• Anonym (!)

Känner mig så överkörd!

Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men eftersom det delvis handlar om sambons barn så lägger jag den här.

Jag och sambon träffades för ca 6 månader sen, allt gick fort och innan jag visse ordet av det bodde jag hos honom och hyrde ut min lägenhet i andrahand. Sambon har två barn som kommer varanan helg till oss.

Jag gillar hans barn jätte mycket och vill få en bra relation till dom. Så när jag ser att det kommer en cirkus till vårat samhälle föreslog jag först att vi fyra skulle gå tillsammans för att göra något tillsammans. Upptäcker dock att våran ekonomi inte tilläter att vi alla går, fattar förövrigt inte varför det ska vara så dyrt. Då kom jag och sambon fram till att han och hans älsta barn ska gå, sambon och han har inte haft någon egentid och jag tycker att även det är viktigt att sambon och barnen får tid tillsammans själva. 

Dagarna går och sambon berättar för barnens mamma att han och sonen tänkt att gå på cirkus och frågar om han får låna barnet då det är på mammans dag. Det gick inte för sig att dom skulle gå själva och säger att hon och ygnsta barnet ska gå med dom. 
    Min mes till sambo går snällt med på det och jag känner bara hur jag kokar. Det var ju vi som skulle gå från början och sen ska han gå med henne.... Känner mig så överkörd, ligger bara och grinar. 
    Har sagt och visat hur jag känner men han bara skiter i mig och har åkt iväg iallafall.. 

Det är inte första gången han valsar efter hennes pipa fast det är på tok galet vissa saker. Fattar inte vad det är för fel. Ville mest bara skriva av mig och få lite råd av er. Hur ska jag tänka? Är det bara att vänja sig att man ska leva ett liv efter min sambons ex när jag nu valt en man med barn?                

• Svar på tråden Känner mig så överkörd!
  • Anonym (Jonna)
    Sephrenia89 skrev 2013-06-14 09:31:27 följande:

Jag började ju inte följa med på saker förens ett år gått för det tar tid att bli familj.

Var lite så jag tänkte också, TS kanske inte är en lika självklar fammiljemedlem för barnen osv som hon kommer att bli om förhållandet varar några år till. För barnen är det ju fortfarande väldigt nytt, och TS och hennes sambo har precis flyttat ihop osv.
  • Brumma

Jag bil göra ett tilläg efter att ha läst anonym (...).
    Jag tycker oxå att det kan gå för långt.
    Att du TS är/kommer bli, en del av familjen och att du då måste bli inkluderad.
    Tycker även att det inte är självklart att mamman o pappan HELA tiden gör saker tillsammans - det tåget har gått..
    Men det är bra om de IBLAND kan göra saker ihop, när det blir som det blev nu.
    Vet inte men det hade varit skillnad om de planerat att "vi gör en familjegrej med barnen" än att det blev som det blev.
    Familjen är numera inte mamma o pappa, utan den är PÅ VÄG att bli pappa, du o barnen. Men allt är så färskt än - låt det ta tid.

Jag hade dragit öronen åt mig om det ofta var aktiviteter de skulle göra tillsammans, om de inte inkluderar dig i det.

Nu upplevde jag inte trådstarten som om detta var planerat utan ngt som bara blev då det, faktiskt, inte var pappans tid.
    Inte heller som om det händer ofta.
    TS - du skriver att han ofta valsar efter hennes pipa, skulle gärna vilja få några fler exempel...
    O se hur det yttrar sig annars.
    Om du ÄR överkänslig eller om det inte är sunt.
    För ja, visst finns det sådana avslutade relationer där ena parten kräver uppmärksamhet o hjälp med allt - för "barnens skull".
    I DÅ är det inte ok...

Nu kommer väl mina kloka ord falla på kant, men kom på att det FINNS ex som inte har några gränser utan anser att barnens andra förälder alltid o i evighet skall fortsätta serva med allt som tänkas kan...
    Men som sagt, enbart genom trådstarten uppfattar jag inte faller så här, utan skulle isåfall behöva veta vad som mer hänt...

• Ess

Eftersom det var mammans dag och hon själv hade planer att gå med barnen då. Varför går inte ni två tillsammans istället, och sen gör han något annat med barnen/barnet när det är hans dag nästa gång.

