• LeLeD

Tillmatning på BB

När jag födde mitt tredje barn i maj så kollade dom hans blodsocker eftersom jag har högt BMI (har inte gjorts på de tidigare barnen) och förklarade det med att insulinpåslaget blir högt för barnet i magen när mamman har högt BMI. Jag kan tillägga att jag INTE hade tendens till högt socker under graviditeten. Eftersom han hade lågt blodsocker gav dom honom tillmatning (ersättning) i kopp nästan direkt. Jag ville amma, men dom sa bara att han inte skulle orka suga. Efter att dom gett honom ersättningen la dom honom till bröstet och visade att han inte ville suga (nä, såklart! Han var ju mätt!). Dom fortsatte kolla sockret och fortsatte ge ersättning (innan jag ammade) och såklart ville han ju inte suga på bröstet då. Till sist sa jag att jag var orolig att mjölken inte skulle rinna till och då gick dom äntligen med på att dom skulle kolla sockret före och efter amningen. Jag tror att det var då hans blodsocker började visa bra värden. 

Jag känner det som ett övergrepp av sjukvården att dom aldrig ens frågade om dom fick ge ersättning till mitt barn! Det har tagit många veckor för mig att komma fram till vad den här känslan är och kunna sätta ord på den. Jag har förstått att det händer alldeles för ofta runt om i landet. Min önskan är att dom hade bett mig pumpa ut mjölk åt honom istället för att ge ersättning, för jag vill ge av min egen mjölk så länge jag kan. Jag har inget emot att andra ger ersättning till sina barn och jag har även gett till mina barn (men när dom varit äldre), men vill välja själv (tillsammans med min man) när vi ska ge ersättning istället för bröstmjölk.

Fler som varit med om liknande? Nån som vet om man kan anmäla sjukvården för detta "övergrepp"? 

• Svar på tråden Tillmatning på BB
  • Tankspridd

Mitt första föddes med lågt blodsocker.
    Jag provade att amma först, innan de upptäckte det. Sen blev han lite sämre och fick dropp låg i kuvös och det var för han inte fått i sig något också då jag ammade.
    Så han blev matad med kopp (ersättning) men han fixade inte det heller så han fick sond. Magen fixade inte ersättning och de fick ta mjölk från mjölkbanken. Jag fick pumpa och när det väl börja komma så fick han min mjölk.

Min tanke är att de gav ersättning för att inte förvärra situationen men kan ju ha fel? Är ju viktigt de får i sig mat så blodsockret går upp. Synd de inte lyssnade på ditt önskemål, men vet inte om jag tycker det är något att anmäla på faktiskt.

• Vacker

Mitt första barn hade också lågt blodsocker när hon föddes och hon fick ersättning. Tycker inte alls att det kändes konstigt eller fel. Klart jag ville amma mitt barn, men hennes hälsa gick först och ansåg de på bb att hon behövde ersättning, ja då behövde hon troligen det. Litar fullt på att de vet vad de gör, så att mitt barn ska må bäst. Jag hade inte anmält...

• LeLeD

Tack för era svar. Jag tycker dom gjort fel i att dom inte frågade och inte lyssnade på mina önskemål. Självklart kommer mitt barns hälsa först och det är ju även därför jag reagerar på hur dom gjorde. Jag tycker inte att det bästa för mitt barn är att få ersättning, utan hade velat prova naturliga sätt i första hand (och ersättning om det inte hjälpte).

• 2013

Nyfödda med lågt blodsocker slutar andas om man har otur.
    det finns inte näring nog i råmjölken att få upp sockret, de agerade precis som de skulle. Möjligtvis skulle de lagt mer tid på att få dig att förstå deras handlande.
    Men det finns inget du kan anmäla.

Svar på tråden Tillmatning på BB