• Anonym (Tjatmoster)

Ond spiral med min bonusdotter, lite hjälp? (Långt)

Jag är gift med min man sedan ett par år tillbaka och han har en dotter på 12 år sedan ett tidigare förhållande. Hon bor av olika anledningar hos oss på heltid och jag har funnits i hennes liv i drygt 7 år.  Från början bodde hon bara varannan vecka och det var roligt när hon kom till oss. Men sedan hon har blivit äldre och bor hos oss på heltid så har det blivit tuffare och tuffare för mig.
    Det här låter hemskt (och utan att gå in på personlighetsdrag) så tycker jag inte om den person min bonusdotter har blivit! Jag vill verkligen inte vara den onda styvmorsan men så har det blivit ändå och jag är jätteledsen. Efter skolan medan min make är på jobbet eller när det är skollov så är flickan här hemma varenda dag, går oftast ingenstans utan bara sitter här inne och hänger eller är på sitt smutsiga rum.
    Hon och jag har inget gemensamt, vi har inget att tala om, luften är liksom tjock och jag letar febrilt efter någon sorts gemensam grund eller något att tala om och ibland går det ju men oftast är det en spänd stämning och känns onaturligt plötsligt fast vi känt varandra så länge.
    Detta påverkar förstås mitt humör att umgås stora delar (och ibland hela) dagarna med någon jag inte har nåt gemensamt med och som jag aldrig hade umgåtts med om det inte vore för att hon nu är familj.
    När hon var liten var det lättare för då var hon mer småbarn och man kunde busa eller leka något, nu är hon så "vuxen" att det känns märkligt att umgås och inte ha något gemensamt. Det fanns ingen anledning att misstänka att det skulle bli så här för några år sen och förut var allt alltså bra.

Så nu efter dom vanliga fraserna om "hur var det i skolan, vad åt ni idag till lunch, hände det nåt kul i skolan" osv, har det blivit att jag mest talar om för henne vad hon ska göra, t ex. duscha nu, dags att borsta tänderna osv.
    Och hon är i tonårsfasen redan och man får be femtioelva ggr för att hon ens ska lyfta på rumpan. Vilket i sin tur gör att jag får en otrevlig ton och det blir dålig stämning. Så jag har fastnat i en elak spiral och vet inte hur jag ska komma ur den! Det har börjat påverka förhållandet till min make som tycker att jag är elak mot henne men själv tar han inget ansvar för att saker blir gjorda. Jag vill verkligen inte ha det så här och jag är en person som jag inte känner igen och jag är orolig för mitt äktenskap, för vem är attraherad av en sur tjatmoster liksom?!
    Jag har försökt göra kul saker med flickan, som att åka och shoppa efter nya kläder, fixar med håret och allt sånt man gör med stortjejer men hon har en tråkig attityd och stämningen blir som om jag vore ute och umgicks med en främling. Hon talar knappt till mig och säger inte tack om hon får något eller om jag gör/köper nåt åt henne eller så.
    Är det någon som har det på liknande vis och bara kan säga att jag inte är ensam eller som har tips eller råd hur jag ska kunna lösa det här?

• Svar på tråden Ond spiral med min bonusdotter, lite hjälp? (Långt)
  • Anonym (Tjatmoster)
    Anonym (samma här) skrev 2013-06-13 16:40:14 följande:
    Fast å andra sidan, om nu ts tagit en sådan roll och barnet bor hos dem på heltid, hur kommer det kännas för flickan att ts slutar bry sig? Visst, ungar gillar inte tjat och det skulle till först säkert vara kul att slippa, men i längden kanske det kan kännas som att ts sviker eller ger upp. Att barnet kan känna att hon inte är tillräckligt mycket "värd" för att ts ska ta tonårsfajten/fasonerna med.

