• Saralainen

Fler som har/har haft det såhär????

Min dotter är drygt 4 mån gammal. Ända sen hon föddes har hon varit i ett stort behov av närhet och hon har sovit oroligt. De två första månaderna bodde hon på mig dygnet runt. I vagnen sov hon Max 15 min. Alltså sov hon i bärsjal på mig på dagen och på natten låg hon på mitt bröst. Kolik och att hon hatar att åka bil (bara skriker) har inte gjort det lättare. Idag är koliken borta och hon sover numera 1 timme per gång i vagnen, 4 ggr per dag alltså fyra timmar så det går framåt. Mitt problem är nätterna. Runt kl 9 lägger jag henne. Då sover hon, om jag har tur, till runt 12. Sen är det mat och efter det somnar hon alltid om direkt igen och sover, om jag har tur, till kl 03 sen är det mat igen. Efter detta så går det knappt att få henne att somna om. Hon ligger och snurrar och fäktar. Jag får ligga och stoppa ii nappen hela tiden. Hon blundar så det är precis som hon sover fast ändå inte. Låter jag henne vara börjar hon skrika. Jag går på knäna. Har en tre-åring hemma så sömn på dagarna kan jag glömma. Jag försöker ta ikapp så mkt sömn som möjligt på helgerna när mannen tar dom. Men att jag skriver är för jag vill höra om fler har de såhär eller har haft?? ALLA jag känner med bebisar har det långt ifrån som jag och jag har ju även en äldre dotter och hon har inte heller varit i närheten av detta. Känns som inget duger åt denna lilla tjejen och man känner sig värdelös :( Man tror nästan att det är något som är fel :( En period kunde hon iaf sova mellan 9-01/02 men det var inte många nätter :(

• Svar på tråden Fler som har/har haft det såhär????
  • Emmyl

Ja, jag kan känna igen mig. Kan du inte ligga och amma då så kanske ni kan ligga och småsova lite både två från kl 3 där där det verkar vara som svårast? Min barn har aldrig haft napp så vi har inte behövt krånglat med sådan på nätterna. Samsover ni förresten?

• Saralainen

Ja vi samsover. Jag somnar henne alltid i hennes säng men brukar lyfta över henne efter 12 målet annars somnar hon inte om. Ammar inte men men har en flaska i beredskap men den puttar hon bara undan :(

• MadameBovary

JA! jag har haft det på precis samma sätt. Sedan min kille var ca 1 månad har han vid 3-4 på natten legat och, som du säger, fäktat och snurrat, med slutna ögon. Det har hållit på att driva mig till vansinne. Även jag har en 3-åring som ska lämnas och hämtas på dagis så att det blir svårt att hinna sova något på dagarna. Min bebis brukar dessutom sällan kunna sövas inomhus, vilket krävs om jag ska få vila. Suck. Jag inbillar mig hur som helst att det har börjat bli bättre. Han är nu 4,5 månader och de senaste veckorna tycker jag att jag stöket vid 3-4 inte kommer varje natt längre. Eller att det kommer senare, vid 5-tiden kanske. Håller tummarna för oss båda.

• ModestyBlaze

Har du provat att själv äta Mjölkfritt och se om hon kanske får lite mindre besvär?

Lägga på magen och sova (med andningslarm!) höja huvudändan så gaser kommer upp ordentligt. Vissa små är faktiskt magsovare och då är det svårt att få till det.

Sen kan du nog dra ner lite på dagssömnen snart. 4 lurar är en aning mycket, bättre med 3 lurar där den i mitten blir lite längre säg 1,5-2 timmar. Då kommer hon bli tröttare inför natten och få en jämnare dygnsrytm.

Ps. du vet att man får börja med smakisar från 4 mån va? Ds.     

• Saralainen

Vad skönt att höra fler med samma problem! Hade varit lättare att tackla om det hade varit första barnet så man kan sova när man vill på dagen. Nu är min tjej snart 5 mån och ännu ingen förbättring överhuvudtaget! Hon somnar 21 sen mat 12 och mat 03 sen är i princip sovperioden slut. Ibland går jag upp och vaggar om henne och då sover hon kanske en timme till. Man börjar ju tro att det kommer vara såhär förevigt men det hoppas jag innerligen inte!!! Jag har börjat ge henne gröt och katrinplommon på em/kväll med förhoppning att hon skulle hålla sig mättare på natten men det har inte heller hjälp. Däremot har Magen kommit igång bättre. Vi håller tummarna!

MadameBovary skrev 2013-06-28 12:15:39 följande:
    JA! jag har haft det på precis samma sätt. Sedan min kille var ca 1 månad har han vid 3-4 på natten legat och, som du säger, fäktat och snurrat, med slutna ögon. Det har hållit på att driva mig till vansinne. Även jag har en 3-åring som ska lämnas och hämtas på dagis så att det blir svårt att hinna sova något på dagarna. Min bebis brukar dessutom sällan kunna sövas inomhus, vilket krävs om jag ska få vila. Suck. Jag inbillar mig hur som helst att det har börjat bli bättre. Han är nu 4,5 månader och de senaste veckorna tycker jag att jag stöket vid 3-4 inte kommer varje natt längre. Eller att det kommer senare, vid 5-tiden kanske. Håller tummarna för oss båda.

• Saralainen
    ModestyBlaze skrev 2013-06-29 18:39:11 följande:
    Har du provat att själv äta Mjölkfritt och se om hon kanske får lite mindre besvär? Lägga på magen och sova (med andningslarm!) höja huvudändan så gaser kommer upp ordentligt. Vissa små är faktiskt magsovare och då är det svårt att få till det. Sen kan du nog dra ner lite på dagssömnen snart. 4 lurar är en aning mycket, bättre med 3 lurar där den i mitten blir lite längre säg 1,5-2 timmar. Då kommer hon bli tröttare inför natten och få en jämnare dygnsrytm. Ps. du vet att man får börja med smakisar från 4 mån va? Ds.     

Min tre-åring upptäckte vi att hon mådde bättre med mjölkfritt så när den yngre fick kolik och krånglade med allt gick jag över på mjölkfritt direkt men det blev ingen förändring alls. Efter det har jag inte provat mer. Lägga på magen har jag testat (min tre-åring var och är en magliggare) men det går inte. En natt hade hon trillat över på magen (hon sover helst på sidan bredvid mig) och jag vaknar över att hon flyger upp och kippar efter andan och börjar gråta. Nej magliggare är hon inte. Jag har svårt att se hur jag ska kunna hoppa över en sömn på dagen för när hon blir trött så blir hon trött och då gråter och skriker hon om hon inte får sova. Men man kan ju försöka. Det låter ju logiskt men efter att jag själv tycker att jag provat det mesta och inget rubbar hennes korta sovperiod på natten så börjar jag tappa hoppet. Jag började ge gröt när hon var 4 mån. Nu äter hon en portion vid em/kväll men det har inte förbättrat på sömnen.
Svar på tråden Fler som har/har haft det såhär????