Behöver hjälp/tips/stöd från föräldrar med erfarenhet av barn med matproblem/matvägran
Har en son på nyss fyllda 2 år som alltid haft ett ansträngt förhållande till mat. Hans historia ser ut som följer:
Ammade honom tills han var 7 månader. Amningen var problematisk, inte från min sida men sonen släppte fort, åt lite och ville inte ha mer etc. Hade kolik som liten. Har aldrig tagit flaska trots att vi provat alla modeller. När sonen blev 6 månader introducerade vi smakpotioner, gick sådär, men vi var tvungna att göra något då han ånte ville ta bröstet eller flaska. Från ca. 9 månader har sonen ätit själv med bra motorik eftersom han aldrig velat bli matad.
Sonen har alltid haft en väldigt stark vilja (uttalat även från förskola och bvc) och detta avspeglar sig i hela hans matintag. Han äter idag följande (vägrar detta ibland också) och aldrig något annat:
Makaroner
Köpta köttbullar
Korv i olika former
Ibland ris (smakar)
Pomme
Chicken nuggets
Pannkakor med sylt
Mjukt bröd och knäcke med smör (aldrig pålägg)
Havregrynsgröt med lite äppelmos
Skitmat med andra ord (utom havregrynsgröt). Vill poängtera att det inte går att få sonen att smaka något annat, han har aldrig gjort det, äter alltså aldrig någon form av grönsak eller frukt.
Vi är noga med kosten i familjen, äter regelbundet och varierat, sällan halvfabrikat, men sonen gör helt annorlunda. Han äter havregrynsgröt varje morgon till frukost, en ordentlig potion, men kan sen vägra mat hela dagen till kvällen då det blir gröt igen, om han inte serveras något av ovanstående. Han fullkomligt vägrar annan mat och har alltid gjort.
Han är annars en glad pojke, social, tidig i språket, mycket trotsig och väldigt liten och smal (äter dåligt). Alla sjukdomar och allergier är testade, inget där. Varken bvc eller barnmottagningen som vi remitterats till kan längre hjälpa oss då deras tips inte fungerar. Sonen börjar dagen med ett leende men är utsvulten efter natten, äter sin gröt, men äter sedan många gånger inte mer under dagen, humöret går naturligtvis ner då han är så fruktansvärt hungrig men vägrar mat. Flera timmar skrik och gnäll är inte ovanligt för oss och vi har alltid haft det så.
Jag vill ha hjälp och tips, gärna från er som har/har haft svårare matproblem med barn och inte bara den "vanliga" matvägran barn har ibland.
// Ledsen mamma med ständig värk i hjärtat
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-17 14:51
Glömde, sonen äter också:
Fiskpinnar
Fruktburk (barnmatsburk)
Vi är restriktiva med socker i olika former, t.ex. i yogurt etc. Nu äter ju sonen inte yogurt så det går ju bort ändå. Vi tror socker gör vår situation ännu värre då de få gånger sonen fått smaka blir han jätteförtjust.
Snälla hjälp! Serverar vi annan mat tittar han på tallriken en sekund, skriker sedan "nej jag vill inte ha det" och skickar tallriken över hela bordet och hoppar ner från stolen. Har alltid gjort så och jag kan inte beskriva sonens vilja för er, den är av stål!