Jag tycker inte att ni ska planera saker på hennes dagar utan att fråga i förväg om det går bra att ta barnen då. Nu blev det fel denna gången, ta det som en lärdom och klanta inte till det så nästa gång.
    Vill du inte att han ska gå med exet så säg det i klartext till honom och tro inte att han förstår bara för att du blir ledsen och tror att du visar vad du känner. 

• BioBonus
    Brumma skrev 2013-06-13 23:36:24 följande:
    Fast jag förstår inte problemet riktigt.
    Man KAN inte räkna med att boka in saker på den andra förälderns tid.
    Blir tokig när min bonus mamma gör det utan att fråga.... Speciellt om hon berättar för bonus vad hon planerat innan hon frågar oss om det funkar.
    Men det hoppas jag ni inte gjorde - utan kollade med mamman INNAN ni berättade om cirkusbesöket?

Iallafall - visst, jag förstår att ni ville göra detta tillsammans från början, men nu hade ni inte råd.
    På det här sättet fick ju faktiskt systern oxå följa med o ha kul :)

Jag tycker du överreagerar - ser inte detta som att din sambo valsar efter hennes pipa, däremot ser jag två föräldrar som kan umgås tillsammans med barnen utan aggressioner.
    Något som, tyvärr, inte är helt vanligt.

Din reaktion däremot, att du blir sur, "visar vad du tycker" osv är ganska barnslig..
    Eller - väldigt barnslig...

Du behöver inte vänja dig vid att leva efter din sambos ex, däremot behöver du acceptera att barnen har en mamma, och att det allra bästa är att mamman o pappan klarar av att umgås o samarbeta.

Tro mig - det är GRYMT mkt bättre att vara bonusmamma om föräldrarna kommer bra överens än om de har konflikter om minsta lilla.

Du reagerar som om han träffar ett vanligt ex för exet skull. Men han träffar sina barn - o deras mamma är med.
    En extremt stor skillnad...
  • BioBonus
    Ess skrev 2013-06-14 13:33:04 följande:
    Eftersom det var mammans dag och hon själv hade planer att gå med barnen då. Varför går inte ni två tillsammans istället, och sen gör han något annat med barnen/barnet när det är hans dag nästa gång.

Jag tycker inte att ni ska planera saker på hennes dagar utan att fråga i förväg om det går bra att ta barnen då. Nu blev det fel denna gången, ta det som en lärdom och klanta inte till det så nästa gång.
    Vill du inte att han ska gå med exet så säg det i klartext till honom och tro inte att han förstår bara för att du blir ledsen och tror att du visar vad du känner. 
    Man ska ALDRIG planera på den andres tid :) Och nu har ni lärt er den hårda vägen hur det kan bli. Då är det inget att sura över, utan var glad att båda barnen får gå istället. Och du kommer ha gott om tid att växa in i er nya familj!
    Men som Ess säger, sura inte och ligg på sängen och gråt - prata med din sambo istället och förklara varför du känner dig utanför. Om det är där problemet ligger. Eller om du känner dig svartsjuk. Eller vad det nu är. 
  • Anonym (...)
    Brumma skrev 2013-06-14 11:46:38 följande:
    Jag bil göra ett tilläg efter att ha läst anonym (...).
    Jag tycker oxå att det kan gå för långt.
    Att du TS är/kommer bli, en del av familjen och att du då måste bli inkluderad.
    Tycker även att det inte är självklart att mamman o pappan HELA tiden gör saker tillsammans - det tåget har gått..
    Men det är bra om de IBLAND kan göra saker ihop, när det blir som det blev nu.
    Vet inte men det hade varit skillnad om de planerat att "vi gör en familjegrej med barnen" än att det blev som det blev.
    Familjen är numera inte mamma o pappa, utan den är PÅ VÄG att bli pappa, du o barnen. Men allt är så färskt än - låt det ta tid.

Jag hade dragit öronen åt mig om det ofta var aktiviteter de skulle göra tillsammans, om de inte inkluderar dig i det.

Nu upplevde jag inte trådstarten som om detta var planerat utan ngt som bara blev då det, faktiskt, inte var pappans tid.
    Inte heller som om det händer ofta.
    TS - du skriver att han ofta valsar efter hennes pipa, skulle gärna vilja få några fler exempel...
    O se hur det yttrar sig annars.
    Om du ÄR överkänslig eller om det inte är sunt.
    För ja, visst finns det sådana avslutade relationer där ena parten kräver uppmärksamhet o hjälp med allt - för "barnens skull".
    I DÅ är det inte ok...

