• GrönaDruvan

Kan man märka om ens son redan nu är homosexuell?

Först vill jag redan nu skriva att jag har inget emot homosexuella.
    Skulle min son visa sig bli homosexuell sedan så gör det absolut ingenting.
    Den här tråden gör jag mest för att jag är nyfiken, för att se om man redan nu kan märka och kanske hjälpa honom så allt blir lättare och att han mår bra.

Min son är 4,5 år och har lätt för både tårar och skratt. Ett hett temperament, och en känslig kille.
    Han har i säkert 1-1,5 år varit inne "i en period"......och med det menar jag att barn har ju ofta sina perioder där de gillar vissa saker, gillar en viss färg, gillar att göra vissa saker osv, och den brukar gå över rätt snabbt...eller?

Han fullkomligt älskar rosa och lila. Inget fel med det, han har nu även fått mig att älska rosaGlad
    Jag har köpt lite rosa kläder och han älskar dom.

Han gillar hello kitty. Visst, hon är väl söt, men jag tycker väl inte det är så kul, och det hade jag inte tyckt om det var en tjej heller som gillade honom.
    Vi var och kollade på matta till hans rum, jag frågade om han ville ha bilar matta eller någon annan matta....han ville ha hello kitty matta... nu ville inte jag köpa en stor sådan matta, då jag trodde att det bara var en fas, och de kostar rätt mycket, men jag sa att han kunde få en dörrmatta med hello kitty.
    (nu blev det ingen matta alls, för barnen började gapa och skrika och bråka, så vi åkte hem)
    Jag köpte en rosa mössa och hello kitty vantar till honom istället, och han blev glad.

Han är helt besatt av prinsessor! Han ska bli prinsessa när han blir stor, och han leker prinsessa.
    Köpte en prinsess klänning till honom, han tar i stort sett inte av sig den....eller jo, han varvar mellan den och mina klänningar! Han får bara ha det hemma, där går min gräns, inga diskutioner.
    På dagis har han ofta deras prinsess kläder på sig... 

Han vill ha hårspännen. Han har ljuvligt halvlångt superlockigt hår, och får såklart höra ofta att han har underbart hår.

Underbart är ett ord han säger mycket, och han är intresserad av blommor.

Han vill dansa balett.

Så.... vad vill jag med detta?
    Jag undrar om man kan ana en tendens här? Eller kan en prinsess period hålla i sig så himla länge för en pojk i den åldern?

Jag är som sagt mest bara nyfiken, har ni kanske själva minnen från barndomen hur ni var om ni är homosexuella? Har era söner varit i en prinsess period så länge?

• Svar på tråden Kan man märka om ens son redan nu är homosexuell?
  • Hallodar

Min kille på 5 år är precis likadan, allt ska vara rosa och prinsessor, tror det är vanligt:)

• LilaRos

Min stora är 3,5 år, gillar rosa,nagelack, plocka blommor, är prinsessa osv. Han ska ha handväska precis som mamma.

Inget konstigt alls, för han finns inget pojkigt och flickigt.

• hejblåbär

Min son är likadan. Fast det är prinsessklänning en sekund och nästa sekund är han Lightning McQueen och bygger flygplan som skjuter saker av sitt lego. Hans favoritfärg är rosa, han älskar nagellack och ögonskugga och ALLTING som har glitter. Han klär gärna ut sig till prinsessa eller typ tinkerbell. Han är 5.

Det du måste komma ihåg är att könsroller inte existerar för ett barn i den åldern (som tur är!). Hans intressen just nu har ingenting att göra med hans sexuallitet

Han kanske är homosexuell, kanske hetro. Men det kan du omöjligt avgöra genom om han gillar hello kitty eller byggare bob just nu. De vet liksom inte att bob är kille och kitty en tjej... Låt honom göra som han vill. Om han fortfarande har klänning på sig i tonåren så kanske du kan börja fundear .

• Mamori

Låter mer som trans än homosexuell om han nu ska vara något, eftersom han ville bli just en prinsessa Fråga honom om han helst vill vara kille eller tjej kanske? Homosexuell är nog svårt att se, blir lättare i tidiga tonår tror jag då sexualiteten utvecklas mest.

• happy in hell

En eloge till dig som låter din son vara precis som han är! Vilken sexualitet han har/kommer att få när han blir äldre tror jag inte man kan avgöra när han är så liten. Men om fler pojkar och flickor fick göra/klä sig/säga precis vad de ville skulle vi nog se en större variation bland ungarna, och lyckligare, mer "hela" vuxna män och kvinnor. Än idag styr vi föräldrar in våra barn i rätt fålla. Vi hindrar pojkar från att göra "flickiga" saker, ofta inte ens medvetet, bara genom hur vi bemöter deras olika beteenden. vissa uppmuntras, vissa ignoreras... 

Själv var jag en liten tjej som älskade balett och musik men som aldrig någonsin klädde mig i rosa eller prinsessklänningar. Det är snart 40 år sedan och då fanns faktiskt lite mer utrymme att vara både pojkaktig och flickaktig på samma gång.

Heja dig och din pojke! 

• GrönaDruvan

Ja, det kanske är vanligare än man tror bland småkillar.
    Ser dock aldrig nån annan pojk på dagis som går i prinsess klänning, men samtidigt är jag ju inte där hela tiden.
    Det är klart han får vara som han är.

• Erika77

Min äldsta som nu är 14 var precis likadan som liten. Han hade alla barbiefilmer hemma men han älskade å andra sidan byggare Bob med. Jag har alltid haft en känsla av att han kommer komma hem hand i hand med Kalle som vuxen.

