• Pyssilullan

Ska på 70-tals Maskerad! Hur klä mig?! Hur såg man ut?

Jag och min sambo har blivit bjudna på fest i sommar, Tema 70 tal, alla ska klä sig enligt 70 talet.
    Men jag har försökt googla, hittar inget!

HUR såg man ut? Hur ska jag klä ut mig?
    Sugen på klänning, hur ska den då isf se ut? Vilka mönster/färger? Vilka typ av skor?

• Svar på tråden Ska på 70-tals Maskerad! Hur klä mig?! Hur såg man ut?
  • La Lola

Hittar du inget?
    Vad googlar du på då?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pinot noir

Sök på 70-talet mode så ska du se att du får fram ganska många bilder.

• La Lola
    Pinot noir skrev 2013-06-17 08:49:52 följande:
    Sök på 70-talet mode så ska du se att du får fram ganska många bilder.

Japp eller the seventies
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Pinot noir
    La Lola skrev 2013-06-17 08:50:36 följande:
    Japp eller the seventies
    Akta så TS inte blir förvirrad nu
  • Pyssilullan
    Pinot noir skrev 2013-06-17 08:55:55 följande:
    Akta så TS inte blir förvirrad nu
    Precis :) ha ha, nej men jag hittar men de såg så rörigt ut! O väldigt olika. Hittade liksom mkt 60 tal osv..
    En typisk 70 tals klänning, hur ser den ut!
  • Pinot noir
    Pyssilullan skrev 2013-06-17 08:58:43 följande:
    Precis :) ha ha, nej men jag hittar men de såg så rörigt ut! O väldigt olika. Hittade liksom mkt 60 tal osv..
    En typisk 70 tals klänning, hur ser den ut!
    Att modet ser olika ut beror ju på att det finns olika stilar så även idag, ska du om några år på maskerad med 2010-2020 års mode. Kan du har jeansshorts svarta läggnings och ett linne, men du kan även ha en finare klänning. 

För mig är den här typen av klänningsmodell 70-tal, hade den varit batikmönstrad i glada färger så blir det ju perfekt.
    www.hm.com/se/product/12267

• clarearn

Beror ju på vad för slags klänning du ska ha, fest eller vardag? Långkläning eller kortare?

• Pyssilullan
    clarearn skrev 2013-06-17 09:06:27 följande:
    Beror ju på vad för slags klänning du ska ha, fest eller vardag? Långkläning eller kortare?

En kort hade jag tgänkt då de kommer vara mitt i juli på dagen, säkert varmt!
  • clarearn

Du skulle ju kunna låta dig inspireras av tjejerna i Abba, eller rent av dyka upp som nån av dem :) 

• Vandelay

Vida byxor med hög midja, skjorta med stor krage, kortkort klänning/kjol med lårhöga stövlar med platå, antingen stort hår med mycket volym eller långt rakt hår, mittbena, träskor, flätade läderskärp, tajta t-shirts med tryck, vida byxor som går till halva vaden med strumpbyxor under.
    mycket eyeliner på ögonlocken med stora "vingar", sotad mörkbrun eyeliner under nedre fransraden från yttre ögonvrå till ungefär halva ögat, absolut ingen eyeliner innanför ögonfransarna!! lösögonfransar, löshår, rätt liten läderväska som hänger tvärs över kroppen (om du förstår vad jag menar haha) Färger: oranget, brunt, blått. Mönster: blommigt, rutigt.

annars kan man köra på hippiemodet, det är väl enklare. 

• sextiotalist

Åh, det är inte lätt, modet ändrade sig under 70-talet (som de gör under andra decenier). Det som Vinterankan beskrev stämmer nog rätt bra kring mitten av 70-talet, men i början av 70-talet var midjorna t.ex lägre, åh, jag minns hur fult jag tyckte det var när de höga midjorna kom (som för övrigt höll sig kvar långt in på 80-talet)

Färgmässigt så var väl brunt, oranget och grönt rätt dominerande rätt länge. 

Kring 76-77 kom discomodet, då försvann de utsvängda jeansen mer eller mindre helt.
    Du kan också vara lite proggig, palestinasjal, mahjongkläder. 
    Punken kom också under 70-talet, så det är också ett 70-talsmode (jodå, de första mohikanfrisyrena kom då)

Det fanns olika modeinriktningar      

Svar på tråden Ska på 70-tals Maskerad! Hur klä mig?! Hur såg man ut?