Nu kommer väl mina kloka ord falla på kant, men kom på att det FINNS ex som inte har några gränser utan anser att barnens andra förälder alltid o i evighet skall fortsätta serva med allt som tänkas kan...
    Men som sagt, enbart genom trådstarten uppfattar jag inte faller så här, utan skulle isåfall behöva veta vad som mer hänt...
    Det jag reagerade på i ts var 2 saker. Först skulle den äldre och pappan få egentid men det blev det ju inte då mamman och det yngsta barnet kom med. Helt okej, planer kan ändra. Men i detta fall då ts tog ett initiativ till att DE skulle göra nåt ihop "för att bli" en familj (som gick i stöpet p.g.a. ekonomin) tycker jag det var fult att just hon blev utanför och alla andra, inklusive mamman gick. Hade det från första början varit pappans idé hade det varit en annan sak tycker jag. Här borde sambon ha "sett" ts initiativ och kommit på ett sätt att inkludera henne.

Det andra var att ts skriver att sambon skiter i henne. Jag tycker det är otroligt oroväckande att ts känner att han skiter i henne. Även om "barnen går först" så finns det en massa sätt för sambon att visa att ts är viktig. Och vill han ha en familj med ts så måste han ju behandla henne lika väl som barnen, fast vuxenanpassat. Brukar läsa här ganska mycket och Sextiotalist brukar skriva att alla är lika viktiga och att det är behoven som styr vem som för stunden är prio 1 (eller nåt i den stilen) och det tycker jag hon har helt rätt i. I detta fall tycker jag ts borde ha uppmärksammats en hel del mer och sambon kunde ha visat mer uppskattning för hennes initiativ (som jag f.ö. tycker var väldigt fint av henne).

Måste ännu tillägga innan nån klagar att även killens behov av ensamtid med sin pappa bör uppmärksammas (för den bortprioriterades också nu) och de två borde hitta på något på pappans tid...
  • Anonym (...)
    Anonym (Jonna) skrev 2013-06-14 09:27:18 följande:
    Fast nu hade ju TS och hennes sambo kommit överens om att sambon och ena barnet skulle ha egentid istället vilket de ju fick, sedan var det snarare snällt av mamman att okeja att pappan fick följa med också på hennes tid.

TS har dessutom bara varit tilsammans med pappan i 6 månader,(vet dock inte när hon träffade barnen) men ännu kanske det inte är en lika stor självklarhet att hon är ionvolverad i allt jämfört med hur det varit om de varit tillsammans i några år?  
    Hur fick de egentid om mamman och det andra barnet gick med?

Jag hade tyckt lite samma sak om de bara hade dejtat, men nu bor de faktiskt ihop och det tycker jag är ett tecken på att de ju är väldigt seriösa med sin relation. Dessutom var detta ett initiativ av ts för att DE skulle göra nåt kul ihop och "bonda" som familj och då förstår jag att det känns jävligt surt rent ut sagt att det hela slutar med att den "gamla" familjen går ihop istället.
  • Brumma

Fast planen VAR ju inte egentid med sonen från början - det blev ju för att de inte hade råd..
    HADE de haft råd hade ju alla gått med.

Sen så - ja det var ett bra initiativ och det är bra om de gör ngt hela nyfamiljen - men då får planerna göras på pappans tid, inte på mammans...

Sen så skriver TS att han skiter i hennes reaktion i just detta, inte att han skiter i henne annars...
    Och med tanke på hur hon beskriver sin reaktion så kan jag förstå att pappan inte lägger tid till att dalta med TS...
    Speciellt om han redan kanske berättat för sonen att de ska på cirkus...

Jag håller fullständigt med om att ALLA familjemedlemmars behov skall prioriteras efter behov.
    I vår familj är vuxna o barn, bonusar o gemensamma - lika mkt värda.
    Ingen går före ngn annan alltid utan ibland styr mina behov, ibland pappans, ibland bonus o ibland vår gemensamma.
    CAD som däremot INTE styr är om ngn surar o tycker saker är orättvist...
    Och - det är precis så TS låter...

Samtidigt FÖRSTÅR jag TS känslor - hon vill vara en del av familjen, men för det första så tar det tid, för det andra måste man i en nyfamilj köra sig att hänsyn tas till barn OCH den andra föräldern - på så sätt att man INTE planerar saker på den andre förälderns tid...

Men som sagt - TS har inte berättat i vilja andra situationer pappan "valsar".

