hormonella påslagen/skillnaderna pga stor omställning i diet (att gå över från att huvudsakligen bränna kolhydrater  till att huvudsakligen bränna fett är en stor omställning).

Någon som har någon erfarenhet av detta och har förslag på hur man skall göra för att inte drabbas av mellanblödningar. Hur mycket kolhydrater skall man behöva lägga till ungefär? 

Eller det tar  tre-fyra månader  innan  det  stabiliserade det sig igen ? Utan att jag  behöva lägga  till kolhydrater.

Jag tror att  hormonerna lever loppan helt enkelt och jag hoppas att det stabiliserar sig snart!  
    Det kan inte ha varit ägglossningsblödning, eller? Har hört om många PCOS:are som börjat med LCHF och fått ordning på sina hormoner.
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Cice

NenneLo skrev 2013-11-02 14:03:12 följande:
    Det kan inte ha varit ägglossningsblödning, eller? Har hört om många PCOS:are som börjat med LCHF och fått ordning på sina hormoner.

Tack NenneLo,

Ja det känns konstig. Jag trodde samma sak i början, men jag har haft rikliga blödningar i 3 dagar nu.
    Och jag har även fått positiv  på ÄL sticka.

Vad ska man tror ?

• NenneLo
    Cice skrev 2013-11-02 14:09:40 följande:

Tack NenneLo,

Ja det känns konstig. Jag trodde samma sak i början, men jag har haft rikliga blödningar i 3 dagar nu.
    Och jag har även fått positiv  på ÄL sticka.

Vad ska man tror ?

Om det är positivt så är det säkert äl, men lustigt med rikliga blödningar så länge? 
    2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
Svar på tråden Pco. Fått barn. Och sen då?