Vad tycker ni om de här namnen?
Vad tycker ni om namnen Elise och Andrea?
Vad tycker ni om namnen Elise och Andrea?
Fina namn.
Helt okej namn. Gillar Andrea bäst :)
Elise uttalas med "E" på slutet, det blir lite mjukare än när det uttalas utan "E". Det blir lite avhugget...
Båda två är jättefina, tycker jag!
Måste jag välja så skulle jag lägga min röst på Elise. Och jag håller med om att det är finast med uttalat 'e' på slutet.
Tack för svaren! Vad roligt att alla som svarat tycker om namnen. Det är roligt att fråga vad okända människor tycker om de namnen. Jag fastnade för Andrea och namnet Elise finns i släkten sedan 1800-talet åtminstone. Dottern har fått båda namnet plus ett till förnamn som är ett vanligt kvinnonamn (:
Elise är väldigt fint. Andrea gillar jag inte als.
Jag har aldrig hört Elise uttalas med E på slutet, så för mig ligger det lite konstigt i munnen. Jag tycker namnet är väldigt mjukt även när man inte uttalar det sista e:et.
Andrea känns lite omodernt, men är också mjukt att säga.
I Norge säger de ElisE med. Det mest använda uttalet i Sverige är stumt e.
Alla kan inte tycka likadant (: ElisE är finare än Elice/Elise (som jag tycker stavningen borde vara på det uttalet. Jag fullkomligt avskyr Elise utan E på slutet. Det är fult.
Elice/Elize (ska det ju stå).
Just därför har hon inte det som tilltalsnamn. Lika bra det eftersom vi har ett eget efternamn som bara 6 personer i Sverige heter. ElisE är ändå finast även om folk fattar trögt och säger fel jämt och ständigt ( en släkting heter det också ).
Elise tycker jag bäst om.
Andrea har jag märkt att det lätt blir missförstånd kring, i alla fall om man i samma kompiskrets har någon som heter Andreas.
Jättefina namn! Louise är ett av mina favoritnamn på en flicka, och Elise är också vackert.