Men sen är min yngsta son som är 3 år likadan och är helt kollrig på rosa och lila. Där har jag ingen känsla om vem han kommer komma hem med. Å andra sidan har han autism så har jag otur så blir det kanske ingen alls.

• Flickan och kråkan

Det du beskriver tycker jag snarare låter typiskt för åldern än sexuell läggning. Barn i den åldern är väldigt förtjusta i krimskrams, kitsch, klara-starka färger, glitter och paljetter etc. Skillnaden är att flickor ofta får ett helt annat utrymme för att leva ut detta plus att de i den åldern även börjar påverkas av kompisar = vad "ska" man tycka om/ha på sig som flicka pojke.

Jag har en 5,5-åring (pojke)som de senaste två åren i stort sett bara klätt sig i rosa, lila, rött och orange. man kan få på honom andra färger också - ibland - om de är ljusa och klara. Han är väldigt pysslig av sig så han och ett par andra pojkar på förskolan pärlar väldigt mycket och så är det djur som intresserar. Små, söta djur.

Jag har också en 4-åring (pojke) som liksom storebror älskar klara färger. Inte riktigt så totalt insnöad på rosa och lila, men vill inte har mörka färger och tycker bäst om gult, orange, rött och rosa. Bijouteriavdelningen är hans favorit precis som storebrors. Lillebror har dock även ett väldigt starkt intresse för fordon, motorer och liknande vilket då "ska" vara mer "grabbigt".

Ingen av dem har visat något jätteintresse för just prinsessor, däremot har filmer med tingeling varit väldigt poppis.  Vi har tur och har våra pojkar på en förskoleavdelning där det är en oerhört mjuk stämning och där det inte märks någon större skillnad på pojkar och flickor. De leker och ser ut ungefär likadant och är liksom bara BARN .

• Sonsonen

Mitt barnbarn är en femårig kille, som älskar rosa, pysslar, dansar och älskar musik. Han är vänsterhänt (ingen annan i släkten är det). Han har lärt sig att dansa som Sean Banan och leker helst med flickor. Dessa tecken tyder hans mamma på att han kan bli homo. Leker med flickleksaker. Bråkar just nu om att få sin spis ivardagsrummet.
    Föräldrarna hade ställt bort den, men nu pratar han om den hela tiden.

Konstnärlig och vänsterhänt... Vad tror Ni? Har någon ett äldre barn, som har samma tecken och sedasn visat sig vara homosexuell?

• Punkster

Dra inte paraleller mellan din sons intresse för prinsessor i rosa klänningar och homosexualitet. Det är två heeeelt olika saker. 

• PetraMunchen

Men hållå, du skämtar va? Det är skillnad på att gilla rosa och princessor och ha en viss sexuell läggning. Jag har i mitt liv träffat alla sorter av människor inklusive män som gillar att klä ut sig till kvinnor OCH varit hur hetrosexuella som helst.

Sen behöver du inte oroa dig. Framåt fem/sex/sju år kommer grupptryck från andra barn och våra stackars pojkar tvingas klä sig i svart, blått och brunt för att inte bli retade. Min son blev tyvärr skrattad åt för att han hade ett par blåa strumpbyxor med bilar på sig på förskolan. Jag tycker inte det är okej men sånt förekommer och han vägrar numer att ha strumpbyxor. 

• Woodgrove

Låter som ett vanligt barn och inte kriterier för homosexualitet. Hade du frågat samma sak om han gillade svarta läderkepsar och bara ville ha motorcyklar att leka med? Det är inte intresset för vissa saker som avgör vem man blir kär i. 

• Henke82

Undrar just hur det gick för grabben. Nu borde han ju vara runt 10 år. Gillar han fortfarande Hello Kitty och rosa färger, eller är det blått och Star Wars som gäller nu? 

• senalena

Ditt barn har inte utvecklat några hormoner, och därigenom ingen sexualitet alls än. Så låt han vara barn och klä sig i det han gillar. Snöa inte in dig på sexualitet.

Med det sagt så behöver han inte heller vara homosexuell för att han gillar tjejkläder, han han vara transsexuell eller genderbender eller alla andra typer av sexualitet. Vissa killar tycker helt enkelt att det är bekvämt och "luftigt"" med kjol.

Det är en fas. Mitt kusinbarn skulle bli en bäver när hon växte upp, det höll i sig i 18 månader.

• Mascaraklumpar

Det finns mängder med studier på detta, och andelen homosexuella generellt högre bland personer som betett sig mindre ?könstypiskt? som barn. Men man kan ju fråga sig om det beror på att föräldrarna till dessa barn är mer accepterande och det därför är lättare för dessa barn att vara öppna med sin homosexualitet, om det handlar om ?recall bias? eller om det faktiskt finns en skillnad.

Denna reviewartikel är intressant om man är intresserad av ämnet (googla så kommer den upp):

Prenatal endocrine influences on sexual orientation and on sexually differentiated childhood behavior

Lekskillnader och sexualitet tas upp ganska långt ned, men hela artikeln är väldigt läsvärd tycker jag.

• cattus

Han är så liten så det är nog bäst att låta honom göra det han känner för. 
    Han är bäst som han är oavsett. Om du börjar tro att han kanske skulle vara homosexuell så kanske du beteer dig på ett visst sätt samtidigt då du förväntar dig vissa saker - och kanske berövar honom från att ändra sig och var det han är, vad det nu är.

Som någon sa, "jag blev inte bög för att vara tillsammans med fjollor, jag vill ha en riktig man".
    Så våra förväntiningar på en homosexuell man kanske inte alltid stämmer heller???

Svar på tråden Kan man märka om ens son redan nu är homosexuell?