Brand på vår balkong - min syster står på andrahandskontraktet
Hej alla,
Jag och en barndomskompis delar en lägenhet i Stockholm vars andrahandskontrakt ägs av min syster. Min syster skaffade pojkvän för ett år sedan och de flyttade ihop, så jag och min barndomskompis tog över lägenheten trots att andrahandskontraktet står på min syster.
Idag när jag var på jobbet fick jag ett jobbigt samtal, min barndomskompis ringde upp och sa att brandkåren samt polisen varit hemma hos oss. Jag frågade varför, och han sa att det var för att det hade börjat brinna på balkongen i fem gamla sop-påsar (ex: ICA-plast-påsar) som vi ställde ut där igår med planeringen att slänga dem idag.
Anledningen till att det började brinna är till 99% en cigarettfimp då min kompis röker. Han va skärrad när han ringde och ville inte säga det, men det kan givetvis vem som helst räkna ut.
Det blev inga skador, min kompis hann släcka elden innan brandkåren kom, men han sa att polisen tydligen varit väldigt otrevlig.
Vad kommer hända nu? Min kompis sa att polisen hade sagt att de skulle ringa upp mig. Då måste jag ju säga att min syster står på andrahandskontraktet och att vi "lånar" lägenheten ett tag. Är det okej att säga?
Jag googlade ett tag innan jag författade detta inlägg och kom fram till att straffet för detta heter "Allmänfarlig vårdslöshet" (http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4nfarlig_v%C3%A5rdsl%C3%B6shet)
Nu är frågan: Vem kommer bli dömd för detta? Min syster som står på andrahandskontraktet, eller min kompis vars fimp det var, eller kommer hon som äger förstahandskontraktet, eller både jag och min kompis.
Uppskattar verkligen svar. Jag är fortfarande på jobbet när jag skriver detta och är verkligen orolig.