Jag är i en liknande situation, men min bonus är ett år yngre och är bara här vh och lov. Vi har inget gemensamt och våra personligheter går mindre och mindre ihop ju äldre hon blir. Jag har funnits i bilden sedan hon var två och innan hon började skolan på mammans ort hade vi henne mer. Nu har vi andra gemensamma barn och jag är så osäker på om jag bör fortsätta ta en "föräldraroll" som jag gjorde då hon var liten eller bara överlåta allt till min man. Jag vill ändå inte verka elak och att hon ska bli sårad över att jag inte ser henne på samma sätt som mina biobarn och jag vill inte att mina barn ska tycka att jag särbehandlar deras storasyster. Men å andra sidan känns det konstigt att vara en "förälder" åt någon som jag inte älskar. Det känns så fejkat... Men är osäker på hur jag ska göra då jag tog så mycket hand om henne då hon var liten.

Kan man liksom "säga upp sig" som bonusförälder utan att skilja sig från föräldern och utan att barnet innerst inne känner sig övergivet? Var går gränsen för vad som är okej och vad som blir särbehandling?

Usch det är svårt och det måste kännas ännu värre för dig ts som har henne på heltid. Har du egna biobarn med i bilden? Var väl inte till så mycket hjälp, men du är iaf inte ensam om din situation... Hoppas du får bra svar! (som jag också kan sno tips från
    Hej! Ja det är en väldigt komplicerad situation, en som man inte såg komma för det gick ju bra när dom var små, eller hur?! Jag har inga egna barn (har just startats utredningar om varför det inte går) men vi kanske får i framtiden, än är inte hoppet dött. Men jag tror att det kommer bli precis så som du antyder, att man skiljer på sitt eget barn och bonusen. Man vill ju inte det så klart och man delar allt rättvis och alla får göra samma och följa med på samma osv. men i hjärtat känns det inte likadant, där gör man skillnad. Det känns fejkat att vara bonusförälder år henne ja, det var en bra beskrivning! 
    Jag undrar också verkligen om jag kan säga upp mig som föräldern här hemma på nåt vis och istället bli en annan vuxen och pappas fru. Det hade nog egentligen passat oss båda bättre. Det är väl för att det passar min make bättre att slippa engagera sig så mycket som det har blivit så här ens. Men jag får tänka om. Hon ÄR faktiskt inte mitt ansvar. Om hon har skitiga kläder, är otvättad och inte har borstat tänderna eller gjort läxan när hon är 12 år så är det inte bonusmammans fel iaf. Eller? Obestämd
    Tack för sympatin!

• Anonym (grattis)

Grattis du har fått en tonåring! De är såna i många fall. Inte mycket att göra nåt åt. 
    Dock, en tonåring som inet sköter sin hygien, inte umgås med vänner? Asperger upptäcks ofta i den här åldern hos flickor. Finns det något annat som kan tyda på det?

MIn har det och det var som natt och dag från 11-12 år. Nu i efterhand ser jag ju att tecknen fansn där sedan innan, men jag visste inte vad jag skulle titta efter.

Om inte så är det antagligen tonåringen som kommer fram nu. Det går över, min andra dotter var ganska trist och vedervärdig, nu som 14 åring är hon världens goaste och mysigaste tjej.        