• Anonym (...)
    Brumma skrev 2013-06-14 14:07:38 följande:
    Fast planen VAR ju inte egentid med sonen från början - det blev ju för att de inte hade råd..
    HADE de haft råd hade ju alla gått med.

Sen så - ja det var ett bra initiativ och det är bra om de gör ngt hela nyfamiljen - men då får planerna göras på pappans tid, inte på mammans...

Sen så skriver TS att han skiter i hennes reaktion i just detta, inte att han skiter i henne annars...
    Och med tanke på hur hon beskriver sin reaktion så kan jag förstå att pappan inte lägger tid till att dalta med TS...

Jag håller fullständigt med om att ALLA familjemedlemmars behov skall prioriteras efter behov.
    I vår familj är vuxna o barn, bonusar o gemensamma - lika mkt värda.
    Ingen går före ngn annan alltid utan ibland styr mina behov, ibland pappans, ibland bonus o ibland vår gemensamma.
    CAD som däremot INTE styr är om ngn surar o tycker saker är orättvist...
    Och - det är precis så TS låter...

Samtidigt FÖRSTÅR jag TS känslor - hon vill vara en del av familjen, men för det första så tar det tid, för det andra måste man i en nyfamilj köra sig att hänsyn tas till barn OCH den andra föräldern - på så sätt att man INTE planerar saker på den andre förälderns tid...

Men som sagt - TS har inte berättat i vilja andra situationer pappan "valsar".
    Jag förstår hur du menar och håller med i det mesta, speciellt att man aldrig planerar nåt på den andra förälderns tid utan att kolla först innan man talar med barnen/bokar ngt. Min tolkning är att ts reagerade så starkt för att sambon inte tog hennes känslor i beaktande. Skulle också vilja veta de andra situationerna, men jag tänker att om det finns flera exempel så är detta nåt större än bara denna incident. Detta är ju en situation som lite blev som den blev av olika orsaker och skulle sambon i normala fall visa att han prioriterar rätt så kanske ts kunde ha ryckt på axlarna denna gång...?

Man är ju färgad av sina egna erfarenheter, men jag tror verkligen att många fall av svartsjuka eller osäkerhet hos bonusföräldrar beror på att partnern inte klarar av balansen mellan att vara både förälder och partner. Jag tror att det är så i detta fall eftersom ts faktiskt tog initiativ till att göra nåt trevligt MED barnen (hur många trådar läser man inte om motsatsen?), men jag kan givetvis ha fel också.
  • Brumma

(...) ja, det är synd att TS försvann...
    Har nämligen två ganska olika svar beroende på hur situationen ser ut i övrigt...

• Anonym (been there)

jag kan förstå din känsla TS, den är inte mogen och inte kul men den är inte konstig heller.

jag tycker också att din sambo borde varit smart nog att se till att även du kunde följa med (kostnaden för ett cirkusbesök hade antagligen varit rejält värt det)
    För att visa att det är ni och för att markera för dig att han vill ha dig med i sin familj och för att markera för exet att du finns och att visa barnen att du också tillhör familjen nu - om det är vad ni bestämt er för.

Det är inte schysst att köra dubbelt där, visst barnen mår bra av att föräldrarna kan SAMARBETA men det får inte bli så att det är på bekostnad av dig och din sambos relation heller, inte om ni är måna om den.

Tycker du ska förklara detta för din man och vara tydlig med att du vill bli inkluderad i familjen. Ett tu tre har det gått flera år och du är fortfarande bara "pappas nya" och barnen räknar inte heller med dej.

Jag har erfarenhet av detta och det ÄR svårt och känsligt och man FÅR känna det utan att man får en stämpel som ego och omogen. Det är KÄNSLOR och du/ni behöver hjälp o stöd att få rätt på dem!

Lycka till 

• Ess
    Brumma skrev 2013-06-14 14:07:38 följande:
    Jag tycker pappan har klantat rätt bra han också. Han skulle aldrig berätta för barnet innan han kollat av med mamman och direkt han fått reda på att det inte gick, så skulle han backat och gjort något annat på sin egen tid istället.

Istället för att bara bli ledsen och troligen inte tydligt berätta varför, så skulle ts tala om för honom att hon inte vill att han ska gå. 
    Stämmer det som står i ts att hon sagt i klarspråk hur hon känner, då bör hon fundera om hon vill ha ett förhållande där han inte lyssnar på henne. Det bådar inte speciellt gott att hon redan känner sig åtsidosatt, dom har ju inte bott ihop speciellt länge.
Svar på tråden Känner mig så överkörd!