Lider jag av mild hoarding ?
Hej, vet inte om det jag kommer skriva är normalt eller inte. Fundera nämligen på om man lider lite av "hoarding". Jag har nämligen visa saker som jag har extremt svårt att bli av med och få ångest av tanken att sälja eller slänga det. Andra saker kan jag slänga utan att blinka men när det kommer till min hobby har jag problem att slänga något överhuvudtaget. Tänker alltid att det kan jag kanske ha nytta av i framtiden.
För några veckor sedan efter en flytt tyckte mina vänner att jag borde göra mig av med en specifik sak som jag köpte för 7 år sedan. Den stod och dammade mest eftersom jag aldrig använde den. Var tveksam väldigt länge men till slut gick jag med på att sälja det. Hittade snabbt en säljare och vi bestämde en träff tre veckor senare. Under hela den här perioden led jag av någon slags mild ångest. Jag tänkte hela tiden på försäljningen och ville verkligen inte göra det. Mina vänner såg detta och försökte hjälpa mig genom att resonera kring fördelar och nackdelar. Jag insåg att det fanns egentligen bara fördelar. Lugnade ner mig lite. Tillslut kom dagen då jag skulle träffa paret som skulle köpa grejen. Massvis med tankar gick igenom mitt huvud och jag började få ångest igen. Försökte hela tiden gå igenom min lista på fördelarna med att sälja saken för att dämpa ångesten. Vi träffades och jag genomförde trots min ångest försäljningen. De blev naturligtvis glada och gick sin väg. Jag tittade bakåt hela tiden och på vägen hem började jag gråta. Har nu haft ångest i två dagar och hela tiden ifrågasätter jag mitt beslut. Jag surfar på nätet ibland och försöker åter köpa tillbaka det jag sålde. Det känns så onormalt att vara så fäst vid en pryl och jag inser att det här är egentligen löjligt. Samtidigt är känslorna på riktigt. Misstänker att man lider lite av hoarding och kanske ska man söka hjälp innan det blir för allvarligt. Försöker skingra mina tankar genom att gå ut ikväll. Förhoppningsvis hjälper det mig lite.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-15 19:49
Hoppas detta är läsbart, har så mycket tankar som snurrar i mitt huvud just nu att jag inte kan skriva ordentligt.