• Anonym (Tjatmoster)
    Anonym (Spooky) skrev 2013-06-14 06:00:58 följande:
    Herregud... detta skulle kunna vara mitt inlägg. Är i samma sits som dig,har oxå en 12 årig bonus på heltid och det är inte alls peachy. Här får det tjatas om exakt allt. Från hygien till uppförande. Fattar inte vad problemet är eg. Man tycker ju att det borde gå in någon gång. Kan inte minnas att jag var sådan när jag var 12 vilket kanske oxå bidrar till att jag blir så frustrerad när jag inte märker ett uns av förändring under alla dessa år som hon bott med oss. Dessutom... skulle man be henne göra ett handtag här hemma, ja men då ringer hon sin mamma som bor i en annan del av Sverige och beklagar sig. Hon i sin tur ringer pappan och han anklagar henne för att ljuga men tar inte diskussionen med 12 åringen. Nänä den får jag ta serrö och nu har det gått så öångt att jag undviker att vara i samma rum som henne för jag tycker hon är heeelt sopren mellan öronen. Ahhh tafatta människor är det värsta jag vet och tyvärr verkar hon bli sådan. Har tyvärr inga råd att he behövde eg bara skriva av mig. Och neeej det är inte alltid synd om bonusbarn.. de har lärt sig detta nu och tar mer än gärna på sig offerkoftan för att få sympatier. Har en 4 åring som är bra mycket brightare än vad hon var och är... Men så är det när man hela tiden ska dalta med stackars bonusbarn.... kräääks
    Ja visst är det frustrerande!? Man jämför med hur man själv var som 12 och det är kanske det som är problemet. I vårt hushåll fick man hjälpa till hemma, det var inget konstigt. Det kunde väl vara si och så med läxorna men duscha det gjorde man ju för man ville inte att någon skulle reta en i skolan. Och vi har pratat så mycket om allting men som du säger, inget går in.
    Min bonusdotter är också oerhört lat, lägger använda bindor på rummet, bananskal, gamla smutsiga kläder, trosor osv. Vi säger att hon inte får ta in någon kompis om hon inte har städat på rummet och hoppas att det ska lösa sig av sig själv så vi slipper tjata mer men då tar hon helt enkelt inte in någon istället och bananflugorna flockas. Man måste tjata och säga till om man vill få ett uns gjort. Inget är självklart. Hon är väldigt tafatt som du säger att din egen bonusdotter är, och fast det inte är det värsta jag vet så förstår jag vad du menar för det är verkligen ett mindre attraktivt drag på en person.
    Du har rätt om att det alltid på nåt vis ska vara synd om bonusbarn. Min make har också den inställningen. "flickan är ju ett skillsmässobarn, hon kan inte ha haft det lätt alla gånger" och han vill alltid dalta och muta för att få saker gjorda och tycker vi har för höga krav på henne. Men herregud, ska den ursäkten fungera i gymnasiet och på arbetsplatsen också då? Jag kan inte göra läxan, bor i en soptipp, kan inte tvätta mig själv för min mamma och min pappa bor inte ihop?! Eller är jag kanske den verkligt onda styvmodern som inte kan se det så som min man gör? Förvånad
  • ModernFamily

Hm, vad intressant att läsa att fler har tafatta och ohygieniska 12-åringar.Min sambos yngsta är just 12 år, och hon och äldre systern är hos oss vh. Tror dock inte att det alltid är kopplat till just pre-teen, för hennes syster var inte alls likadan. Har nog mera med personliga egenskaper att göra.  De senaste två helgerna de varit hos oss har hon haft samma kläder, vid båda tillfällena samma utstyrsel, och samtliga tre dagar under helgen. Vet ej om hon bytt underkläder. Duschar gör hon inte självmant. Luktar armsvett på långt håll. Min sambo är typ blind, döv och luktokänslig. Eller nej, men han vågar inte ta upp dessa frågor med henne. De har ingen jättebra kontakt, förutom en ytligt artig och trevlig sådan. Trevande, liksom. Jag är mer rakt på sak, men jag har faktiskt sagt upp mig som extraförälder. De är så stora nu, och deras mamma borde ha koll på dem, då de bor hos henne förutom de fyra dagar/månad de besöker oss. Så jag säger inte till längre. Kan dock tycka att det är lite tragiskt. Jag var VERKLIGEN inte sådan som 12-åring. Jag var iofs aktiv inom fotboll med träningar och matcher varje vecka, så det gick nog sällan mer än max en dag mellan duscharna. Har dock hört från flera kompisar som har barn i 10-årsåldern och uppåt att pre-teens och teens är ganska ofräscha öht. Det där med bindor på rummet har jag hört flera gånger förut. Usch! Jag skulle bli galen! Hur kan man vilja vara så ofräsch? Det var ju det SISTA man ville vara i den åldern!

