• LekMer

Kan barn få för många leksaker?

Som rubriken lyder, tycker du att barn kan få för många leksaker?

Ex: Jag brukar hjälpa en familj med deras barn och det här barnet får leksaker i princip hela tiden (1 ny leksak varje/varannan vecka ungefär). Vissa saker är självklart roligare än andra, men gemensamt så blir det allra mesta ointressant efter ungefär 5 minuter och inte lekt med så mycket mer efter det.

Min personliga åsikt: Ja, självklart ska barn få ha leksaker, MEN jag tycker inte att man ska överdriva när det kommer till detta. Jag tycker att man främst ska hålla sig till julafton, födelsedagar och kanske några andra större händelser. Det var så för mig och jag lärde mig att verkligen uppskatta alla mina saker och att inte göra vadsomhelst med dem, för jag visste att leksaker inte växte på träd.

Vad är din åsikt? Skriv så det ryker om det!

Snälla, håll en god ton, inga personliga påhopp!

• Svar på tråden Kan barn få för många leksaker?
  • Camillapunktslut

Ja barn kan ha för mycket leksaker. Min son har lite för mycket leksaker. Han har ingen ro att leka med en sak i taget, utan drar fram allt!

• Nyfiken gul

självklart kan man ha för mycket leksaker. Även om man bara ger presenter vid jul och födelsedagar kan man ändå få för mycket om man vid varje gång får många paket tex om man har en stor släkt eller om man som förälder gillar att ge bort många saker. 

Jag har löst det hos mig genom att vissa saker plockas undan och får "vila" . När några leksaker blir tråkiga och inte längre leks med då tar jag bort dom och ersätter dom med dom leksaker som varit undangömda.

även om man har mycket leksaker finns det inget som säger att allt måste vara framme samtidigt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • johannawe

Ja! När barnen inte ens har koll på vad de har i rummet är det för mkt! Eller när de tjatar om vilken leksak de vill ha i happy meal och sen ligger den kvar oöppnad i bilen eller hallen...

• lovea01

Ja det kan dom verkligen. Får dom för mycket leksaker så ser dom inte värdet i dom sedan. Köps nåt nytt här leker dom med det en stundsedan är dom i högen bland dom andra och dom leker inte med dom mer typ sällan. Slänger fram allt och tar sönder och leker sedan med kastruller, burkar mm . Allt man inte ska leka med oxå. Så just nu köps det inte mer leksaker här hemma, utan dom får ha det dom har tills dom blir lite större och förstår mer. Leksaker är ju inte heller särskilt billiga...

• Frontline

Barnen har åt helvetes för mycket leksaker iaf våra har det känns det som.
    Vi köper sällan något utöver då dom fyller år eller till jul har även sagt att om dom får presenter av släkten vid födelsedag att dom hellre ska köpa kläder eller annat bra ha saker.
    Ju fler barn man har ju mer saker finns det ju hemma så är det ju bara...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mellanmjölkens land

Jämfört med många andra barn har vår dotter inte så mycket saker men inte leker hon med dem för det... För hennes del skulle vi nog kunna plocka bort allt utom typ 5 saker. Däremot leker hon verkligen med allt annat.

Hon är 2 och det kanske ändras med tiden?

• nirakanna2

Vi har bara ett barn så vi behöver inte tänka på rättvisan, men jag ger hellre honom en leksak när jag känner att tajmingen är rätt, än ett berg på födelsedagen och jul. T.ex. när sommaren kom och han älskade skottkärran på förskolan, då köpte vi en att ha hemma. Leksakerna i Happy Meal smugglar jag nästan alltid ur och slänger (eller lämnar tillbaks i kassan), om det inte är något alldeles särskilt som verkar lekvärt....

• Natulcien

Självklart kan ett barn få för mycket leksaker.
    Det är osunt att ha ett helt rum som svämmar över av leksaker, och få leksaksberg varje jul och födelsedag. Inte bara för barnets värderingar, utan även ur miljösynpunkt...

• CeeJay

Ja, barn kan ha för många leksaker. Såklart !!

Vi FÖRSÖKER att rensa ut i barnens rum regelbundet och antingen skänka till bättre behövande eller sälja. På så sätt känns det som att vi gör plats för nya saker och tänker på andra barn som kanske inte har lika mycket. 

• lovea01
    CeeJay skrev 2013-06-16 20:56:25 följande:
    Ja, barn kan ha för många leksaker. Såklart !!

