• macke23

Brand på vår balkong - min syster står på andrahandskontraktet

Hej alla,

Jag och en barndomskompis delar en lägenhet i Stockholm vars andrahandskontrakt ägs av min syster. Min syster skaffade pojkvän för ett år sedan och de flyttade ihop, så jag och min barndomskompis tog över lägenheten trots att andrahandskontraktet står på min syster.

Idag när jag var på jobbet fick jag ett jobbigt samtal, min barndomskompis ringde upp och sa att brandkåren samt polisen varit hemma hos oss. Jag frågade varför, och han sa att det var för att det hade börjat brinna på balkongen i fem gamla sop-påsar (ex: ICA-plast-påsar) som vi ställde ut där igår med planeringen att slänga dem idag. 

Anledningen till att det började brinna är till 99% en cigarettfimp då min kompis röker. Han va skärrad när han ringde och ville inte säga det, men det kan givetvis vem som helst räkna ut.

Det blev inga skador, min kompis hann släcka elden innan brandkåren kom, men han sa att polisen tydligen varit väldigt otrevlig. 

Vad kommer hända nu? Min kompis sa att polisen hade sagt att de skulle ringa upp mig. Då måste jag ju säga att min syster står på andrahandskontraktet och att vi "lånar" lägenheten ett tag. Är det okej att säga?

Jag googlade ett tag innan jag författade detta inlägg och kom fram till att straffet för detta heter "Allmänfarlig vårdslöshet" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nfarlig_v%C3%A5rdsl%C3%B6shet)  

Nu är frågan: Vem kommer bli dömd för detta? Min syster som står på andrahandskontraktet, eller min kompis vars fimp det var, eller kommer hon som äger förstahandskontraktet, eller både jag och min kompis. 

Uppskattar verkligen svar. Jag är fortfarande på jobbet när jag skriver detta och är verkligen orolig. 

• Svar på tråden Brand på vår balkong - min syster står på andrahandskontraktet
  • MrsC74

Jag tror att ansvaret ligger hos den som har förstahandskontraktet. Hur de sen väljer att gå vidare vet jag ju inte. Är det en bostadsrätt?

Sen finns det en stor risk att både ni och din syster kommer få flytta från lägenheten rätt omgående. Det är inte alls tillåtet att ni bor där och din syster någon annanstans.

• viseversa

Ja ni får flytta. Hon kan väl för f*n inte hyra ut någon annans lägenhet till er. Hoppas hon och ni förlorar kontraktet. Hade det varit min lägenhet hade jag bett er dra. Att hitta nya hyresgäster i Sthlm kommer inte bli svårt. Sp hon som äger lägenheten förlorar inget på att låta er gå.

• macke23
    MrsC74 skrev 2013-06-12 14:04:55 följande:

Jag tror att ansvaret ligger hos den som har förstahandskontraktet. Hur de sen väljer att gå vidare vet jag ju inte. Är det en bostadsrätt?

Sen finns det en stor risk att både ni och din syster kommer få flytta från lägenheten rätt omgående. Det är inte alls tillåtet att ni bor där och din syster någon annanstans.

Tack för ditt svar. Kan vi inte bara säga att vi bodde där i en vecka medans min syster va iväg eller nåt?
  • MrsC74
    macke23 skrev 2013-06-12 14:11:03 följande:
    Tack för ditt svar. Kan vi inte bara säga att vi bodde där i en vecka medans min syster va iväg eller nåt?
    Jo fast det är ju frågan om de går på det... ?
  • macke23
    viseversa skrev 2013-06-12 14:08:56 följande:
    Ja ni får flytta. Hon kan väl för f*n inte hyra ut någon annans lägenhet till er. Hoppas hon och ni förlorar kontraktet. Hade det varit min lägenhet hade jag bett er dra. Att hitta nya hyresgäster i Sthlm kommer inte bli svårt. Sp hon som äger lägenheten förlorar inget på att låta er gå.
    Jag förstår din poäng. Allt detta är givetvis ansvarslöst och det är jag väl medveten om. Men jag undrar vad som kommer hända nu; kommer polisen kontakta hon som står på förstahandskontraktet?
  • MrsC74
    macke23 skrev 2013-06-12 14:14:26 följande:
    Jag förstår din poäng. Allt detta är givetvis ansvarslöst och det är jag väl medveten om. Men jag undrar vad som kommer hända nu; kommer polisen kontakta hon som står på förstahandskontraktet?

Det tror jag är högst sannolikt, om inte polisen så föreningen.
  • Vickan I

Polisen bryr sig bara om den person som är brottsmisstänkt. Dvs den som fimpade om det nu var så. Det är han som blir misstänkt för brottet. Vem som har rätt att bo i lgh eller vem som äger kontraktet osv är civilrättsligt och upp till föreningen hur stor sak de vill göra av det. Ägaren till huset kommer dock bli kontaktad av polisen, då de ska tillfrågas om ev ersättningsyrkanden om det blev några skador på balkongen som de måste fixa.

• macke23
    Vickan I skrev 2013-06-12 14:50:18 följande:
    Polisen bryr sig bara om den person som är brottsmisstänkt. Dvs den som fimpade om det nu var så. Det är han som blir misstänkt för brottet. Vem som har rätt att bo i lgh eller vem som äger kontraktet osv är civilrättsligt och upp till föreningen hur stor sak de vill göra av det. Ägaren till huset kommer dock bli kontaktad av polisen, då de ska tillfrågas om ev ersättningsyrkanden om det blev några skador på balkongen som de måste fixa.
    Tack för ditt svar @Vickan, Balkongen ådrog INGEN skada. Det var en väldigt liten brand, inget fönster, inget golv eller tak blev skadat. Finns det en möjlighet, i.o.m. att det inte blev nån skada, att föreningen inte väljer att kontakta hon som står på förstahandskontraktet?
Svar på tråden Brand på vår balkong - min syster står på andrahandskontraktet