Tillmatning på BB
När jag födde mitt tredje barn i maj så kollade dom hans blodsocker eftersom jag har högt BMI (har inte gjorts på de tidigare barnen) och förklarade det med att insulinpåslaget blir högt för barnet i magen när mamman har högt BMI. Jag kan tillägga att jag INTE hade tendens till högt socker under graviditeten. Eftersom han hade lågt blodsocker gav dom honom tillmatning (ersättning) i kopp nästan direkt. Jag ville amma, men dom sa bara att han inte skulle orka suga. Efter att dom gett honom ersättningen la dom honom till bröstet och visade att han inte ville suga (nä, såklart! Han var ju mätt!). Dom fortsatte kolla sockret och fortsatte ge ersättning (innan jag ammade) och såklart ville han ju inte suga på bröstet då. Till sist sa jag att jag var orolig att mjölken inte skulle rinna till och då gick dom äntligen med på att dom skulle kolla sockret före och efter amningen. Jag tror att det var då hans blodsocker började visa bra värden.
Jag känner det som ett övergrepp av sjukvården att dom aldrig ens frågade om dom fick ge ersättning till mitt barn! Det har tagit många veckor för mig att komma fram till vad den här känslan är och kunna sätta ord på den. Jag har förstått att det händer alldeles för ofta runt om i landet. Min önskan är att dom hade bett mig pumpa ut mjölk åt honom istället för att ge ersättning, för jag vill ge av min egen mjölk så länge jag kan. Jag har inget emot att andra ger ersättning till sina barn och jag har även gett till mina barn (men när dom varit äldre), men vill välja själv (tillsammans med min man) när vi ska ge ersättning istället för bröstmjölk.
Fler som varit med om liknande? Nån som vet om man kan anmäla sjukvården för detta "övergrepp"?