• Uniqie

Tips på glutenfritt godis!

Jag ska ge bort godis till en som har glutenintolerans.

Har ni tips på sådant godis som exempelvis finns bland småplock med papper på? Eller annat med papper på?

Tänkte lägga allt i en skål så känns fräschast att ha papper på ifall det smälter osv!  

• Svar på tråden Tips på glutenfritt godis!
  • solskina

dumle är glutenfri

Min dotter gör så här i godisaffärer:
    Hon frågar om hon får ta ur godis ur dom oöppnade burkarna. Nästan all gelegodis är gluten fri, men om man tagit tex lakris med godisskeden och sedan stoppar i annan godis så blir den giftig.

Har aldrig varit något problem. 

• Kinya

Kolla hur känslig den glutenintoleranta är. Fråga vilket godis h*n brukar välja. En vän till mig klarar av sånt där det står att det kan innehålla spår av gluten så det där gelegodiset som man använt samma sked som till laktrisen hade säkert inte varit något problem för henne.

• Uniqie
    solskina skrev 2013-06-13 07:42:36 följande:
    dumle är glutenfri

Min dotter gör så här i godisaffärer:
    Hon frågar om hon får ta ur godis ur dom oöppnade burkarna. Nästan all gelegodis är gluten fri, men om man tagit tex lakris med godisskeden och sedan stoppar i annan godis så blir den giftig.

Har aldrig varit något problem. 
    Kinya skrev 2013-06-13 08:23:09 följande:
    Kolla hur känslig den glutenintoleranta är. Fråga vilket godis h*n brukar välja. En vän till mig klarar av sånt där det står att det kan innehålla spår av gluten så det där gelegodiset som man använt samma sked som till laktrisen hade säkert inte varit något problem för henne.
    Tack för era svar!

• mammamebarn

Vi väljer inget från lösgodiset till vår flicka.
    Bilarna är glutenfria och det är i princip det ända hon äter, bortsett från popcorn.
    En del choklad kan innehålla spår av gluten och jag anser att det är inte värt risken med det.
    Vissa glutenintoleranta blir riktigt sjuka andra klarar det lite bättre, men varje gång de får i sig skadas tarmen....   

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
Svar på tråden Tips på glutenfritt godis!