• Mamalinda

Hur mådde ni som haft hepatos?

Jag har den senaste veckan haft klåda över hela kroppen. Igår fick jag jag lämna leverprov för att se om det kunde vara hepatos. Jag har mått ganska bra tills nu förutom klådan, men idag mår jag jättedåligt. Jag orkar knappt sitta upp och är alldeles matt. Det känns som om jag ska börja gråta varje gång jag måste kliva upp och göra något. De senaste veckorna har jag haft ont under höger revben men har antagit att det är för att bebisen sparkar. Nu har jag googlat lite på hepatos och hittat att jag har några fler symptom som kanske har hepatos att göra. Mitt urin har senaste tiden varit extremt mörkt typ brunt, ibland nästan rött. Jag trodde det berodde på järntabletterna men jag hittade en sida på nätet där det stod att det kunde ha med levern att göra och även att man har ont under revbenen. För en vecka sedan tog jag en snabbsänka som var hög men läkaren hittade ingen förklaring till att den var hög. Någon som vet om sänkan blir hög vid hepatos? Maken ska jobba ikväll och jag ska vara själv med sonen, vet inte hur jag ska orka när jag knappt kan sitta upp. Hur mådde ni som haft hepatos och vad händer om provsvaret visar att det är det jag har?

• Svar på tråden Hur mådde ni som haft hepatos?
  • Twinisar

Jag håller på med tester för de, eller väntar just nu på provsvar på gallsyrorna då levervärderna va mycket höga.. På mig känns det inte annat än att hela kroppen kliar, speciellt handflatorna och under fötterna och på nätterna :p jg har fått mot klådan hittills men annars känner jag inget annat, du bör nog kontakta din bm, för alla får ju olika symptom på allting

• Twinisar

Och det är ju inte säkert att man känner samma..ring din bm och ta det lugnt:) lycka till !

• Ulrika1

Tror inte du vill veta har man mår :) jag har haft det i båda mina graviditeter och nu med tredje går jag bara och väntar. Mådde skit med under min andra och åt medicin och typ lugnande då jag höll på att bli knäpp av allt detta kliande. Jag led psykiskt. Hade tydligen sagt att jag aldrig skulle göra om detta men här sitter jag nu, man glömmer fort.. Svarar gärna på frågor, hojta..

• Humpan

Jag har haft hepatos de sista veckorna när jag väntade mina två barn. Klådan var hemsk. Hade inga andra symtom. Nu väntar jag nr 3 och ser inte fram emot att jag troligen får det igen. Usch. Hur går det Mamalinda?

• lisan92

Vad sker om man har hepatos? medicin? eller har man bara extra koll på värderna fram till bf? igångsättning?

Tog prover på levervärderna idag då jag har klåda över hela kroppen. Kan kanske åkt på hepatos..

• spiralen01

Jag hade hepatos under min första graviditet. (Slapp det dock helt under min andra graviditet). Man kollade mina levervärden och gallsyror en gång i veckan och jag fick äta Ursofalk för att sänka gallsyrenivån. Mådde skitdåligt, verkligen...och höll på att bli galen av klådan.
    Lycka till!

• tvetalan

Jag har inte hepatos, däremot en leversjukdom. Det mesta du skriver ts stämmer in på mig när jag får skov. Tar ursofalk och kortison dagligen för att må bra. Inte menar jag nu att du har en leversjukdom men menar att det nog mkt väl KAN vara hepatos med de symptom du beskriver!

• lisan92

Ni som haft hepatos, kliade det konstant på er eller kunde det vara lugnare dagar osv?
    Väntar fortfarande på provsvar från gallsyra provtagningen.. Tog dom proverna i Tisdags.

Hade ju en extrem klåda på hela kroppen för.. ca 2 veckor sen vilket ledde till att jag tog kontakt med läkare. Fick göra prover och det visade sig att jag hade lite högre levervärden. Gjorde mera prover då min bm ringde och ville det. Efter det ringde en tjej från spec mödravården och ville att jag skulle göra ännu mera prover vilket jag tog i Tisdags. Efter det har jag inte hört något mer..

Däremot ringde en kollega till läkaren jag träffade först av allt, han ville att jag skulle göra mera prover och då sa jag att jag tog prover i Tisdags vilket han inte visste. Utan kollade upp det på datorn när vi pratade. Bra koll dom har??

