• iMHotEP

Hur får jag katten att gå på lådan igen?

Min hankatt som är kastrerad har haft urinsten, och slutade i samband med detta att kissa i kattlådan, bajsa i lådan går däremot bra.

Jag tror han förknippar lådan med att det gjorde ont att kissa när han hade stenar. Men nu är han behandlad, och friskförklarad av veterinär och det börjar bli besvärligt att ha en katt som dels håller sig, sen kissar han på något mjukt, typ en handduk eller dörrmattan eller något plagg dottern lämnat på golvet. Om jag inte är hemma måste jag stänga in katten i ett begränsat utrymme där inget mjukt finns, när jag är hemma så hör man när han är på gång, då hinner jag ta honom och sätta honom på lådan, då står han på kanten och kissar under högljudd protest.

Jag har börjat fundera på avlivning, för det är tröttsamt att ha en katt som pinkar lite varstans. Men jag vill inte, han är ju en sån fin och trevlig katt annars. Och han är bara 5 år.

Så nu vill jag ha tips på hur jag får honom att kissa på lådan igen?

Jag har testat att flytta lådan, ha låda utan tak, byta kattsand, ha flera lådor. Jag köpte en grej för att lära honom gå på toaletten också, dyr fungerade inte. Det har pågått under lång tid okynneskissandet, det är 2 år sen han hade stenar senast. Och han är nyligen kollad av veterinär, då han har forl så sövs han och han tänder kollas varje år, då kollar de igenom resten av katten och de två andra katterna i huset på samma gång.

• Svar på tråden Hur får jag katten att gå på lådan igen?
  • nemo1

Vad sägs om att prova en stor låda med en bättre sand såsom extreme classic? Som sagt, katter kan börja rata det de förut tyckt vara ok, men iom hans besvär så kan det väl vara värt? Och hoppas du får Metacam utskrivet för att se om han blir bättre.

• iMHotEP
    nemo1 skrev 2013-06-12 21:57:23 följande:
    Vad sägs om att prova en stor låda med en bättre sand såsom extreme classic? Som sagt, katter kan börja rata det de förut tyckt vara ok, men iom hans besvär så kan det väl vara värt? Och hoppas du får Metacam utskrivet för att se om han blir bättre.
    Googlade på den, och såg att det fanns både grövre korn och fin korn och parfymerat, Men det var bara den med grövre korn som fanns i 15 kg påse. Tror inte den finns i någon av djurbutikerna i den här stan, ever clean verkar vara basutbudet i djurbutikerna. Fick inte tag på veterinären, men ska ringa deras filial i stan, de borde väl räcka med att de kollar i journalerna som finns.
  • nemo1

Alla djurbutiker brukar ha extreme classic men oftast i 10kg påse. På zooplus finns 15kg för mycket billig peng därifrån beställer jag själv. 
    Hoppas stackars kissen får hjälp så att han mår bra, snälla skäll bara inte på honom för han gör det inte för att jävlas Gråter 

• iMHotEP
    nemo1 skrev 2013-06-13 10:22:29 följande:
    Alla djurbutiker brukar ha extreme classic men oftast i 10kg påse. På zooplus finns 15kg för mycket billig peng därifrån beställer jag själv. 
    Hoppas stackars kissen får hjälp så att han mår bra, snälla skäll bara inte på honom för han gör det inte för att jävlas Gråter 
    De vill inte skriva ut metacam utan att se katten, så på måndag blir det vetbesök,
    ska beställa från zooplus är det den grova eller fina sanden jag ska satsa på?
  • Birgitta2

Prova också att köpa ny låda med annan färg och design. Kanske den kan gå på annan låda som den inte förknippar med smärta.

• iMHotEP

Idag fungerar badkaret som toalett. Jag äns inte skälla, jag vet ju att han inte gör det för att vara elak. Jag som skulle kika på en kattunge idag, tror jag lägger ner att introducera en ny individ i flocken tills problemet är löst.

