• Pssst

Sammandragningar i vecka 20

Hej

Gravid med tredje barnet och den här gången började mina sammandragningar lite smått runt vecka 15-16. Vecka 18 fick jag lämna urinprov för att utesluta urinvägsinfektion (och eftersom jag inte hört något så antarjag att det var ok). Nu är jag i vecka 20 och får sammandragningar så fort jag åker buss/bil, går liiiiite för snabbt eller tömmer/fyller diskmaskinen. Jag vet att jag ska vila när de kommer och går de inte över så måste jag söka hjälp, men det är flera gånger per dag jag måste stanna upp och vila....

Hur vet jag? Någon med mer erfarenhet av tidigare sammandragningar än vad jag har?

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Svar på tråden Sammandragningar i vecka 20
  • Flickan och kråkan

Jag har haft så med alla mina barn. Jag har inte haft några komplikationer, bara känslig livmoder som reagerar på allt och inget. är i v.38+6 med trean och sammandragningarna har kommit tidigare och oftare för varje barn.

Det är ju svårt att säga något generellt. Man är ju olika. Om de gör onte eller kommer regelbundet vid vila så skulle jag ta och kolla upp dem så att de inte påverkar livmoderhals eller livmodertapp. 

• Pssst

Tack för ditt svar! Ibland tycker jag det är så svårt att bedöma....Bra att veta lite mer om vilka parametrar jag ska tänka på!

De kommer vid vila också men gör inte ONT ont. Lätt mensvärk, skulle jag säga (tänk att man glömer så fort.....Måste vara därför man utsätter sig för gravidtetens under igen?).

• Flickan och kråkan
    Pssst skrev 2013-06-13 12:32:24 följande:
    Tack för ditt svar! Ibland tycker jag det är så svårt att bedöma....Bra att veta lite mer om vilka parametrar jag ska tänka på!

De kommer vid vila också men gör inte ONT ont. Lätt mensvärk, skulle jag säga (tänk att man glömer så fort.....Måste vara därför man utsätter sig för gravidtetens under igen?).
    Jag har inte haft ont av sammandragningar så tidigt, däremot har de kunnat dra åt ordentligt, du vet den där spänningskänslan. Jag har också fått sammandragningar vid vila, men de har inte kommit med regelbundet intervall. Sedan är det ju vanligare att man får mer och tidigare ju fler barn man varit gravid med.Funderar du på det så kolla upp dem. Bättre att kolla en gång för mycket .
  • Pssst
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-13 13:01:23 följande:
    Jag har inte haft ont av sammandragningar så tidigt, däremot har de kunnat dra åt ordentligt, du vet den där spänningskänslan. Jag har också fått sammandragningar vid vila, men de har inte kommit med regelbundet intervall. Sedan är det ju vanligare att man får mer och tidigare ju fler barn man varit gravid med.Funderar du på det så kolla upp dem. Bättre att kolla en gång för mycket .

Det är sant Jag har insett att de flesta kommer när det ä stressigt på jobbet (hela tiden just nu). Funderar på att ta upp det med min barnmorska...
  • SaraKarla

Jag väntar andra barnet och har haft sammandragningar sen några veckor tillbaka. Är i vecka 12 på söndag. Är också öm i blåsan från och till. Men enligt barnmorskan är detta helt normalt.

• allie3

Sammandragningar har kommit tidigare för varje barn. Nu med fyran började dom i v 11-12. Och vissa gör ont. Men har alltid varit känslig och får jätte lätt sammandragningar.

• Pssst

Ja, samma här. Nu har jag bestämt mig för att stå ut två veckor till till min semester (för det är värre på jobbet) och sen får jag känna hur det känns efter...Annars måste jag in och kolla så det inte hänt något...

Svar på tråden Sammandragningar i vecka 20