Funderar på det där med Aspergers- kan det ligga något sådant bakom? Hur urskilja vad som är "normala" avvikelser?

• Fanny b
    Anonym (Tjatmoster) skrev 2013-06-14 09:53:56 följande:
    Hej! Ja det är en väldigt komplicerad situation, en som man inte såg komma för det gick ju bra när dom var små, eller hur?! Jag har inga egna barn (har just startats utredningar om varför det inte går) men vi kanske får i framtiden, än är inte hoppet dött. Men jag tror att det kommer bli precis så som du antyder, att man skiljer på sitt eget barn och bonusen. Man vill ju inte det så klart och man delar allt rättvis och alla får göra samma och följa med på samma osv. men i hjärtat känns det inte likadant, där gör man skillnad. Det känns fejkat att vara bonusförälder år henne ja, det var en bra beskrivning! 
    Jag undrar också verkligen om jag kan säga upp mig som föräldern här hemma på nåt vis och istället bli en annan vuxen och pappas fru. Det hade nog egentligen passat oss båda bättre. Det är väl för att det passar min make bättre att slippa engagera sig så mycket som det har blivit så här ens. Men jag får tänka om. Hon ÄR faktiskt inte mitt ansvar. Om hon har skitiga kläder, är otvättad och inte har borstat tänderna eller gjort läxan när hon är 12 år så är det inte bonusmammans fel iaf. Eller? Obestämd
    Tack för sympatin!

Jag tycker du ska säga upp dig som extraförälder. Tror som du skriver ovan att det passar dig och bonusdottern bäst. Om du gör det kanske också eran relation bli bättre.
  • h8him

Mår tjejen dåligt? För mig låter det så när hon mest sitter på rummet och inte orkar sköta hygienen.

• Anonym (Tjatmoster)
    Anonym (grattis) skrev 2013-06-14 09:57:36 följande:
    Grattis du har fått en tonåring! De är såna i många fall. Inte mycket att göra nåt åt. 
    Dock, en tonåring som inet sköter sin hygien, inte umgås med vänner? Asperger upptäcks ofta i den här åldern hos flickor. Finns det något annat som kan tyda på det?

MIn har det och det var som natt och dag från 11-12 år. Nu i efterhand ser jag ju att tecknen fansn där sedan innan, men jag visste inte vad jag skulle titta efter.

Om inte så är det antagligen tonåringen som kommer fram nu. Det går över, min andra dotter var ganska trist och vedervärdig, nu som 14 åring är hon världens goaste och mysigaste tjej.        
    Tack! Skrattande Ja delar av detta har man ju förstått är en del av tonåren för vissa, även om man inte var likadan själv. Tack för support!
    ModernFamily skrev 2013-06-14 11:34:06 följande:
    Hm, vad intressant att läsa att fler har tafatta och ohygieniska 12-åringar.Min sambos yngsta är just 12 år, och hon och äldre systern är hos oss vh. Tror dock inte att det alltid är kopplat till just pre-teen, för hennes syster var inte alls likadan. Har nog mera med personliga egenskaper att göra.  De senaste två helgerna de varit hos oss har hon haft samma kläder, vid båda tillfällena samma utstyrsel, och samtliga tre dagar under helgen. Vet ej om hon bytt underkläder. Duschar gör hon inte självmant. Luktar armsvett på långt håll. Min sambo är typ blind, döv och luktokänslig. Eller nej, men han vågar inte ta upp dessa frågor med henne. De har ingen jättebra kontakt, förutom en ytligt artig och trevlig sådan. Trevande, liksom. Jag är mer rakt på sak, men jag har faktiskt sagt upp mig som extraförälder. De är så stora nu, och deras mamma borde ha koll på dem, då de bor hos henne förutom de fyra dagar/månad de besöker oss. Så jag säger inte till längre. Kan dock tycka att det är lite tragiskt. Jag var VERKLIGEN inte sådan som 12-åring. Jag var iofs aktiv inom fotboll med träningar och matcher varje vecka, så det gick nog sällan mer än max en dag mellan duscharna. Har dock hört från flera kompisar som har barn i 10-årsåldern och uppåt att pre-teens och teens är ganska ofräscha öht. Det där med bindor på rummet har jag hört flera gånger förut. Usch! Jag skulle bli galen! Hur kan man vilja vara så ofräsch? Det var ju det SISTA man ville vara i den åldern!