Men till själva frågan.. efter första besöket hos läkaren så köpte jag hydrokortison som jag smörjde in mig med. Först babyolja i duschen, sen en bodylotion och innan sängs hydrokortison, det blev bättre. Så jag lättade lite på det och smörjde bara in mig med babyolja och bodylotion efter dusch. Var väl bra med klådan tills igår, då började det klia mer igen, så ska smörja med mer hyrdo nu. Men TILL FRÅGAN, kliar det mer vissa dagar och så?

Kanske lite osammanhängade text men men hahaTungan ute

• MammaTillMaja

Jag hade hepatos under min första graviditet.
    Det hela började med att jag en natt inte kunde sova så jag kliade mig under fötter och i handflator med en disksvamp så jag blödde. Prover togs och jag fick efter 2 timmar ett samtal från min dåvarande BM att jag skulle få åka akut till ett annat sjukhus 12 mil bort, blev undersökt och fick tavegyl utskrivet.
    Dagen efter ringde överläkaren från det andra sjukhuset och sa att jag omgående skulle åka tillbaka för jag skulle bli inlagd. Mina gallsyrevärden och levervärden vara oroväckande höga och det blev prat om att jag skulle akut kejsarsnittas för att barnet mest troligt var påverkat.

Urinen var mörk som rost, jag var konstant trött och när jag blev inlagd på förlossningen så sov jag 20 timmar av 24 timmar, vaknade inte ens när dom på morgonen tog 6 rör med blod. Både gallsyre och levervärderna fortsatte stiga så jag fick sätta mig ytterligare i bilen en gång till och åka 33 mil enkel väg till ett annat sjukhus ifall jag skulle bli snittad(gränsen för ks på första sjukhuset är i vecka 33). Väl på det andra sjukhuset så fick jag ursofalk, ctg två gånger om dagen, samma mängd blodprover togs och när jag fick medicinering så blev jag nästan som en ny människa.

När jag fick åka hem 1,5 vecka senare så fick jag gå till min barnmorska och ta fasteprover två gånger i veckan samt ctg 30 minuter varje gång. Gick hos spec MVC en gång i veckan där man mätte fostervattenmängden, tillväxten samt flödet i navelsträngen. Och när jag började med ursofalk så slutade klådan, eller ja.. Jag var inte direkt märkbart påverkad av den.

När lever och gallsyrevärderna stiger så betyder det tydligen att levern samt gallan inte kan ta hand om det som dom ska ta hand om och "gifterna" sprider ut sig i resten av kroppen, vilket kan orsaka plötslig död hos barnet vad jag har fått förklarat för mig.

• Anonym (Klådhelvetet)

Jag hade ?milt förhöjda? gallsyrevärden men SVÅR klåda i först graviditeten. kom i v.25, sen kom dottern i v.33. nu i andra graviditeten kom klådan i v. 31, samma där med milt förhöjda värden men svår klåda. Skrapar ihop typ 5h sömn per dygn. Skriver klåddagbok för att få lite översikt över hur det ter sig, för att behålla förståndet.

Det är ofta ok hanterbart dagtid så länge det inte är för varmt, eller förmiddagarna kan jag ha generell klåda som är ?skön? att klia. Sen är det olika men hittills ofta lugnt dagtid då. Tidig kväll kommer behovet av att klia överallt, typ armar ben hår osv. Efter några timmar av det kommer en brännande känsla i området som ett ?skägg?, typ öron kinder haka hals bröst. Känns asvarmt och stickande. Efter detta, frampå natten, kommer handflatorna och ibland fötterna - men lika mkt på utsidan av händer och fötter som insidan. Använder vetekudde jag haft i frysen för att lindra. Tycker också att använda en vibrator i liksom avledande syfte kan underlätta, liksom kolla random serie och ha stimuli mot klitoris. Efter den hettande klådan, oftast vid 02, kan jag somna (tar två Lergigan i en stöt när jag börjar känna att . somna är möjligt). Ibland när jag vaknar har jag fortfarande klåda, och ibland är det lätt att somna om. 

Jag försöker ta en dag i taget och försöker tänka att det finns stunder som är ok. KALLA bad i sjö och hav nu sommartid är bäst. Har även en golvfläkt som jag bär med mig från rum till rum!  

Det verkar vara nationella riktlinjer på att man får sättas igång i 38+0 vid svår klåda där symtomlindrande behandling inte hjälper, och där klådan påverkar sömn och måede, även om värdena är ?milt förhöjda?. Bara mkt höga värden innebär risk för barnet, och det är ovanligt. 

Svar på tråden Hur mådde ni som haft hepatos?