• JonnaL

är det ok med en 16 åring som bonusmamma?

Jag och mitt ex separerade för ca 2 månader sen. Han har nu börjat umgås med en del 16 åringar, dels tjejer. Jag är orolig för att han ska fatta tycke och bli tillsammans med någon utav dom. för jag känner mig inte bekväm i att denne kanske kan bli bonusmamma till vår gemensamma 6 åriga son. Är det okej med en 16 åring som bonusförälder till en 6 åring? Skitjobbigt att gå och oroa sig över. för övrigt är vi båda 22 år gamla och ska fylla 23. Vad gör man? Hur kan man komma till ro med tanken på att det faktiskt kan bli så? Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden är det ok med en 16 åring som bonusmamma?
  • FireLady

Så länge han inte sätter något ansvar på 16 åringen och hon får vara bara flickvän så är det väl ok. Försvara flickvännens rätt om han kukar ur och tycker att hon ska ta vuxetansvar för ett barn. 

• Twinisar

Hon kommer inte ha nå ansvar för ditt barn så det är nog lugnt, du kan ju tyvärr inte tvinga pappan att umgås med äldre, för den sakens skull...
    Får hoppas det är en ansvarsfull och pålitlig pappa.. :)

• JonnaL

Jag vet inte hur jag ska känna kring allt. Är så förvirrad. Tycker det är jättejobbigt. Jag har ingen rätt att bestämma vem han ska vara med, men känns så konstigt att acceptera en 16 åring. Men jag har ju inget val.

• puss

Det finns ju inget att acceptera? Han är ku inte ihop med nån alls?

• FireLady
    JonnaL skrev 2013-06-17 09:30:19 följande:
    Jag vet inte hur jag ska känna kring allt. Är så förvirrad. Tycker det är jättejobbigt. Jag har ingen rätt att bestämma vem han ska vara med, men känns så konstigt att acceptera en 16 åring. Men jag har ju inget val.
    Tsss, jag är 40 och är på väg att dejta en 22 åring. Skulle det kännas bättre? Om han dejta en 40 åring?
  • JonnaL

Ja nästan , du är ju inget barn iallafall :)

• FireLady
    JonnaL skrev 2013-06-17 10:12:10 följande:
    Ja nästan , du är ju inget barn iallafall :)
    Hahhahahah! Jag som tänkte att du skulle tänka att jaa det kan vara värre!
  • swedishgirl

Du oroar dig över en 16årig bonusmamma men ni fick eran son när ni var 17?

• FireLady
    swedishgirl skrev 2013-06-17 10:55:29 följande:
    Du oroar dig över en 16årig bonusmamma men ni fick eran son när ni var 17?
    Går inte att jämföra, skulle ts ha varit 10 så kan vi prata om sådant
  • hejblåbär

10 år äldre bonusförälder. Eh, nej det låter ju inte speciellt bra. Varför umgås en 22-åring med 16-åringar? Alltså på det sättet menar jag. Är han efterbliven eller så?

• FireLady
    hejblåbär skrev 2013-06-17 10:58:54 följande:
    10 år äldre bonusförälder. Eh, nej det låter ju inte speciellt bra. Varför umgås en 22-åring med 16-åringar? Alltså på det sättet menar jag. Är han efterbliven eller så?
    gillar kanske lammkött?
  • JonnaL

Jag har inte en aning om varför han umgås med dom. Men det känns skitjobbigt men han är bara elak när jag frågar.

• sextiotalist

För det första, man blir inte bonusmamma bara för att man träffar en kille som har barn, inte heller för att man flyttar ihop. Om man får rollen som bonusförälder, är det en roll som växer fram efter en längre tid.

Det andra, en 16-åring kan mycket väl ta ansvar över mindre barn. När jag var ung (haha, så det låter :D ) så var det inte helt ovanligt att tjejer (ja det var mest tjejer, det förekom nog en eller annan kille) tog arbete som barnflicka efter nian.
    Min bästa kompis var barnflicka under två år efter nian   

• elyse

Men, ni var väl själva 16 när ni blev föräldrar? Vad är skillnaden? 

• sextiotalist

Och till slut, jag tycker inte det är märkvärdigt att en 22-åring träffar en 16-åring, inte första eller sista gången i världshistorien detta inträffar.

Svar på tråden är det ok med en 16 åring som bonusmamma?