Funderar på det där med Aspergers- kan det ligga något sådant bakom? Hur urskilja vad som är "normala" avvikelser?
    Det är lustigt att du nämner Aspergers för tanken har slagit mig ett par ggr men sedan skäms jag som om jag letar fel hos henne eller vad man ska säga. Men det är möjligt som du säger för det finns några andra indikationer som pekar åt det hållet emellanåt. Men min make har inte velat kolla upp det medan jag tror att om så vore så vore det ju bra att få verktyg att hantera det så fort som möjligt. Min man vill nog bara inte hitta några fel hos sin dotter skulle jag tro.
    Hemskt/kul att höra att du har en likadan bonusdotter som mig! Och så skönt att höra att det faktiskt går att "säga upp sig" från positionen. Flört Jag tänker försöka! Tack för svar!

• Anonym (Tjatmoster)
    h8him skrev 2013-06-14 18:03:14 följande:
    Mår tjejen dåligt? För mig låter det så när hon mest sitter på rummet och inte orkar sköta hygienen.
    Jag tror inte det. Hon är mycket ute periodvis men är en riktig soffpotatis. Hon har ofta hellre kompisar över än hon går ut och hon "orkar inte gå ut" säger hon ofta. Det går fint att komma upp och gå till skolan och när man väl är uppe så verkar det gå bra att va ute, det är mest när hon kommit hem och slagit ner rumpan som det är svårt att starta igen. Hon verkar inte må dåligt utan ter sig mer lite lat faktiskt för det är svårt att komma igång med precis allting.
  • SupersurasunkSara

Ang aspergers, min dotter har det och det är absolut inget fel på henne Hon är ett geni kan man väl säga och trivs mycket bra som hon är, vi ser det mer som ett personlighetsdrag, men, att veta hur vi ska hantera henne, hur vi ska prata med henne underlätter något enormt!

Ni kan ju själva testa duschschema, bilder och text fungerar bäst för en del, andra bara bilder eller text. Tydlighet när man pratar, min dotter föredrar 'order': Gå och duscha, inte en massa onödiga ord. Att säga; Kan du fixa disken? fungerar inte alls, jag måste säga, diska, eller diska är du snäll. Nu förstår min dotter vad jag menar när jag säger: Kand u fixa disken, men hon behövde lära sig det.
    Samma sak med duschen, hon förstod inte varför hon behövde duscha. Efter förklaring, och duschschema (först hade vi ett schema uppsatt med lösa namnlappar så man kunde 'skriva upp sig' men det fungerade inget vidare) så nu har vi fasta duschdagar och vill man duscha annan dag så säger man till så att min dotter kan ta till sig det och avgöra om hon vill duscha före eller efter en själv.  

• Anonym (Tjatmoster)
    SupersurasunkSara skrev 2013-06-14 19:14:44 följande:
    Ang aspergers, min dotter har det och det är absolut inget fel på henne Hon är ett geni kan man väl säga och trivs mycket bra som hon är, vi ser det mer som ett personlighetsdrag, men, att veta hur vi ska hantera henne, hur vi ska prata med henne underlätter något enormt!

