• Anonym (F)

min sambo vill ha vårdnaden över sin son?

min sambo fick för 4,5 år sen en son med ett ex till honom, han var då 17år. 
    Han skrev på faderskappapper efter dna test..
    sen dess har mamman haft ensam vårdnad.
    dom första åren fick min  sambo träffa sin son ca 1ggr per år..
     dock fick min sambo akut släppa jobb och allting för att åka och ta hand om sin då tre årige son för att 
    Mamman blev inlagd på psyket för självmordsförsök. och det är inte bara en vända hon vart på psyket.
    nu får min sambo träffa sin son nån gång i månaden.. men så fort min sambo inte gör någon "tjänst" (åka och hämta saker, åka å köpa saker, vi bor 4,5 mil från mamman) så drar hon in min sambos besök hos sin son..
    därför har det inte lyckats bli så många tillfällen som träffats, tjänsterna har oftast inte ens med sonen att göra.

nu till frågan.. Mamman har ensam vårdnad.. vad gör man för att min sambo ska få vårdnad?
    vi har anmält det till soc, det blev ett möte som hon snackade sig ur, sen fick inte min sambo träffa sonen på lång tid, då soc sa till henne att det var barnets far som gjort anmälan!

• Svar på tråden min sambo vill ha vårdnaden över sin son?
  • Anonym (L)

Då får han ta det via tingsrätten antingen om han talar för sig själv eller så via ett ombud

• Tow2Mater

Umgänge eller/och vårdnad kan båda sokas genom  Tingsrätten. Men tror de vill man ska forsoka komma overrens genom Familjerätten forst, så kanske borja boka tid for er där.

• Anonym (mm)

Umgänge har inget med vårdnad att göra.

• Anonym (insatt)

Det är svårt att få vårdnad om ett barn man inte har någon relation till. Det klokaste för honom vore att satsa på ett vettigt umgänge i första hand. Det kräver inte del i vårdnaden!

• ZsaZsa
    Anonym (insatt) skrev 2013-06-17 22:08:50 följande:
    Det är svårt att få vårdnad om ett barn man inte har någon relation till. Det klokaste för honom vore att satsa på ett vettigt umgänge i första hand. Det kräver inte del i vårdnaden!
    Instämmer här.
Svar på tråden min sambo vill ha vårdnaden över sin son?