• 012345

    Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu

    Var på KUB igår, världens hemskaste barnmorska. Jag skulle vara i vecka 11+4-12+0 enligt tidigare mätningar, har mätt en del eftersom jag varit stammis på KK för blödningar i en månad konstant.
    Kom in och la mig och hon började titta och var tyst direkt så jag blev nervös, sen sa hon 

    "ja det här går inte att se något, det är alldeles för litet"
    Så hävdade jag att jag är i vecka 12+0 så sa hon "du är i vecka 11+0 idag, men man blöder ju av en anledning så vi får se om 2 veckor hur det ser ut"!!!

    Jag körade direkt till min gyneolog som tittade på mig och sa att "jag förstår hon hade svårt att mäta för den ligger i dålig vinkel och ihopakurad men jag får dig till 11+4". Han mätte och mätte för han fick olika hela tiden.

    Jag har blivit orolig för att fostret inte växer som det ska nu och att jag kanske har blödit för att där var något fel!
    Någon som varit med om detta? Första barnet så har inte riktigt koll.    

  • Svar på tråden Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu
  • Lindsey Egot NO1

    Fast många vill tro att säger en bm, läkare eller någon annan vårdpersonal att allt är ok så är det en garanti. Så är det ju inte.
    Men hon sa ju att allt var ok när man står där och får missfall. Idag tycker jag de är för frikostiga med ultraljud alldeles för tidigt. Egentligen borde man inte få något förrän vid v12 om man vill ha kub testet annars borde man vänta tills v 18 och RUL. För det finns ingen garanti att ett foster i v11 kommer födas om 30 veckor. Det kan likaväl dö imorgon.

  • 012345

    Lindsey! Lite så känner jag också, men jag tycker det är skönt att göra vul i min situation eftersom jag blödit så mkt.
    Det är inte kul att gå och vara osäker på om man är gravid eller inte med tanke på hur man lägger om sitt liv.

    Jag har svårt att lita på läkare (är ganska påläst själv inom medicin) och är medveten om alla risker som finns. Men det var skönt så som min läkare sa att det är lika stor risk att bli påkörd som missfall för man vill få en känsla om hur stor risken är, jag vill iaf för då känner jag kontrollen bättre :)

    Jag är osäker på om jag ska göra KUB testet nu för det enda man får veta är en sannolikhet vilket inte säger så mycket egentligen. Plus jag vill inte utsätta mig för den tanten igen.

    Jag är väldigt känslig för vissa saker och överanalyserar allt och detta är jag medveten om och därför passar inte alla bm mig. Vissa blir irriterade när de märker att jag är påläst med och frågar och vill diskutera saker. Deras attityd är med, gör som jag säger och däremellan tänk inte, känn inte bara gör.

    Jag har svårt för den attityden hos människor.         

  • Kasperina

    Med dottern (nu 7,5 månad) fick jag en störtblödning med klumpar i v9 och blödde sedan varje dag så jag behövde binda i 6 veckor. Kub i v14 visade att moderkakan satt ganska långt ner (den är svår att se på ul före v14-15) men redan på rul hade den flyttat sig och blödningarna upphört. 

  • Filippa85

    Hej!

    Efter MA och en blödning i min nuvarande graviditet (är.11+0 idag) så gjorde jag en VUL i vecka 9. Efter det sa BM att ser man ett tickande hjärta i v.9 så är missfallsrisken lika liten som i v.12 och resten av graviditeten. Man säger v.12 då många får MA i v.5-7 och det kan ta upp till 4 veckor innan allt kommer ut.

  • 012345

    Hej,

    det visade sig att fostret dog i 13+6 så jag fick göra medicinsk abort. Jag känner mig ganska ledsen och förvirrad. Jag har hunnit bli gravid igen direkt efter men sitter nu med vanligt missfall i vecka 7.

    Jag förstår inte vad som blir fel, jag blir gravid direkt, men det går alltid åt helvetet, vad ska jag göra?     

  • Dimisi

    Hej! Jag hittade den här tråden när jag sökte på KUB, för jag har precis gjort KUB då det upptäcktes att fostret hade dött i v. 11.

    Nu blir jag nyfiken på hur det har gått för dig, 012345, efter dina två missfall. Hoppas att du har en ny graviditet som går bra!

  • 012345

    Hej Dimiis,

    jag har tyvärr inga positiva nyheter. Åkte på ett tidigt missfall efter den incidenten och efter det råkade jag få ett utomkveds och höll på att stryka med och fick operera bort ena äggledaren. Jag vet inte varför jag ska drabbas av allt och läkaren har diagnostiserat mig med otur. Så nu sitter jag med en äggledare och försöker lista ut när jag ahr ägglossning  

  • Dimisi

    Vad tråkigt! Hoppas du har fått din beskärda del av otur nu, och att turen är på din sida i fortsättningen! Styrkekramar!

Svar på tråden Hemsk barnmorska på KUB igår! Orolig att fostret inte växer nu