• Anonym (vad tycker ni?)

vad tycker ni?

Mina barns pappa har ett nytt förhållande med en kvinna i en stad långt bort från oss. Våra barn är där och hälsar på ibland (dom är i övre tonåren så dom bestämmer själva hur och när dom vill hälsa på; det lägger jag mig inte i). Detta förhållande är ganska nytt och nu har hans sambo lagt till mina barn på facebook; som deras mamma! Min dotter ville vara snäll och har accepterat detta men hon var inte pigg på att göra det. Vad tycker ni om detta? Är det ok att lägga till andras barn som "förälder" på facebook?

• Svar på tråden vad tycker ni?
  • pluvdo

Alltså, att lägga till som "familj" är väl okej, men som "mamma" blir ju lite fel ifall barnen har en närvarande, biologisk mamma.

Samtidigt så var det säkert så att hon ville ange att hon var styvmamma till dem, men det alternativet finns nog inte på Facebook så vitt jag vet. Åtminstone senast jag kollade så var utbudet av olika "relationsstämplar" ganska så begränsat.

• Anonym (vad tycker ni?)
    pluvdo skrev 2013-06-15 21:19:54 följande:
    Alltså, att lägga till som "familj" är väl okej, men som "mamma" blir ju lite fel ifall barnen har en närvarande, biologisk mamma.

Samtidigt så var det säkert så att hon ville ange att hon var styvmamma till dem, men det alternativet finns nog inte på Facebook så vitt jag vet. Åtminstone senast jag kollade så var utbudet av olika "relationsstämplar" ganska så begränsat.

nej, det finns inte vad jag vet, men varför "måste" man ha en relationsstämpel om det man faktiskt är till någon annans barn inte finns?
  • Brumma

Definitivt inte!!
    Själv ville jag haft valet bonusmamma men det finns tyvärr inte - så jag la bara till min bonus som vän.
    Däremot la HON till mig som mamma efter ett tag, vilket gav mig tårar i ögonen...
    Eftersom hon valde det sköönt accepterade jag med glädje.
    Tilläggas kan att jag varit hennes bonusmamma sedan hon var ett år ungefär och att hon numera är tonåring.

• pluvdo
    Anonym (vad tycker ni?) skrev 2013-06-15 21:27:26 följande:

nej, det finns inte vad jag vet, men varför "måste" man ha en relationsstämpel om det man faktiskt är till någon annans barn inte finns?
    Använder kvinnan i fråga Facebook mycket? Jag har för mig att när man lägger till en ny vän så frågar sidan ifall man vill välja relationsstatus och så kan man välja "skip", men om man inte är så van vid att använda/lägga till personer på Facebook så är det ju mycket möjligt att man inte ser "skip"-knappen (som brukar vara väldigt liten) och så väljer man bara den relation som känns mest korrekt.
  • SupersurasunkSara

Min ena har sin bonusmamma som mamma på fejan, jämte mig, helt ok för mig eftersm dottern valt det själv. Det är aldrig ok som vuxen att försöka framhäva sig själv på det viset iom att många barn inte vill stöta sig med pappas nya, de är kankse glada att pappa träffat nån, men ser för den delen inte denna någon som 'mamma'.

• Anonym (bibo)

Jag hade inte gjort det av respekt till mamman. Tror inte hon skulle gilla det och det hade känts lite tokigt för mig med.

• Ess
    pluvdo skrev 2013-06-15 21:41:00 följande:
    Använder kvinnan i fråga Facebook mycket? Jag har för mig att när man lägger till en ny vän så frågar sidan ifall man vill välja relationsstatus och så kan man välja "skip", men om man inte är så van vid att använda/lägga till personer på Facebook så är det ju mycket möjligt att man inte ser "skip"-knappen (som brukar vara väldigt liten) och så väljer man bara den relation som känns mest korrekt.
    Det kan mycket väl ha hänt. Jag använder mig inte mycket av fb, så jag gjorde precis samma sak och lade till en person som nära släkt till mig, för jag visste inte vilket jag skulle välja.
  • Anonym (mäh)

Låter inte okej. Man får väl va gla om de vill va vän, varför krångla till det.

• Anonym (liknande)

Min dotter hamnade i en liknande situation när hennes bonusmamma ville lägga till henne som mamma. Hon frågade mig vad jag tyckte och jag sa att hon får välja själv hon är nämligen myndig. Efter att ha avvaktat en månad med att svara så valde hon att lägga till bonusmamman som familj men inte som mamma. 

• Brumma

Jag är bonusmamma, har varit det från att tösen var ett år, nu är hon tonåring.
    Jag känner det som att hon är ett av mina barn, älskar henne mycket (även om känslorna för mina biobarn är annorlunda).
    Hon ser mig som en förälder..
    Och HON har lagt till mig som mamma på FB.
    MEN aldrig att jag själv skulle ställa frågan....
    En sån här sak är helt upp till barnet.
    Om man som bonusmamma ställer frågan så sätter man barnet i en mkt obehaglig sits.
    Oavsett hur bra kontakt man har med sin bonus så blir det som att barnet skall "välja" - en sits ett barn aldrig skall behöva sitta i...

• 13 år

Hej jag är 13 år och är styvdotter, min bonusmamma la till mig som dotter på facebook (jag har en biologisk mamma) när jag var 7, hon kunde mitt facebook log in och aceptera detta utan mig. Jag blev fly förbannad på henne. Finns det en biologisk mamma i närheten gör man inte så. Jag har tyvärr aldrig ens haft en bra relation med min bonusmamma heller så jag fattar inte varför hon gjorde det?!

Svar på tråden vad tycker ni?