• missimi

Mjölkstockning och sårig bröstvårta HJÄLP!

Natten till tis fick jag min första mjölkstockning (3:e barnet)

Sonen har för kort tungband så ibland har han svårt att få tag. Speciellt när bröstet är spänt.
    Så nu när ms kom så fick han fel tag och direkt fick jag sår.
    Ms börjar släppa men det gör så ont att amma på det bröstet pga såret. Är rädd att mjölken ska minska.
    Kommer bara några tsk med pump på det bröstet medan det andra rinner det på bra med pumpen. 
    Hur ska jag göra? Ge ersättning istället för det bröstet tills det läkt och bara ge det friska? Vill helamma och kanske ge flaska ibland men är nu rädd att mjölken ska sina om jag minskar på ammandet. 

Skriver m en hand då jag ammar ifall det är stavfel mm  

• Svar på tråden Mjölkstockning och sårig bröstvårta HJÄLP!
  • Eleonor01

Hade likadant. Köp amningsnapp. Använd ena dagen på ena Sidan å byt sedan dagen efter. Så lär han inte sig att suga fel om du varvar. Smörj m mjölk eller kräm efter varje gång så släpper det bara på någon dag. Lycka till

• 1978

Det finns något som heter amningsnapp (har jag för mig). Det är en silicon-"hatt" med hål i som man sätter över bröstvårtan då barnet äter. De var till stooor hjälp för mig när mina bröstvårtorna var såriga. Går att köpa på apotek.

• 1978

Och jag gissar att du redan luftar bröstet så ofta du kan (det med sår på alltså). Man kan lägga en plastkopp i bh:n så slipper man smärtan av när bröstvårtan skaver mot tyget. Små plastkoppar med ventilationshål.
  • Eleonor01

Köp en spruta som man ger medicin i på Apoteket. När du lägger honom vid bröstet m amningsnappen på så spruta lite mjölk ur sprutan samtidigt så lurar du honom lite. Brukar funka. Värt att prova kanske :)

• missimi
    Eleonor01 skrev 2013-06-15 11:51:06 följande:
    Köp en spruta som man ger medicin i på Apoteket. När du lägger honom vid bröstet m amningsnappen på så spruta lite mjölk ur sprutan samtidigt så lurar du honom lite. Brukar funka. Värt att prova kanske :)

Bra tips Ska jag testa.
  • Öppna och vädra

Åh, måste få dela mitt bästa sårtips:
    Hade sår på både brösten m tredje barnet. Glöm Det där med att lufta- bröstet skall vara mjuka o fuktiga!!

Gör så här: Köp purelan salva på Apoteket. Den mjukar upp bröstvårtan så barnet inte behöver suga bort sårskorpan varje ggr. Köp även skydd för bröstvårtan m lufthål i. Ha dem i bh:n hela dan, på natten lufta brösten utan bh. Ta salva före o efter varje amning. Jag blev av m mina sår på två dar!!

• Mendurå

Har du mjölkstockning ska du försöka tömma bröstet så att inte amma på det bröstet låter helt fel.

Jag pumpade mitt stockade bröst så mycket jag kunde för att bli av med stockningen och ammade på det bröstet först.

• missimi

Fungerade inte med amningsnapp, han vägrar ta bröstet. Har testat att lägga han som han ligger vid höger bröst vid vänster om ni förstår hur jag menar. Kändes bra.

Igår kväll kände jag mig sämre så jag låg med värmefilt hela natten. Hur länge tar det innan knölarna försvinner?
    Hade så ont så jag ammade bara på det friska bröstet.

Sambon är och köper meditel eller vad de nu heter. Hoppas att det hjälper. Fy fan för detta!

• strojes

Försök lägg honom så att hakan kommer så nära stockningen som möjligt. Hakan är den som jobbar mest när bebisen ammar och det ger bästa massagen för stockningen. 
    Att stå i duschen med varm stråle mot bröstet kan vara skönt. Massera bröstet.

• Galilel

Har själv haft jätteproblem med amningen nu med andra barnet. Hon föddes i onsdags och sen dess har varje amningstillfälle varit ren ångest eftersom jag har haft så ömma och såriga bröstvårtor. Tills jag läste denna tråd och insåg att hon helt enkelt inte gapade ordentligt och fick på det sättet bara tag i toppen av bröstvårtan. Genom att locka henne att öppna munnen samtidigt som jag klämmer ihop bröstvårtan mellan fingrarna får hon ett stadigt grepp om bröstet och ammar jättefint! Är helt överlycklig och känner att jag kan njuta av stunderna istället för den hemska ångesten! Egentligen undrar man varför det inte finns amningsutbildning för nyblivna föräldrar på bb eftersom det är en så stor och viktig grej!

• missimi
    Galilel skrev 2013-06-17 00:14:56 följande:
    Har själv haft jätteproblem med amningen nu med andra barnet. Hon föddes i onsdags och sen dess har varje amningstillfälle varit ren ångest eftersom jag har haft så ömma och såriga bröstvårtor. Tills jag läste denna tråd och insåg att hon helt enkelt inte gapade ordentligt och fick på det sättet bara tag i toppen av bröstvårtan. Genom att locka henne att öppna munnen samtidigt som jag klämmer ihop bröstvårtan mellan fingrarna får hon ett stadigt grepp om bröstet och ammar jättefint! Är helt överlycklig och känner att jag kan njuta av stunderna istället för den hemska ångesten! Egentligen undrar man varför det inte finns amningsutbildning för nyblivna föräldrar på bb eftersom det är en så stor och viktig grej!

Vad bra att det vände för dig

Här är mjölkstockningen nästan borta och såret läker sakta men säkert..  Längtar till allt är som det ska igen så man kan slappna av vid amningen istället för att dra sig för att amma för att det gör ont
Svar på tråden Mjölkstockning och sårig bröstvårta HJÄLP!