Ni kan ju själva testa duschschema, bilder och text fungerar bäst för en del, andra bara bilder eller text. Tydlighet när man pratar, min dotter föredrar 'order': Gå och duscha, inte en massa onödiga ord. Att säga; Kan du fixa disken? fungerar inte alls, jag måste säga, diska, eller diska är du snäll. Nu förstår min dotter vad jag menar när jag säger: Kand u fixa disken, men hon behövde lära sig det.
    Samma sak med duschen, hon förstod inte varför hon behövde duscha. Efter förklaring, och duschschema (först hade vi ett schema uppsatt med lösa namnlappar så man kunde 'skriva upp sig' men det fungerade inget vidare) så nu har vi fasta duschdagar och vill man duscha annan dag så säger man till så att min dotter kan ta till sig det och avgöra om hon vill duscha före eller efter en själv.  
    Precis, säger inte att det är fel på henne isf utan mer att jag saknar dom rätta verktygen att hantera henne.

Jag har märkt precis samma som du säger att man inte kan säga "skulle du kunna" eller "vill du vara snäll" och "är det inte dags att"  göra vad det nu är man vill att hon ska göra utan man får ge raka order. Man talar ju inte så till andra människor så det låter lite märkligt inom en själv att säga gå in i duschen nu, när hon är så stor. Men säger jag inte så så gör hon det inte.
    Hon svarar heller inte alltid på tilltal utan är stundtals rätt sluten och när hon är sån och man tvingar henne till kontakt så brakar allt löst och det blir drama. Hon har varit sådan sedan hon var nåt år säger dom och min make säger att man bara ska låta henne vara när hon är "sådan". Man kan säga att min bonusdotter är en märklig person och att hon har en del svårigheter sociala koder ibland och hon umgås helst med barns om är något eller ett par år yngre. Men många människor är lite udda och märkliga i vuxna livet också utan att ha någon diagnos, och man klickar ju inte med alla. Så det behöver ju inte alls är något.Obestämd Jag får vänta och se hur det går helt enkelt, ska prova det där med bilderna också förutom att vara övertydlig, tack för tipset!
  • Anonym (me too)

Jag har bara läst TS, men jag hade kunnat skriva exakt likadant för några år sedan. Bonusdottern som jag känt sedan hon var tre år och som bodde hos oss på heltid hade en otroligt negativ inverkan på hela mitt liv. Vi hade alltid kommit bra överens, men inte längre. Idag är hon 15 år och jag har skiljt mig från hennes pappa. Vårt förhållande kraschade totalt till stor del pga hans dotter, hur hemskt det än låter. Bonusdottern är värre än någonsin, pappan gör ingenting (precis som förut) och jag mår bättre än någonsin efter att jag slapp ifrån det helvetet. Jag finns fortfarande där om flickan vill och ibland dyker hon upp, då kan vi ha en trevlig stund och prata om både det ena och det andra även om jag vet att hon mest bara kommer för att slippa sova hemma eller något annat.

För min del misslyckades det väl fullständigt på sätt och vis även om jag mår bättre nu så jag kan inte komma med många råd. Men jag hoppas att det löser sig till det bästa för er.

• h8him
    Anonym (Tjatmoster) skrev 2013-06-14 19:06:42 följande:
    Jag tror inte det. Hon är mycket ute periodvis men är en riktig soffpotatis. Hon har ofta hellre kompisar över än hon går ut och hon "orkar inte gå ut" säger hon ofta. Det går fint att komma upp och gå till skolan och när man väl är uppe så verkar det gå bra att va ute, det är mest när hon kommit hem och slagit ner rumpan som det är svårt att starta igen. Hon verkar inte må dåligt utan ter sig mer lite lat faktiskt för det är svårt att komma igång med precis allting.
    Fast de är duktiga på att dölja hur de verkligen mår i hennes ålder.
  • Anonym (Tjatmoster)
    Anonym (me too) skrev 2013-06-14 20:24:04 följande:
    Jag har bara läst TS, men jag hade kunnat skriva exakt likadant för några år sedan. Bonusdottern som jag känt sedan hon var tre år och som bodde hos oss på heltid hade en otroligt negativ inverkan på hela mitt liv. Vi hade alltid kommit bra överens, men inte längre. Idag är hon 15 år och jag har skiljt mig från hennes pappa. Vårt förhållande kraschade totalt till stor del pga hans dotter, hur hemskt det än låter. Bonusdottern är värre än någonsin, pappan gör ingenting (precis som förut) och jag mår bättre än någonsin efter att jag slapp ifrån det helvetet. Jag finns fortfarande där om flickan vill och ibland dyker hon upp, då kan vi ha en trevlig stund och prata om både det ena och det andra även om jag vet att hon mest bara kommer för att slippa sova hemma eller något annat.