• iMHotEP
    Birgitta2 skrev 2013-06-13 15:00:31 följande:
    Prova också att köpa ny låda med annan färg och design. Kanske den kan gå på annan låda som den inte förknippar med smärta.
    Vad jag sett är att han är en stor och reslig katt, och en utan tak är nog bäst. Får väl bli en rosa den här gången så får dottern som hon vill också. Kan katter se färger?
  • Birgitta2
    iMHotEP skrev 2013-06-13 15:09:35 följande:
    Vad jag sett är att han är en stor och reslig katt, och en utan tak är nog bäst. Får väl bli en rosa den här gången så får dottern som hon vill också. Kan katter se färger?
    Oj, det vet jag inte om de kan. Kanske nåt blommigt då, för sånt ser de kanske? Eller nån med tassavtryck på? Försökt med pee-wee-låda? Problemet med allt sånt här att det kostar ju massor med pengar och sen står man där med hur mycket grejor som helst. Och inget har hjälpt.

Är det en skogkatt eller annan katt med mycket päls under trampdynorna? Då kan kattsand fastna där och göra ont när de sedan går på golvet. I så fall rekommenderar jag klippning under tassarna.

Berätta gärna sen i tråden om du hittat nåt som funkar
  • nemo1

Köp som sagt en förvaringslåda på tex ÖB eller Ikea, det finns jättebilliga, "kattlådor" är larvigt dyra. Du får dessutom inte alls lika mycket sand på golvet, superbra.

• iMHotEP

Har du nån bild på förvaringslådan? Är det med hög eller låg kant du tänker på? Jag har lite olika platsförvaringslådor kan testa ösa ur en och se vad som händer.

Det blev ingen kattunge, jag lät nästa köande ta den. Det får bli nästa vita kattunge som de får.

• iMHotEP

En uppdatering, metacam har inte gjort någon skillnad, har bytt alla lådor och har nu en taklös stor låda med finkornig klumpande sand, i varje rum i huset, vilket gör 7 lådor på 3 katter. Katten kissar på lådan ibland, om han inte kommer in i badrummet och kan kissa i badkaret, men bajsar alltid i en prydlig hög framför toadörren. Inte som förut då han oftast bajsade i lådan, nu gör han det aldrig. Det händer även att han kissar på någon hög med papper eller kläder, det verkar vara lite lotteri. Ärligt talat är jag döless, men avlivning är fortfarande inget alternativ, katten vill jag ha kvar.
    Använder classic extreme sand. Trots att jag tycker sanden luktar illa i sig, den är inte smutsig, men lukten av lersand är inte min favorit.

Vad mer kan jag göra?

• hundhår

Hej, ett förslag är att testa detta träningsprogram om du kan ta ledigt och vara med katten flera dagar på ett begränsat utrymme. Ha några lådor utställda, blanda kattsanden med rivet papper, handdukar klippta i remsor - de första dagarna är det mer papper och handduks remsor än sand. Innan allt detta görs ska du klicka in katten, köp en klicker - klicka och ge något jättegott som katten älskar och som den numera bara får när ni klickertränar, du ger bara pyttelite det gärna vara något som katten slickar i sig. Klicka och ge direkt katten något gott, upprepa 10 ggr  och gör det  3-4 ggr per dag i en vecka. Sedan börjar du ovanstående träning. Använd lådor som du vill använda i framtiden, lägg i alltså mest handduksremsor och rivet papper och lite lite sand. Varje gång katten går i lådan oavsett om den kissar eller inte så klickar du och belönar se till att bara ge lite lite gott så att katten inte blir mätt. För att få chans att belöna många ggr så kan du om veterinären anser att det är säkert ge katten lite vätskedrivande medicin några dagar som gör att katten måste kissa jätte ofta och då får du en chans att visa att det gör inte ont längre och dessutom får du belöning för att gå i kattlådan. Naturligtvis ska katten aldrig ha möjlighet att ta sig till badkaret eller toaletten dessa dagar och du ska alltid se katten hela tiden så att du varje gång katten går i lådan kan belöna. När du ser framsteg börjar du blanda in mer och mer sand, men ta det försiktigt ju tålmodigare du är desto mer beständigt resultat får du. Kan verka jättejobbigt att släpa med sig katten tills du ser resultat för att kunna belöna varje gång men det kan göra att du kanske kan rädda kattens liv. Måste du åka någonstans så ta med katten i en transportbur och stör de andra katterna träningen får ni antingen åka bort du och katten eller om de andra katterna kan vara hos någon annan eller eller någon annan del av hemmet. Lycka till och skicka meddelande om du undrar något!

Svar på tråden Hur får jag katten att gå på lådan igen?