Delad vab vid när en jobbar dagtid och en skift
Jag får olika svar från olika handläggare och blir inte riktigt klok på vad som gäller. Det började med att jag vabbade efter att ha jobbat natt, kom hem kl 5 på morgonen, fick sova max 1-2 timmar innan jag va tvungen att ta hand om vårt sjuka barn och åka till vårdcentralen med honom. Väl på VC blev det massa strul och väntetid på över 2 timmar med ett tjatandes barn vilket resulterade i att jag bröt ihop och skällde ut sköterskan. Då ringde jag till FK för att höra om det verkligen är rimligt att sambon inte ska kunna vabba istället mednas jag sover, för som det va då så tvingades sambon fortsätta vabba om han tog första dagen. Jodå det skulle gå bra att byta och han får ta vab när jag sover och sen skulle jag få vab för hela dagen jag avstår. Det fungerade fint två gånger men nu säger FK nej, ni kan inte få tfp bägge två på samma dag, bara halva var. Men jag avstår ju att jobba en hel dag och sambon en halv. Då blir det ju så att den förälder som börjar vabba tvingas ta all vab, vilket inte alltid fungerar med våra jobb. Nu har vi ju ändå tur att sambon kan börja jobba efter halva dagen men om han som jag inte hade kunnat det utan va tvungen att vara borta helt om han vabbar då hade vi alltså förlorat en hel dag varje gång en förälder inte kan ta all sammanhängande vab. Är det verkligen rimligt? Det är ganska många tusenlappar vi pratar om. För att göra ett exempel. Jag lämnar barnen på dagis måndag kl 11, går hem och sover lite och åker till jobbet vid 17. Sambon hämtar barnen på dagis kl 18 och upptäcker på kvällen att sonen är sjuk. Jag är alltså redan på jobbet och kan inte avbryta mitt pass. Jag kommer hem på tisdagen morgon vid kl 5 och behöver sova 8 timmar till kl 13. Sambon har alltså vabbat 5 av 8 arbetstimmar, mer än halva tisdagen. När jag vaknar tar jag över vabbandet och sambon åker till jobbet. Jag börjar vabba och kommer alltså inte kunna börja mitt tisdagspass och hela tisdagslönen dras från min lön och jag begär därför hel tfp (10 timmar) för tisdag, men får delvis avslag. Hur ska vi lösa vårt vabbande om den ena föräldern inte har möjlighet att fortsätta vabba och vi måste turas om? Vi har inte råd att förlora så mycket pengar varje gång.