Vi FÖRSÖKER att rensa ut i barnens rum regelbundet och antingen skänka till bättre behövande eller sälja. På så sätt känns det som att vi gör plats för nya saker och tänker på andra barn som kanske inte har lika mycket. 

• Rikkitikki

Ja! Vi har inte supermycket leksaker till vår son men han vill så klart ha nya hela tiden. Blir faktiskt rädd när jag ser hur mycket leksaker vännernas barn har, de har i stort sett allt! Det finns ju inte en chans att barnen kan leka med alla prylarna och när de har så många blir de blinda för det finns så många. En vän berättade för ett tag sedan att hennes 6åring skulle få en surfplatta i present och att deras 4åring redan hade fått en...?! Äääh, hallå? Varför då? Skrämmande tycker jag, men det är min uppfattning i det hela. Blir åxå lite skeptisk till 6åringar som har iPhone.. Men det är kanske bara jag som överreagerar?

• Mumin80

Självklart kan ett barn ha för mycket leksaker. 

Däremot så vet jag med mig själv att vi köper mycket leksaker till i synnerhet den äldre dottern (3,5 år). Detta beror på att hon har väldigt svårt för att kommunicera själv (antagligen autism), och därför inte själv säger vad hon vill ha eller tycker om. Så då får vi ta lite av det ansvaret, "det här skulle hon kunna tycka om", "det här skulle kunna vara utvecklande", "det här gillade hon när vi var där". Och så köper vi i hopp om att hon ska vilja leka med det hemma också och utvecklas. Då blir det ganska mycket grejer...

Däremot så plockar vi också bort mycket, dottern blir ju stressad om det är för mycket. Så vi har väl kanske en tredjedel av leksakerna framme, resten som hon tappat intresset för eller visat sig vara för liten för eller nåt annat, sitter i förrådet och väntar på att plockas fram en ny omgång nån gång. 

• nozpa

Absolut kan dom få för många leksaker! Rensar ofta ut i dotterns rum faktiskt. Vissa saker är kul precis när dom är nya. Sedan ligger dom i en låda i 2 månader. Då åker dom. Händer ibland att jag tar fram saker igen som jag plockat undan, just för att se om det är kul nu typ. 

• Linmin

Ja barn kan få för mycket leksaker.. och då vet barnen inte vilket av leksakerna dom ska leka med. Jag tycker det märks direkt när ett barn får för mycket leksaker. Då blir de inte tacksamma för leksakerna..

• En blå giraff

Ja. Jag försöker faktiskt tänka på att köpa saker som jag verkligen tror att barnen leker med. Min äldsta leker nästan bara med smålego så det är rätt lönlöst att köpa andra saker åt honom. Då blir de bara liggande. Jag tycker det är trist när barnen får en massa presenter som de inte leker med. Skulle uppskatta hellre om folk kunde fråga vad barnen leker med. Hellre en liten legogrej till stora sonen än en massa annat.

• En blå giraff
    Rikkitikki skrev 2013-06-16 21:16:20 följande:
    Ja! Vi har inte supermycket leksaker till vår son men han vill så klart ha nya hela tiden. Blir faktiskt rädd när jag ser hur mycket leksaker vännernas barn har, de har i stort sett allt! Det finns ju inte en chans att barnen kan leka med alla prylarna och när de har så många blir de blinda för det finns så många. En vän berättade för ett tag sedan att hennes 6åring skulle få en surfplatta i present och att deras 4åring redan hade fått en...?! Äääh, hallå? Varför då? Skrämmande tycker jag, men det är min uppfattning i det hela. Blir åxå lite skeptisk till 6åringar som har iPhone.. Men det är kanske bara jag som överreagerar?
    Nej jag håller med. Tycker att surfplattor är för dyra saker för att mina barn skulle få egna sådana. OK om vi har en hela familjen som barnen får låna om de är försiktiga. Mina barn får sällan eller aldrig så dyra leksaker som kostar över 1000 kronor. Jag tycker det blir överdrivet. Ju mer de får desto mer efterfrågar de också tror jag. Om man redan som 6-åring har "allt", vad ska man då önska sig?
  • JonteTheSon

Visserligen var jag en sån unge som fick det mesta förutom automat vapen.. Men Jag har bara kvar dem som jag fick på julen och födelsedagen..

Svar på tråden Kan barn få för många leksaker?