Anonym (...) skrev 2013-06-16 19:51:13 följande:
...fast det Carrie skriver är faktiskt rätt. Tex kan sammanväxer, myom, i livmodern orsakas av abort. Dessutom kan skrapning, om aborten utförs så, ge upphov till förtunnade slemhinnor. Detta kan försämra chanserna att bli gravid. //en som också gjort abort, och som även fullföljt graviditet därefter...
Ja och alla de saker du beskriver skulle upptäckas vid en fertilitetsutredning, om den görs ordentligt. De fel man inte upptäcker vid utredning är ofta på en annan nivå. T.ex. att äggen är av dålig kvalitet, eller att mannens spermier, som verkar normala, inte kan ta sig in i kvinnans ägg. Dessa saker upptäcks istället vid IVF.
TS, jag vet ju inte hur gammal du är, du kanske är 25 och känner att du har många år på dig att bli gravid. Men det är ju inte särskilt kul att leva livet som ofrivilligt barnlös. Även för en sådan som mig som klarat att hantera det bra är det ju ett ständigt pågående problem, som bara blir värre ju längre tiden går. Därför tycker jag att man ska ta chansen och göra IVF så snart man får tillfälle, om det inte känns helt fel av någon anledning. Jag är just nu gravid efter IVF och även om behandlingen var jobbig och misslyckades första gången så känns det helt underbart att det fanns hjälp att få, och att den där månaden av jobbiga hormoner fixade allt som många års försök misslyckats med. Nu oroar jag mig för helt vanliga graviditetssaker som hur barnet kommer se ut på RUL, istället för att brottas med tankarna på att det kanske blir ett liv utan barn för mig. Sedan är jag såklart medveten om att IVF inte funkar för alla, och att många behöver mer än två försök som räckte för oss. Men om man inte testar så får man aldrig veta...