För min del misslyckades det väl fullständigt på sätt och vis även om jag mår bättre nu så jag kan inte komma med många råd. Men jag hoppas att det löser sig till det bästa för er.
    Det var tråkigt att höra! Det är precis som din historia som jag är rädd ska hända mig.och jag försöker styra skutan i en annan riktning. Hoppas jag lyckas! Beklagar att det slutade tråkigt för dig och tack för att du delade med dig.
    h8him skrev 2013-06-14 20:49:58 följande:
    Fast de är duktiga på att dölja hur de verkligen mår i hennes ålder.
    Tja, jag kan inte veta om hon mår dåligt på något vis annat än på vad hon svarar när man frågar och på hur hon beter sig. Det är förstås möjligt att hon mår dåligt för något vi inte vet om. Men hon har varit en märklig prick sedan hon var 4 år och jag träffade henne första gången. Hur ska man ta reda på om ett barn mår dåligt annat än att fråga?Obestämd

• FrökenKanSjälv

TS,
    Jag tycker definitivt att du ska säga upp dig som förälder! Det låter som att din man har avsagt sig föräldraskapet och istället låter dig sköta det. Hur schysst är det mot dig?

Som bioförälder har man ett mycket större kärlekskapital från barnet och barnet står ut med mer tjat och uppfostran. Men när drt bara är du som bonusförälder som tjatar så blir barnet mycket mer irriterad och till slut hatisk mot dig. Det borde vara pappan som skötte uppfostran istället.

Älskar din man dig verkligen när han utsätter dig för rollen som "bad cop" och själv spelar "good cop"?

• SupersurasunkSara
    Anonym (Tjatmoster) skrev 2013-06-14 19:46:25 följande:
    Precis, säger inte att det är fel på henne isf utan mer att jag saknar dom rätta verktygen att hantera henne.

Jag har märkt precis samma som du säger att man inte kan säga "skulle du kunna" eller "vill du vara snäll" och "är det inte dags att"  göra vad det nu är man vill att hon ska göra utan man får ge raka order. Man talar ju inte så till andra människor så det låter lite märkligt inom en själv att säga gå in i duschen nu, när hon är så stor. Men säger jag inte så så gör hon det inte.
    Hon svarar heller inte alltid på tilltal utan är stundtals rätt sluten och när hon är sån och man tvingar henne till kontakt så brakar allt löst och det blir drama. Hon har varit sådan sedan hon var nåt år säger dom och min make säger att man bara ska låta henne vara när hon är "sådan". Man kan säga att min bonusdotter är en märklig person och att hon har en del svårigheter sociala koder ibland och hon umgås helst med barns om är något eller ett par år yngre. Men många människor är lite udda och märkliga i vuxna livet också utan att ha någon diagnos, och man klickar ju inte med alla. Så det behöver ju inte alls är något.Obestämd Jag får vänta och se hur det går helt enkelt, ska prova det där med bilderna också förutom att vara övertydlig, tack för tipset!

