• LängtansMirakel

Vilken vagn passar mig?

Jag planerar första barnet, även om det kommer dröja ett tag innan jag står med en bebis i famnen så vill jag läsa på så mycket som möjligt om allt jag kommer över. Har rätt mycket kontrollbehov (vilket jag givetvis inser att jag delvis får släppa på när bebisen äntligen kommer ;-p) och jag gillar att vara ute i god tid när det gäller stora beslut, även om jag så klart kan ändra mig längre fram

I alla fall så har jag nu börjat titta på barnvagnar och jag känner mig helt vilse - hade inte en aning om att det finns så många olika märken och modeller? :-s

Ska givetvis titta på riktigt också, men jag har ingen aning om vad jag är ute efter. Hoppas på att någon insatt kan hjälpa mig, åtminstone peka i rätt riktning.

1) Jag har hundar och är ute rätt mycket på olika underlag, mest asfalt men även grus och till viss del "skogsstigar" och gräs.

2) I och med hundarna så är jag ute flera gånger varje dag oavsett väder.

3) Jag har inte tillgång till bil i dagsläget, när jag ska någonstans blir det kollektivt eller promenad (inland cykel, men kärra till cykeln tänkte jag fixa senare).

4) Jag har sett vagnar där man kan ändra "handtaget" så att man aldrig behöver dra vagnen, alltså där det är lätt att välja om barnet ska åka framåt eller bakåt - jag känner att jag nog gärna vill ha en sådan vagn.

5) Jag vill kunna ha vagnen länge, inte behöva byta när barnet närmar sig året eller så.

*** När är det bäst att ha luftdäck och när är det bäst att ha "vanliga"

*** När rekommenderas svängbara framdäck och när rekommenderad fasta?

Hoppas att någon här kan hjälpa mig lite. Behövs mer info om specifika situationer/önskemål så bara fråga!

• Svar på tråden Vilken vagn passar mig?
  • RöttÄrSött

Jag skulle fundera på en Brio Happy eller Emmaljungas edge, stora och stabila vagnar som är en dröm på skogspromenaden (men inte i köpcentret )

Svängbara hjul är bra på asfalt och inomhus, i kuperad terräng är de helt okej men du måste parera vagnen hela tiden så den inte drar åt sidan, en med fasta hjul går framåt av sig självt (men är tyngre att svänga).

Lufthjul måste pumpas och kan få punktering, men å andra sidan är de tusen gånger skönare att köra och det fastnar varken grus eller snö i dem.

• eber4

Om du rör dig mkt i skog och mark ska du definitivt ha luftdäck och inte svängbara främre hjul. Det kommer innebära att du får en relativt stor vagn. Som har större svängradie än en med svängbara däck. Det kan vara något som stör dig när du ska vara latte-morsa, men den störningen är minimal mot hur du kommer störa dig på en vagn med små svängbara hårda däck när di ska över en rot på skogsprommenaden.

• Dr to be

Crescent classic!!!!! Vändbart handtag, lufthjul och hög markfri höjd (avstånd mellan mark och varukorg). Vi älskar vår

• LängtansMirakel

Tack för svaren, nu känner jag mig inte fullt lika vilse längre.

Har tittat på vagnarna på nätet och jag känner spontant att jag verkligen gillar Emmaljunga Edge-vagnen.

Såg att den ska finnas till försäljning i grannstaden där jag är rätt ofta, ska ta mig förbi och titta på den tänkte jag.

Syskonbarnet (som jag hade rätt ofta som liten då mamman drabbades av långvarig förlossningadepression) hade en begagnad vagn från slutet av 90-talet som alltid drog mot höger när man körde. Den var hemsk, men det gick och det fungerade både med skogspromenader (hade hundar då också) och när jag var och handlade.

Nu när det snart (förhoppningsvis) är min egen tur vill jag dock ha något som är smidigare när jag är ute med hundarna

• carro93
    Dr to be skrev 2013-06-15 17:41:43 följande:
    Crescent classic!!!!! Vändbart handtag, lufthjul och hög markfri höjd (avstånd mellan mark och varukorg). Vi älskar vår

Håller med om crescent classic. Vi bor typ som du, grusvägar, skog mkt snö osv.. då är crecsents ganska stora fasta lufthjul bra. Även vändbart handtag som gör att du enkelt kan välja om du vill ha barnet mot dig eller ifrån dig när du styr vagnen. Crecsent har en sittdel med hårdlift vilket är mycket prsktiskt, man kan lyfta ur liggkorgen med barnet i om man vill. Eftrtsom att barnet bara anvämder liggdelen i några månader så är det lika bra att bara ha en enkel liggkorg som man bara plockar ur sen när sittdelen ska användas. Rekommenderar inte emmaljunga när det gäller att åka kollktivt pga att deras vagna är rätt stora och klumpiga enligt mig (även fast emmaljunga annars har väldgt fina vagnar).
  • KramKalas

Jag bor på landet och har hästar och mitt val föll på brio happy med lufthjul. Klart bästa gunget också. Crescent classic hade jag kunnat tänka mig om den hade haft lite mjukare fjädring. Dock gillade jag crescent comfort. Emmaljunga tycker jag är så stora o bökiga, inget jag vill ha.

Svar på tråden Vilken vagn passar mig?