• Zs1985

Tips och råd för att en snart 4 åring ska bli hlet blöjfri på dagen!

Jag har ett litet dilemma med min 3,5 åriga son. Han är blöjfri på dagarna på sånär som när han behöver bajsa och då vägrar han att sätta sig på toaletten och vill då ha en blöja på sig!

Jag pratar med honom varje gång han vill ha en blöja för att bajsa att han kan gå på toaletten, gör det till en rolig sak då han är mitt inne i kiss och bajs ålder och tycker att det är hysteriskt roligt med fisar och pruttar och säger att han kan pröva sitta på toaletten för att fisa så kommer det låta Jättemycket :).

Och han är fascinerad över det hela men just när det gäller att han ska sätta sig på toan för att bajsa så är det tvärstopp. Så då blir det blöja på just för att han inte ska bli förstoppad för han är riktigt duktig på att hålla sig.

Så! har ni här ute på FL har ni några råd eller tips som jag kan ta till mig? Tvång är jag helt emot så tvångsmetoder går helt bort!

• Svar på tråden Tips och råd för att en snart 4 åring ska bli hlet blöjfri på dagen!
  • Zs1985
    karet skrev 2013-06-14 17:00:46 följande:
    Säg att blöjorna/dagblöjorna är slut.
    funkar inte då det är samma blöjor dag som natt :/
  • Jennypenny82

Min son hade samma problem. Han gick och höll sig tills han fick förstoppning... Det som löste det för oss var att jag skrev ut en bild på pottan och satte upp på kylskåpet. Han fick sedan välja ut klistermärken i leksaksaffären. Bajs på pottan betydde att han fick sätta ett klistermärke på pott-bilden. Han tyckte att det var jätteroligt och det blev också tydligt hur många gånger han hade lyckats. Han gick dit ofta och bara tittade på hur många klistermärken som satt där och planerade vilket märke han skulle välja nästa gång. Lycka till!

• Zs1985
    Jennypenny82 skrev 2013-06-14 17:06:06 följande:
    Min son hade samma problem. Han gick och höll sig tills han fick förstoppning... Det som löste det för oss var att jag skrev ut en bild på pottan och satte upp på kylskåpet. Han fick sedan välja ut klistermärken i leksaksaffären. Bajs på pottan betydde att han fick sätta ett klistermärke på pott-bilden. Han tyckte att det var jätteroligt och det blev också tydligt hur många gånger han hade lyckats. Han gick dit ofta och bara tittade på hur många klistermärken som satt där och planerade vilket märke han skulle välja nästa gång. Lycka till!
    Tack! det ska jag se om det fungerar! fast här blir det en bild på toan då han pottvägrade från start och gick direkt till toan för kisseriet.
  • Elin 834

Min son fick bajsbilar när han basade på toaletten. Han ville inte heller bajsa på toaletten. Jag köpte ett storpack med billiga bilar sen fick han välja en bil varje gång han bajsade på toaletten. Det fungerade här hos oss!

• Zs1985
    Elin 834 skrev 2013-06-14 18:56:30 följande:
    Min son fick bajsbilar när han basade på toaletten. Han ville inte heller bajsa på toaletten. Jag köpte ett storpack med billiga bilar sen fick han välja en bil varje gång han bajsade på toaletten. Det fungerade här hos oss!
  • sasso78
    karet skrev 2013-06-14 17:00:46 följande:
    Säg att blöjorna/dagblöjorna är slut.

Som att en 3, 5 åring inte fattar att det bara är att köpa nya i affären! ?
  • annojb

Ts - hur har det gått? Har en dotter på precis 3,5 år med samma dilemma! Hon har varit blöjfri över ett år men vägrar att just bajsa på toan eller pottan, måste då ha blöja... Mutor har vi försökt i form av både klistermärken, ngt gott eller en grej, funkar inte! Hon säger att hon tycker det är otäckt att bajsa ngn annanstans än i blöjan. Har läst en del om detta och fått höra av man skall avdramatisera det hela genom att helt enkelt inte prata om det, låta det hela få ta sin tid och låta barnet själv få bestämma när hen är redo. Skulle dock mer än gärna få ngt tips om du hittat ett sätt som funkat för er! :0)

• Zs1985
    annojb skrev 2013-07-26 21:42:30 följande:
    Ts - hur har det gått? Har en dotter på precis 3,5 år med samma dilemma! Hon har varit blöjfri över ett år men vägrar att just bajsa på toan eller pottan, måste då ha blöja... Mutor har vi försökt i form av både klistermärken, ngt gott eller en grej, funkar inte! Hon säger att hon tycker det är otäckt att bajsa ngn annanstans än i blöjan. Har läst en del om detta och fått höra av man skall avdramatisera det hela genom att helt enkelt inte prata om det, låta det hela få ta sin tid och låta barnet själv få bestämma när hen är redo. Skulle dock mer än gärna få ngt tips om du hittat ett sätt som funkat för er! :0)
    Det har inte gått alls! han har kommit så långt så att han kan fisa på toan men inget mer! Så det är fortfarande blöjrace när han ska bajsa.

Jag har även slutat "tjata" och prata om det utan frågar bara emellanåt om han inte vill pröva toaletten och då blir det ett stort Nej.

Men han säger själv att när han är Fyra och är en stor kille så ska han bajsa på toaletten, så vi får se :)
  • annojb

Haha, så sa vår dotter oxå, att när hon blir storasyster då... Det blev hon i maj... ;0) de sista dagarna har vi iaf fått henne att sitta på toan med blöjan efter hon har bajsat o låtit bajset liksom trilla ner i toan, sen har hon fått spola själv. Får se om det kan vara ett steg i rätt riktning... Hon tycker iaf det är spännande! :0)

• sasso78
    Zs1985 skrev 2013-07-26 22:42:49 följande:
    Det har inte gått alls! han har kommit så långt så att han kan fisa på toan men inget mer! Så det är fortfarande blöjrace när han ska bajsa.

Jag har även slutat "tjata" och prata om det utan frågar bara emellanåt om han inte vill pröva toaletten och då blir det ett stort Nej.

Men han säger själv att när han är Fyra och är en stor kille så ska han bajsa på toaletten, så vi får se :)
    Tro det eller ej men så sa min dotter också att när jag blir 4 år ska jag sluta med blöja! Och så blev det!  Ett fåtal olyckor sen helt blöjfri. Kissade och bajsade utan problem på toan.  Vissa barn har behov av blöja länge, det är en mognads fråga.  Tror inte på att man ska tjata på barnet utan låta det ta tid. 
Svar på tråden Tips och råd för att en snart 4 åring ska bli hlet blöjfri på dagen!