Ja, testa gärna. Jag vet att det känns dumt att ge order, jag tycker fortfarande det är jobbigt men hon har själv sagt att hon vill ha det så.
    En sak till, rör jag något i henens rum, lånar en bok, lägger in rena kläder, utan att säga till, då mår hon jättedåligt, hon känner att det inte är som det 'ska' men kan inte avgöra vad som är fel, så numera säger jag alltid till eller skriver en lapp om jag lånar en bok när hon inte är hemma.
    Vi har bestämda platser vid matbordet, så att de olika rösterna kommer från samma håll hela tiden, schema för det mesta och hon mår mycket bättre av det och kan uttrycka sig mer när hon vet att även om jag inte förstår, så gör jag mitt bästa. Ändras såna saker, så kan det ta en vecka innan allt 'snurrat på plats' i hennes huvud igen.  

Det finns en bok som heter "Två själar" en förklaring till min Asperger, den är skriven av en 15 årig flicka och blev en aha upplevelse för mig. Man köper den via autismförbundet och den kostar 80 kr eller något sådant.   
  • Anonym (Tjatmoster)
    FrökenKanSjälv skrev 2013-06-15 07:54:09 följande:
    TS,
    Jag tycker definitivt att du ska säga upp dig som förälder! Det låter som att din man har avsagt sig föräldraskapet och istället låter dig sköta det. Hur schysst är det mot dig?

Som bioförälder har man ett mycket större kärlekskapital från barnet och barnet står ut med mer tjat och uppfostran. Men när drt bara är du som bonusförälder som tjatar så blir barnet mycket mer irriterad och till slut hatisk mot dig. Det borde vara pappan som skötte uppfostran istället.

Älskar din man dig verkligen när han utsätter dig för rollen som "bad cop" och själv spelar "good cop"?
    Ja du har absolut rätt. Jag är bad cop och min make är good cop. Inte så jätteschysst egentligen. Jag får tala med min man om detta och säga så som du skriver om kärlekskapitalet. Det är precis så där jag har känt ett tag men inte kunnat sätta de rätta orden på. Tack!
    SupersurasunkSara skrev 2013-06-15 09:57:13 följande:

Ja, testa gärna. Jag vet att det känns dumt att ge order, jag tycker fortfarande det är jobbigt men hon har själv sagt att hon vill ha det så.
    En sak till, rör jag något i henens rum, lånar en bok, lägger in rena kläder, utan att säga till, då mår hon jättedåligt, hon känner att det inte är som det 'ska' men kan inte avgöra vad som är fel, så numera säger jag alltid till eller skriver en lapp om jag lånar en bok när hon inte är hemma.
    Vi har bestämda platser vid matbordet, så att de olika rösterna kommer från samma håll hela tiden, schema för det mesta och hon mår mycket bättre av det och kan uttrycka sig mer när hon vet att även om jag inte förstår, så gör jag mitt bästa. Ändras såna saker, så kan det ta en vecka innan allt 'snurrat på plats' i hennes huvud igen.  

Det finns en bok som heter "Två själar" en förklaring till min Asperger, den är skriven av en 15 årig flicka och blev en aha upplevelse för mig. Man köper den via autismförbundet och den kostar 80 kr eller något sådant.   
    Just så där har vi det hemma med allting förbestämt. Det har blivit så för det blir ett fasligt liv och vardagen flyter inte om man ska ändra vart man sitter vid matbordet eller i bilen. Allting måste vara bestämt och rutinen är jätteviktig om saker ska bli gjorda, och just som du sa om att ge raka order istället för att be när jag vill att något ska hända. Jag måste också helst överse arbetet och leda henne igenom vad det nu må vara för att det ska funka. För mig är det väldigt frustrerande och jag tycker att en 12-åring ska klara det mesta själv. Fast skulle hon nu ha en mild diagnos så är det förstås annorlunda.
    Jag rör heller aldrig något på hennes rum men mest för jag vill att hon ska lära sig att hålla ordning på sitt eget rum. Det funkar inte så jättebra, men alla är inte så pedantiska förstås, diagnos eller ej.
    Jag ska beställa den där boken om asperger och läsa och se om det är några bitar som faller på plats för oss också. Tack så mycket för tipsen!

Svar på tråden Ond spiral med min bonusdotter, lite hjälp? (Långt)